Finns det något man bör tänka på vid nybygge?
Ska man sätta ett stativ i en garderob och dra kablage därifrån för att mata både telefon, data & TV eller göra på traditionellt sätt och låta dem sätta några uttag runt huset bara?

Behöver tips!!
 
En låda i källaren/garderob och sedan dra ut CAT5 i hela kåken. En ledning till varje rum så har du valfrihet.
 
När mitt hus byggdes 1979 så la jag in tomrör dels som stjärnnät till källaren men också mellan rummen. Då visste jag inte vad jag skulle använda rören till men sedan har det dragits antennkablar, telekablar och larm kors och tvärs i dessa rör.

Dra gärna CAT5 kabel men lägg även tomrör och gärna 20 mm (det ryms mera) och mellan rummen. Idag har du inte en susning om vad de kan användas till.

Protoypen
 
Vi gjorde som så att vi tog in fiberkabeln i klädkammaren och därifrån går det tomrör till övriga rum i huset som ska ha kommunikation
I dagsläget har vi bara dragit de kablar som gjorde att vi kunde leva i huset dvs till 2 TV, 2 Tele och 1 data uttag
Ska nu göra den sista installation så att all kabel finns och vi kan patcha själva vart vi vill ha saker och ting, vi använder oss av CAT6E kabel
Dessa sakerna kommer till slut att finnas i ett skåp
 
Se tex min nätverksskola längst upp i Teknikforumet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.