Vad beror detta på? Tvättade fönsterna, innefönstret vattnet blev nästan helt svart. Tydliga mörk ”dimma” vid ytterväggar/fönsterna, en bit inåt rummet. Ser flammigt ut.
Beror detta på tända ljus, brukar ha ett ibland flera del vintertid. Bero på utemiljön, bor relativt nära trafikerad E4 eller är ventilation boven i dramat?Ventilations ”skydden”vid in/uttagen är riktigt sotiga.

Vad kan tvätta/torka med utan att behöva tvätta hela innertaket? Har inte lust med en större renovering.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Allt du räknar upp kan tyvärr bidra till smutsig luft som avsätter smutspartiklar.
 
Ok! Vad skall jag göra för att få bort detta problem?
Går det att torka bort utan att det ser knepigt ut, färgmässigt?!
 
Tak kan lätt bli blanka då man tvättar dem. Så gnugga in hårt och använd typ tvål och vatten. Icas våtservetter för barn kan vara värt att testa på en yta som inte syns.
Vad är det för ventiler? Finns filter till vissa som hjälper
 
Ventilationsgaller ovanför kakel vid köksbänk i olika stadier av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T TTompafix skrev:
Tak kan lätt bli blanka då man tvättar dem. Så gnugga in hårt och använd typ tvål och vatten. Icas våtservetter för barn kan vara värt att testa på en yta som inte syns.
Vad är det för ventiler? Finns filter till vissa som hjälper
 
Tack, för info om tvål och vatten och våtservetterna, har varit inne på detta oxå. Rädd att det kan bli för rent med tvål och vatten?!
 
Miss M Miss M skrev:
Tack, för info om tvål och vatten och våtservetterna, har varit inne på detta oxå. Rädd att det kan bli för rent med tvål och vatten?!
Tyvärr finns inga filter till dessa ventiler vad jag vet, men hör med en vetilationsfirma.
I själva fönsternischen och ventilen är det bara att tvätta på. Ser inte om det är tapet eller målad vägg. Testa på en liten yta.
Sen skulle det stå gnugga inte för hårt i mitt tidigare inlägg, utan var lätt på handen och blöt inte ner för mycket.
 
Tack, jag gör ett försök. Det är väggar och tak målade. Svårt att se sotet på bilden tagit i dålig belysning och kväll.
 
Väggarna brukar vara högre glanstal än taket. Så de brukar gå bra att rengöra
 
Ok men nu är det mestadels i taket inte väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.