Krille-72 Krille-72 skrev:
För att inte förstöra en döende tråd upprepar jag att jag inte påstått att något är satt i system.
Att jag kanske antyder att mina misstankar är så, betyder inte att det är så. En väldigt stor skillnad.

Jag har i många inlägg försökt förklara att jag misstänker att vissa firmor satt i system att ha så otydliga avtal som möjligt mot konsument. Det betyder inte att det är så. Det betyder inte heller att jag med otydliga avtal menar inget avtal.

Men viktigt att belysa är att jag tror på handslag. Handslag som tyvärr idag behöver skrivas ner.

För att inte förstöra en döende tråd upprepar jag att jag inte påstått att något är satt i system.


Döende och döende.. ser ju inte riktigt ut så ändå. Ännu går det uppenbarligen att klämma ut syra ur tråden. Lite omtag, några urspårningar och nya tag, så. Tråden känns däremot seg nu, men mer tröttsam än fruktsam, även om det glimrat till ibland..
Det där om systematisk strul.. det var något som alltså poppade i andra inlägg.. utifrån hörsägen eller påståenden. Och det som polemiserats, är ffa omfattningen..

Jag vill mena, att sådana antaganden kan vara rimliga. Men att det där fenomenet i praktik skulle förekomma allmänt och i stor utsträckning bygger nog på svag grund, även om vi är några som faktiskt hört berättas om det och om några företagare som blivit avskräckta.. Förståeligt, men det finns ofta fler skäl för att göra sina val.

Ja, instämmer fö.. om det där gamla slags överenskommelse med handslag. Det behöver förtydligas i ett skrivet avtal numer. För bägge parter blir det bäst så.
 
B Boggi skrev:
Jag har företagskollegor här i stan som vägrar att ta uppdrag från privatpersoner. Det går alldeles utmärkt att för privatpersoner att beställa jobb och få det utfört - men när sedan fakturan skall betalas så finns det inga pengar.


Med referens till mitt inlägg #420, så startar allt detta med en enkel kravspecifikation. När offerterna – baserad på kravspecifikationen – ramlat in, då blir det enkelt att lägga en beställning – och då är trappan redan städad.

Att börja med en avancerad avtalsskrivning när man fått en offert – eller kanske ett tillyxat ”Budgetpris” vid morgonfikat - funkar inte.

Kravspecifikationen är ju naturligtvis kundens/beställarens verktyg – men om det inte finns någon sådan, är ju de ”Allmänna villkoren” leverantörens/entreprenörens motsvarande verktyg.

Då avses dock inte de ”stora” villkoren av typ AA, AB, ABS, NL, Orgalime eller motsvarande. Det är leverantörens/entreprenörens EGNA ”Allmänna Villkor” (på max en A4) – som mycket väl kan ta rygg på någon av ”de stora” – men som sedan skalas ner för att anpassas mot typ att ”Byta ett proppskåp”.

Noterar i ett av mina egna ”Allmänna Villkor” och som tar rygg på NL09 ex vis klarar ut:
12 Förändringar i förhållande till NL 09 - Följande ändringar och/eller förtydliganden skall tillämpas för NL 09 i dess anpassning mot dessa ALLMÄNNA VILLKOR.
12.5 NL09 - Leveransklausul - Avsnittet tillämpligt
12.6 NL09 - Leveranstid. Försening - Avsnittet Utgår
12.7 NL09 - Betalning - Avsnittet tillämpligt
Etc.

I debatten om kunders resp. entreprenörers tillkortakommanden, så har jag företagskollegor som inte tar beställningar från privatpersoner. Ett sådant åtagande brukar alltför ofta resultera att man både får jobbet och får utföra det – men när det är dags för betalning – finns det inga pengar. Och att ställa sig i kön vid beställarens ev. personliga konkurs – eller där beställaren visar sig ha som grundprincip att inte betala - är utsiktslöst.

En lösning kan ju vara Bankgarantier – och vissa banker kan tydligen ha den tjänsten även mot sina privatkunder. Men det kräver ett formellt avtal (vilket man får genom ovanstående rutiner) – och sedan är det förhållandevis ganska kostsamt för kunden.

