Har fått komplettering på bygglovsansökan där min handläggare vill ha ett förtydligande kring avsläntningen på marksektionsritningen. Vi har tänkt höja maken med 1,30 och då blir det en ganska kraftig höjdskillnad på baksidan av huset. Från baksidans fasad till tomgräns blir det ca 3 meters fallhöjd över drygt 9 meter och vår grävare hade förslag att terassera slänten. Någon som har något bra exempel på hur denna terrassering kan tänkas se ut på marksektionsritningen?
 
Det var brant! Blir en lutning på 18 grader. Nedan följer ett exempel på terrassering med stödmurar. Höjdskillnaden i exemplet är 1,5 m fördelat över 3 längdmeter. Det kanske räcker med en förenklad ritning i ert fall (?).

Ritning av terrassering med stödmurar som visar lutning och dimensioner för att hantera en höjdskillnad på 1,5 m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj det var detaljerat. Jag hoppas inte de kräver en så ingående ritning...
Ritade in lite snabbt på ett ungefär hur jag tänker mig marknivåerna. Ser inte ut att bli mer än 2 meters fallhöjd.

Skiss av marknivåer vid en stödmur av natursten med mått från +139 till +144.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du ska göra murar så kräver de i regel bygglov, och du kanske måste ha mer ordenrliga ritningar på dem, men själva marksektionen behöver nog inte vara mer detaljerad.
 
  • Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Oj det var detaljerat. Jag hoppas inte de kräver en så ingående ritning...
Ritade in lite snabbt på ett ungefär hur jag tänker mig marknivåerna. Ser inte ut att bli mer än 2 meters fallhöjd.

[bild]
Min kommun skulle kräva ritning likt @splinter exempel. En enklare skiss som din kan också fungera tillsammans med en separat ritning på muren, det är viktigt att dess utformning framgår.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.