Hej alla glada medlemmar, jag har en fråga som inte är uppenbart relaterat till husbyggande men jag ställer den ändå. Jag bor i ett hus från slutet av 50-talet, där det också finns ett garage. Garaget är litet och rymmer nätt och jämnt det vi har i form av cyklar, pulkor, verktyg osv. Att få in en bil är inte att tänka på (även om det utrymmesmässigt skulle gå med en mindre bil). Nu till bekymret: I kvarteret har det plötsligt införts parkeringsförbud och 2 h-parkering. På sikt ska det införas boendeparkering, men då vi har ett ”garage” kommer vi sannolikt inte beviljas sådan. Vi har inte heller någon plats på tomten där det är möjligt anlägga parkering. Min fundering är då om det rent juridiskt går att omvandla garaget till förråd. I teorin skulle det alltså kunna innebära att vi kan beviljas boendeparkering. Någon juridiskt kunnig?
 
Varifrån kommer informationen att ni inte skulle beviljas boendeparkering pga. garaget? Och är det en kommunal gata eller en samfälld?

Jag tycker att det låter mycket osannolikt att ni skulle exkluderas på grund av garaget. Normalt är det väl inte känt registermässigt om en komplementbyggnad är ett garage eller något annat och även om det skulle vara det är det knappast ovanligt att man inte får plats med bilen i garaget.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varifrån kommer informationen att ni inte skulle beviljas boendeparkering pga. garaget? Och är det en kommunal gata eller en samfälld?

Jag tycker att det låter mycket osannolikt att ni skulle exkluderas på grund av garaget. Normalt är det väl inte känt registermässigt om en komplementbyggnad är ett garage eller något annat och även om det skulle vara det är det knappast ovanligt att man inte får plats med bilen i garaget.
Det är en kommunal gata, och beskedet kommer från gatukontoret att det normalt sett inte om beviljas om garage finns. Vet inte men antar att det handlar om kommunpolicy. Det verkar som att åtminstone vår lagfart innehåller ett garage. Därav tanken om det går att omvandla. Ganska frustrerande situation. Jag betalar gärna en slant - men inte typ 5k i månaden vilket det blir utan BP.
 
Tja, att ansöka om bygglov för ändrad användning går väl på 10–20 tkr. Jag gissar att det lyfts på ett och annat ögonbryn om man anmäler ändring från garage till förråd, men står det inte uttalat i detaljplanen att det bara får finnas boningshus och garage på fastigheten lär det väl gå.

Känns lite fånigt bara. Och dyrt för att få använda sitt garage för vad det faktiskt redan används till.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, att ansöka om bygglov för ändrad användning går väl på 10–20 tkr. Jag gissar att det lyfts på ett och annat ögonbryn om man anmäler ändring från garage till förråd, men står det inte uttalat i detaljplanen att det bara får finnas boningshus och garage på fastigheten lär det väl gå.

Känns lite fånigt bara. Och dyrt för att få använda sitt garage för vad det faktiskt redan används till.
Det känns onekligen fånigt, hela situationen är det enligt min mening, men det verkar ha blivit en hang up för ansvarig politiker att folk ska ”göra rätt för sig”. För all del, men det måste ju gå att göra det då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.