Men jag kan inte se något formellt hinder mot att leverantören/entreprenören kräver en bankgaranti, även från en privatkund – för att åta sig ett jobb. Finns det en förtroendefull relation mellan privatkunden och vederbörandes bank, är det nog lösbart.

Alternativen är ju förskottsbetalning (vilket bör undvikas från kundens sida), och succesiv delbetalning (vilket minimerar risken för leverantören/entreprenören) – men är lite bökigt och administrativt betungande. Inför dessa alternativ med en okänd kund, har jag dock en viss förståelse för beskedet att "tyvärr har vi ingen möjlighet att hjälpa dig med detta”.

Jag har företagskollegor här i stan som vägrar att ta uppdrag från privatpersoner. Det går alldeles utmärkt att för privatpersoner att beställa jobb och få det utfört - men när sedan fakturan skall betalas så finns det inga pengar.


Där ser man, en upplysning där från egen erfarenhetsbas; även jag har hört liknande.

Däremot, i och ur den lilla krets man själv ser och hör något om, kan man dessvärre inte säkra belägg för att det där skulle vara något ofta och allmänt förekommande. Men att detta sker och uttalas, är givetvis vettigt att något beakta om man riskerar inblandas, inte minst.

Nu svara jag, lite allmänt hållet på temat.. som nog sedan ett tag är en utvikning från trådens ämne.
Men.. och detta är viktigt i kråksången, det finns så många fler anledningar för att avstå jobb på privatmarknaden; skäl som nog kan spela avgörande roller för människors val för vilka jobb man föredrar.

Att någon eller några privatkunder strular med sina betalningar i brist på pengar - som vi hört talas om – och med detta som grund försöka göra det troligt, att det skulle vara ett allmänt och ofta förekommande fenomen, ställer jag mig helt klart skeptisk till.
Anledningar för att välja bort privatuppdrag skiftar och strul kan givetvis bidra till avgöranden, men det kan finnas starkare motiv än så.

Hur många av alla dessa privatkunder är det egentligen som krånglar med betalningarna?
Jag tror uppriktigt, att det inte är så allmänt förekommande (att folk beställer och sedan vägrar betala för att de saknar pengar), även om man hört talas om fall som tydligt gjort så. Däremot är det uppenbart att många hamnar i tvister med privatkunder, som när man inte är överens om skäliga priser eller resultaten/utförandet.

I övrigt, så finns också företag som inte vill eller kan betala, när väl fakturan kommer; och även där hamnar man ibland i tvist, en del gånger av liknande angivna skäl.. Och uppenbart också med skäl som anges som brist på medel.

Mer än 350 000 människor jobbar i byggbranschen varav en del trots allt fortsatt finns privatentreprenadmarknaden. När då hela marknaden för bygg hårdnar och blir ännu mer konkurrensutsatt - vilket en del fakta tycks peka på - så kan man nog anta att några åter börjar snegla åt privatmarknaden för sin överlevnad.
Från byggbranschens håll har man faktiskt tvärtom uttalat sig om att ROT-avdragen borde höjas, vilket väl kan tyda på att den där delmarknaden inte är helt bortsopad som ointressant. En del av av dessa fler än 350 000 människor kommer nog att se riskerna för omfattande systematiskt förekommande strulande "privatare" som mindre avgörande för sina val.. skulle jag nog tippa..
 
P pmd skrev:
ROT-avdraget har sänkt skatten på hantverkstjänster, men det görs med hjälp av extra administration.
Generella skattesänkningar behöver man ingen extra administration för.
Du får nog börja läsa lite bättre innan du svarar. Rena politiker svaren från din sida.
Nu var det vad som hade hänt med svartjobben efter införandet av rot som jag skrev i inlägget. Sen hävdade du att man kunde göra på andra sätt. Dessa andra sätt har du forfarande inte presenterat om vi fortfarande håller oss till svartarbete
 
P
Om man sänker skatten på hantverkstjänster (vilken man har gjort med ROT-avdrag) så minskar svartjobben säger du (vilket jag inte betvivlar).
ROT-avdragen har dock begränsningar på hur mycket pengar man kan betala för hantverkstjänster med sänkt skatt.
En generell skattesänkning för hantverkstjänster (som jag föreslog) innebär att man inte har någon beloppsmässig begränsning för ROT-avdraget , dvs ROT-avdraget avskaffas men dess effekter består.
 
