Vill bara få routern i vardagsrummet så wifi till tv/cromecast vlir bättre :)
 
J
Du har inte sån tur att det sitter ett dubbeluttag i vardagsrummet? Då kan du även dra en kort kabel från routern till uttag 2 och sedan från 2 an i källaren till en switch i skåpet. Då kan du från switchen koppla ut internet till alla övriga rum du behöver internet i. Det är bla därför man sätter dubbla uttag ibland. Det förutsätter att du har 2 separata kablar inne i väggarna till vardagsrummet alltså.
 
S Sarcla skrev:
Vill bara få routern i vardagsrummet så wifi till tv/cromecast vlir bättre :)
Min nästa fråga: hur tusan kopplar jag
 
S Sarcla skrev:
Min nästa fråga: hur tusan kopplar jag
 
  • Öppen elcentral med säkringar, kablar och nätverksutrustning mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jocke Best skrev:
Du har inte sån tur att det sitter ett dubbeluttag i vardagsrummet? Då kan du även dra en kort kabel från routern till uttag 2 och sedan från 2 an i källaren till en switch i skåpet. Då kan du från switchen koppla ut internet till alla övriga rum du behöver internet i. Det är bla därför man sätter dubbla uttag ibland. Det förutsätter att du har 2 separata kablar inne i väggarna till vardagsrummet alltså.
har sånna här uttag i hela huset :)
 
  • Väggmonterat nätverksuttag med dubbla CAT5-kontakter och en koaxialanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sarcla skrev:
har sånna här uttag i hela huset :)
och så här ser det ut i kopplingsskåpet där fibret sitter och vår router som vi har utanför :)
 
  • Öppet kopplingsskåp med fiberanslutning, kablage och en router som hålls av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Jäklar vad grejer. Du har alltså kabel tv också. Men dubbeluttag. Första steget blir att flytta den röda kontakten som är routerns wan, och sätta den i uttag 1 om det är vardagsrummet. Sedan sätter du en ny kabel från uttag 1 i vardagsrummet i samma uttag i routern. När det funkar kan du köra vidare.
 
J Jocke Best skrev:
Jäklar vad grejer. Du har alltså kabel tv också. Men dubbeluttag. Första steget blir att flytta den röda kontakten som är routerns wan, och sätta den i uttag 1 om det är vardagsrummet. Sedan sätter du en ny kabel från uttag 1 i vardagsrummet i samma uttag i routern. När det funkar kan du köra vidare.
Det verkar inte som våra uttag är märkta med siffror. Vad gör man då?
 
J
Sätter du routern i uttaget så tänds en liten diod i uttaget på mediaomvandlarens uttag när det blir signal. Chansa några gånger.
 
J Jocke Best skrev:
Sätter du routern i uttaget så tänds en liten diod i uttaget på mediaomvandlarens uttag när det blir signal. Chansa några gånger.
Du menar att man jag kopplar in routern i uttaget i vardagsrummet där jag vil ha den så kommer det lysa en lampa i kopplingsskåpet? :)
 
J
Nej inte i den men när du kopplar den röda på rätt lyser det i den märkt cts
 
J Jocke Best skrev:
Nej inte i den men när du kopplar den röda på rätt lyser det i den märkt cts
Är cts en lampa på routern? :)
 
just nu är det en röd sladd mellan router och fiber. Vart ska jag sätta den röda nu, mellan fiber - kopplingspanel eller router - uttag i väggen? :)
 
richardtenggren
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tusen tack för all hjälp! Nu är problemet löst? :)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.