hsd hsd skrev:
Källa på det
Finns många ytterdörrar som går inåt
Var då?
 
Varför har nån inåtgående överhuvudtaget, vet det är vanligt i andra länder men det behövs ju mer golvyta inne för att ha plats med dörren. Ifall det är en 2meters snödriva utanför så kan det vara en vits men det lär väl inte många råka ut för. Iofs är det lättare att smälla igen dörren för otrevliga personer men det kan knappast vara en anledning heller.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Var då?
Äldre hus i Sverige har ofta inåtgående ytterdörrar i original.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Tomture61
hsd hsd skrev:
Källa på det
Finns många ytterdörrar som går inåt
För enfamiljshus finns inga regler för ytterdörren , ang vilket håll den skall kunna öppnas .
I hyreshus och offentliga lokaler måste ytterdörrar öppnas utåt , enligt brandsäkerhetskraven .

Min egen åsikt om att öppna dörren inåt :thumbdown: stjäl ju plats . Helkorkat :D

BTW , en dörr som livar innerväggen är ju en lösning .
Har kollat mina egna dörrar , går ej att häkta av från gångjärnen fast dom livar mer åt ytterväggen .
Är tvungen att demontera trä / foder runt dörr för att kunna häkta av dörren .
 
Redigerat:
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Äldre hus i Sverige har ofta inåtgående ytterdörrar i original.
Är det nåt lokalt nånstans eller pratar vi 1800-tal nu, seriöst så kan jag inte minnas att jag någonsin besökt ett sådant hus.
Edit: i Kallfarstun eller vad kallas är det väl inte helt ovanligt men det är ju inte en ytterdörr i den bemärkelsen.
 
hsd
ARLA i Vimmerby är relativt nytt och ytterdörrarna går innåt, inte så smart men godkänt
 
V Ville_Vessla skrev:
Är det nåt lokalt nånstans eller pratar vi 1800-tal nu, seriöst så kan jag inte minnas att jag någonsin besökt ett sådant hus.
Edit: i Kallfarstun eller vad kallas är det väl inte helt ovanligt men det är ju inte en ytterdörr i den bemärkelsen.
Vet exempel på hus byggda fram till 1920-talet där ytterdörrarna öppnas inåt.
Vilka dörrar i kallfarstun öppnas inåt, de som leder ut eller de som leder vidare in i huset?
 
A
Det ansågs välkomnande förr i tiden att dörren öppnades inåt. Våran orginaldörr till huset går inåt, dock sitter den idag på ett mindre hus på gården. Fortfarande inåtgående förstås! Klart irriterande ibland, men man överlever.
 
  • Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Var då?
Min ytterdörr öppnas inåt. Det är en orginaldörr från 1880-talet och är i nyskick och nåt skärmtak har jag inte heller. Jag har flera hus där dörrarna öppnas innåt.
Jag har för övrigt tagit över ytterdörrar från ett gammalt snickeri. Det är teak-dörrar från 60-talet och när man läser här känns det ju som att de borde gå att sälja istället för att jag ska köra dem på återvinningen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
O oliva skrev:
Min ytterdörr öppnas inåt. Det är en orginaldörr från 1880-talet och är i nyskick och nåt skärmtak har jag inte heller. Jag har flera hus där dörrarna öppnas innåt.
Jag har för övrigt tagit över ytterdörrar från ett gammalt snickeri. Det är teak-dörrar från 60-talet och när man läser här känns det ju som att de borde gå att sälja istället för att jag ska köra dem på återvinningen.
Du sitter på en skatt!
Ärligt talat så fattar jag inte varför rätt simpla saker som entrédörrar ska behöva vara så fruktansvärt dyra!
Betalar man över 20.000 kr för en dörr så tycker jag att man ska kunna förvänta sig lite kvalitet, men icke! Vad är det som kostar så mycket? Det är inte materialet eller tillverkningen iaf. Det är lite som med badrum. Det är liksom bara så att ett badrum ska vara dyrt.
 
Jaha, där ser man. :rofl: Mitt hus är byggt runt 1900, men entrén är inte original så dörren öppnas....utåt. :p
 
Jag ska starta ett företag som tillverkar och säljer premiumfönster i MDF, nån som vill vara med? Vi kommer tjäna STORA pengar!!

Sen kan vi skapa ett budgetsortiment gjort av papier-maché. Eftersom garantin bara gäller sålänge fönstret sitter under skärmtak och om man behandlar fönstret med tapetklister dagligen så behöver vi inte oroa oss för reklamationer!

Vem är på?? (y):surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Namn2 och 12 till
  • Laddar…
A
Hur kan vi ha jordens mest komplexa krav för att bygga ett badrum, men ytterdörrarna som tillverkas och säljs tål varken sol eller regn? Det är helt sinnessjukt enligt mig.
 
  • Gilla
Miles och 5 till
  • Laddar…
Cheesen
Scouten skrev:
Hur kan vi ha jordens mest komplexa krav för att bygga ett badrum, men ytterdörrarna som tillverkas och säljs tål varken sol eller regn? Det är helt sinnessjukt enligt mig.
Det är nog inte så många badrum med en ytterdörr på... Känner bara till ett, och det var svårt att hitta en godkänd dörr till det.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Var då?
Alla banker eller lokaler som varit bank brukar ha inåtgående dörrar.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.