RACS RACS skrev:
Jag har företagskollegor här i stan som vägrar att ta uppdrag från privatpersoner. Det går alldeles utmärkt att för privatpersoner att beställa jobb och få det utfört - men när sedan fakturan skall betalas så finns det inga pengar.

Där ser man, en upplysning där från egen erfarenhetsbas; även jag har hört liknande.

Däremot, i och ur den lilla krets man själv ser och hör något om, kan man dessvärre inte säkra belägg för att det där skulle vara något ofta och allmänt förekommande. Men att detta sker och uttalas, är givetvis vettigt att något beakta om man riskerar inblandas, inte minst.

Nu svara jag, lite allmänt hållet på temat.. som nog sedan ett tag är en utvikning från trådens ämne.
Men.. och detta är viktigt i kråksången, det finns så många fler anledningar för att avstå jobb på privatmarknaden; skäl som nog kan spela avgörande roller för människors val för vilka jobb man föredrar.

Att någon eller några privatkunder strular med sina betalningar i brist på pengar - som vi hört talas om – och med detta som grund försöka göra det troligt, att det skulle vara ett allmänt och ofta förekommande fenomen, ställer jag mig helt klart skeptisk till.
Anledningar för att välja bort privatuppdrag skiftar och strul kan givetvis bidra till avgöranden, men det kan finnas starkare motiv än så.

Hur många av alla dessa privatkunder är det egentligen som krånglar med betalningarna?
Jag tror uppriktigt, att det inte är så allmänt förekommande (att folk beställer och sedan vägrar betala för att de saknar pengar), även om man hört talas om fall som tydligt gjort så. Däremot är det uppenbart att många hamnar i tvister med privatkunder, som när man inte är överens om skäliga priser eller resultaten/utförandet.

I övrigt, så finns också företag som inte vill eller kan betala, när väl fakturan kommer; och även där hamnar man ibland i tvist, en del gånger av liknande angivna skäl.. Och uppenbart också med skäl som anges som brist på medel.

Mer än 350 000 människor jobbar i byggbranschen varav en del trots allt fortsatt finns privatentreprenadmarknaden. När då hela marknaden för bygg hårdnar och blir ännu mer konkurrensutsatt - vilket en del fakta tycks peka på - så kan man nog anta att några åter börjar snegla åt privatmarknaden för sin överlevnad.
Från byggbranschens håll har man faktiskt tvärtom uttalat sig om att ROT-avdragen borde höjas, vilket väl kan tyda på att den där delmarknaden inte är helt bortsopad som ointressant. En del av av dessa fler än 350 000 människor kommer nog att se riskerna för omfattande systematiskt förekommande strulande "privatare" som mindre avgörande för sina val.. skulle jag nog tippa..
Jag håller med dig om att det krävs lite mer än några människors åsikter på ett forum för att ”sanningen” ska fram. Samtidigt är det just det hör som är tjusningen med ett forum likt detta. Att folk skriver hur dom upplever situationen just nu. Självklart påverkar även den regionala aspekten.

Skulle jag som hantverkare se en tråd som denna och tro att detta är sanningen skulle jag aldrig anlita en hantverkare eller ta jobb hos en privatperson.

Anledningen till att man ropar efter höjt rotavdrag vet jag inte. Det ryktena på stan säger= har inte letat upp någon statistik, är att svartarbetet vid rotjobb ökar igen. 30% rotavdrag och 25% moms tar nästan ut varandra redan där. Kan vara en anledning? Ett annat rykte är att folk utan arbetstillstånd i större utsträckning hamnar hos privatarna eftersom man skärpt kontrollerna och det är svårare att få id06 kort vilket är ett krav på de flesta större entreprenaderna idag.

När det gäller frågan att vilja eller inte vilja jobba med privatare så kan jag bara säga att ryktena ökar år för år. Samtidigt är JAG inte ett dugg förvånad. Det är fuskbyggare på tv och allt vad programmen heter. Självklart blir folk mer otrygga. Det tisslas och tasslas om vad som är rätt och fel. Det ifrågasätts ifall hantverkaren verkligen gör rätt.
Antalet fall till Arn ökar.
Sammantaget är det inte speciellt konstigt att man då väljer att lägga sin energi på annat ifall man har möjligheten.

Självklart är inte detta bara privatarnas fel enligt mig. Det är ju vi hantverkare själva som bäddat för utveckligen.

Sen kan jag bara bekräfta att ryktet om att folk inte vill betala har nått även mig. Jag har också från mer än 3 fått förklarat för mig exakt hur upplägget är. Upplägget har jag redan sagt att jag inte vill prata om på detta forum.
Jag vill ändå tro att det är få människor som kommer följa efter i detta. De flesta människor vill väl. Vare sig man är hantverkare eller tandläkare.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Men viktigast av allt så är det inte relevant för trådens ämne.”

Den här tråden har väl spårat ut ganska kraftigt ändå från trådens ämne? Jag tycker absolut det finns en poäng att också prata om kunderna. Av många anledningar.
Många gånger har kunden en förväntning som krockar med hantverkarens faktura. Då blir hantverkaren lätt boven i dramat. Men juridiken kan säga något annat.
Att det kostar pengar för företag att processa mot oseriösa kunder och seriösa kunder som man inte kommer överens med är också viktigt att känna till.
Nu orkar jag inte försöka leta efter någon statistik eller undersökning men många seriösa företag orkar helt enkelt inte jobba med privatpersoner. Självklart är detta inte bra för branschen.

Jag tror branschen i stort också har missat att förklara och informera hur det fungerar idag.
Istället läggs detta ansvar över på företagen eller i värsta fall den enskilda hantverkaren.
Alla trådar som handlar om relationer mellan hantverkare och kund tenderar till at spåra ur på det här forumet
Efter att TS i bästa fall fått ett svar på sin fråga så fortsätter det munhuggas och klankas ner på hantverkare i allmänhet
Jag tror inte att någon yrkesperson som är aktiv här försvarar rötäggens beteende, men ändå så får vi bära hundhuvudet och vi anklagas dessutom för att vara skojare och bedragare av en viss grupp som anser att alla yrkesmän är likadana.
Som tur är finns det även de som gärna vill föra en vettig diskussion hur hantverkare och kund ska kunna samverka bättre ;)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om man sänker skatten på hantverkstjänster (vilken man har gjort med ROT-avdrag) så minskar svartjobben säger du (vilket jag inte betvivlar).
ROT-avdragen har dock begränsningar på hur mycket pengar man kan betala för hantverkstjänster med sänkt skatt.
En generell skattesänkning för hantverkstjänster (som jag föreslog) innebär att man inte har någon beloppsmässig begränsning för ROT-avdraget , dvs ROT-avdraget avskaffas men dess effekter består.
Jag kanske är trög. Förklara gärna för mig hur svartjobben skulle minska med ditt upplägg. Jag misstänker att det är momsen du vill sänka eller ta bort i ditt upplägg?
Hur skulle denna generella skattesänkning se ut och hur skulle det påverka svartjobben?
 
P pmd skrev:
Hur visste dessa många personerna det?

Hur visste polisen det? Hade man statistik som visde det?

Se där! Man behövde alltså samla in mer data och göra statistik av den för att få en bättre verklighetsbild.
Om vi tar Polisen som exempel så är dom i fronten. Dom ser trender långt före statistiken. Ibland lokalt, ibland regionalt osv. Vet inte hur många gånger JAG reagerat på just detta. polisen går ut och hävdar en sak. Sen kommer någon annan och säger att det polisen påstår inte syns i statistiken. Det skulle varit mer renhårigt om denne ”annan” sa. Det stämmer inte med statistiken men det material vi har är gammalt. ELLER det stämmer inte med statistiken som är helt färsk.

Så den verklighetsbild du eftersträvar med statistik är faktiskt redan verklighet för någon annan. Även om det bara är lokalt i någon håla i Sverige så är det ändå en verklighet för dom som upplever det.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om vi tar Polisen som exempel så är dom i fronten. Dom ser trender långt före statistiken. Ibland lokalt, ibland regionalt osv. Vet inte hur många gånger JAG reagerat på just detta. polisen går ut och hävdar en sak. Sen kommer någon annan och säger att det polisen påstår inte syns i statistiken. Det skulle varit mer renhårigt om denne ”annan” sa. Det stämmer inte med statistiken men det material vi har är gammalt. ELLER det stämmer inte med statistiken som är helt färsk.

Så den verklighetsbild du eftersträvar med statistik är faktiskt redan verklighet för någon annan. Även om det bara är lokalt i någon håla i Sverige så är det ändå en verklighet för dom som upplever det.
Så den verklighetsbild du eftersträvar med statistik är faktiskt redan verklighet för någon annan.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker eller vad du vill komma åt.. Men det låter som något som behöver kommenteras lite.

Det som polisen ser från sin plats kan motsvara verklighetsbilden på precis den platsen "lokalt i någon håla i Sverige" .. men bara där.
Det går definitivt inte att generalisera och säga att detta motsvarar verklighetsbilden för andra platser, eftersom polisen "i fronten" observerat detta nånstans, men med utblick från egna lokala fönster.. Och alltså, att tro att det där då måste vara allmänt förekommande även "nästgårds", eller i något större sammanhang generellt sett, är dessvärre fel.
Det funkar inte så, oavsett hur det ter sig eller som du uttrycker det "är faktiskt redan verklighet för någon annan" . Den där enskilda "verkligheten" är inte generaliserbar på det där viset som du verkar mena.

Polisens bild där i ditt exempel, från ett begränsat ställe uppvisar en verklighetsbild som är begränsad till just det stället och gäller ett visst förhållande precis där.. upplevs givetvis som verklighet och är verkligt där. Polisen kan då anpassa sina åtgärder för den platser utifrån sina observationer på stället.
Men det betyder ju INTE att den begränsade observationen är något allmängiltigt, eller att man kan dra några slutsatser för andra ställen.. som om detta skulle vara verkligt för andra platser och liknande förhållanden. Man kan allra högst göra antaganden.

Har polisen däremot sett något specifikt ur ett större antal slumpmässigt utvalda "hålor"/fönster.. och dragit liknande slutsatser från dessa observationer.. ja, då börjar det likna nåt. Och man kan då tänka sig att rapporterade observationer också kan gälla nästgårds, eller i större sammanhang.
 
RACS RACS skrev:
Så den verklighetsbild du eftersträvar med statistik är faktiskt redan verklighet för någon annan.

Nu vet jag inte riktigt hur du tänker eller vad du vill komma åt.. Men det låter som något som behöver kommenteras lite.

Det som polisen ser från sin plats kan motsvara verklighetsbilden på precis den platsen "lokalt i någon håla i Sverige" .. men bara där.
Det går definitivt inte att generalisera och säga att detta motsvarar verklighetsbilden för andra platser, eftersom polisen "i fronten" observerat detta nånstans, men med utblick från egna lokala fönster.. Och alltså, att tro att det där då måste vara allmänt förekommande även "nästgårds", eller i något större sammanhang generellt sett, är dessvärre fel.
Det funkar inte så, oavsett hur det ter sig eller som du uttrycker det "är faktiskt redan verklighet för någon annan" . Den där enskilda "verkligheten" är inte generaliserbar på det där viset som du verkar mena.

Polisens bild där i ditt exempel, från ett begränsat ställe uppvisar en verklighetsbild som är begränsad till just det stället och gäller ett visst förhållande precis där.. upplevs givetvis som verklighet och är verkligt där. Polisen kan då anpassa sina åtgärder för den platser utifrån sina observationer på stället.
Men det betyder ju INTE att den begränsade observationen är något allmängiltigt, eller att man kan dra några slutsatser för andra ställen.. som om detta skulle vara verkligt för andra platser och liknande förhållanden. Man kan allra högst göra antaganden.

Har polisen däremot sett något specifikt ur ett större antal slumpmässigt utvalda "hålor"/fönster.. och dragit liknande slutsatser från dessa observationer.. ja, då börjar det likna nåt. Och man kan då tänka sig att rapporterade observationer också kan gälla nästgårds, eller i större sammanhang.
Ibland måste man läsa 2 gånger. Det som står i mitt inlägg du kommenterar är: ”Dom ser trender långt före statistiken. Ibland lokalt, ibland regionalt osv”

I övrigt håller jag med dig i ditt inlägg. Det är precis så jag också tänker och försöker beskriva i inlägget du kommenterar.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag kanske är trög. Förklara gärna för mig hur svartjobben skulle minska med ditt upplägg. Jag misstänker att det är momsen du vill sänka eller ta bort i ditt upplägg?
Hur skulle denna generella skattesänkning se ut och hur skulle det påverka svartjobben?
Jag vet inte om jag kan förklara det bättre, men jag försöker väl.

En skattesänkning på hantverkstjänster genom ROT-avdrag har gjort att svartjobben minskar. Då borde väl en skattesänkning på hantverkstjänster utan att blanda in ROT-avdrag också minska svartjobben?
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om vi tar Polisen som exempel så är dom i fronten. Dom ser trender långt före statistiken.
Vad har polisen för mätmetoder för att se dessa trender? Personliga upplevelser räknas som sagt inte.
 
P pmd skrev:
Jag vet inte om jag kan förklara det bättre, men jag försöker väl.

En skattesänkning på hantverkstjänster genom ROT-avdrag har gjort att svartjobben minskar. Då borde väl en skattesänkning på hantverkstjänster utan att blanda in ROT-avdrag också minska svartjobben?
”En skattesänkning på hantverkstjänster genom ROT-avdrag har gjort att svartjobben minskar. Då borde väl en skattesänkning på hantverkstjänster utan att blanda in ROT-avdrag också minska svartjobben?”

Det var precis den frågan jag ville ha svar från dig på. Nu skriver du att en skattesänkning på hantverkstjänster borde också minska svartjobben. Hur då? Jag frågar igen! Hur tänker du att denna skattesänkning ser ut? Är det momsen du tänker ska minskas? Hur påverkas svartjobben med din metod?

Nej, jag tror inte att ”din metod” påverkar svartjobben positivt. Snarare tvärtom. Svartjobben kommer öka kraftigt. Så länge det blir billigare att bygga svart än vitt så kommer privatpersoner efterfråga svartjobb.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad har polisen för mätmetoder för att se dessa trender? Personliga upplevelser räknas som sagt inte.
”Personliga upplevelser räknas som sagt inte.”

För vem räknas inte personliga upplevelser? För dig eller?
Polisen jobbar i fronten. Då ser dom nya trender först av alla. Först troligen lokalt. Trenden kanske stannar lokalt. Gör den inte det sprids den troligen först regionalt osv.
Vissa dåliga trender slår dom larm om i ett tidigt skede antagligen för att få igång debatten. Dom behöver övriga samhällets hjälp för att bryta en dåligt trend dom upplever. En viss egen statistik har dom redan ibland att tillgå. Det kan tex. Vara att dom ser att antalet gripna ungdomar som har sniffat lim har ökat kraftigt. Eller att antalet pensionärer som blivit rånade skjuter i höjden.

I min värld är detta inget konstigt alls. Sen krävs det antagligen större statistiska undersökningar för att mer exakt ringa in hur stort problemet eller trenden är kommen. Men att personliga upplevelser, som du skriver inte ska räknas, är det som drar igång hela debatten från början i många fall är jag mer än övertygad om.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det var precis den frågan jag ville ha svar från dig på. Nu skriver du att en skattesänkning på hantverkstjänster borde också minska svartjobben. Hur då?
På samma sätt som ROT-avdraget har minskat svartjobben, förstås. Färre tycker att det är värt att anlita svartarbetare när det bli billigare att anlita hantverkare vitt.
Jag frågar igen! Hur tänker du att denna skattesänkning ser ut? Är det momsen du tänker ska minskas?
Jag tror inte att momsen är den skatt som i första hand ska minskas. Jag tror att komsumtionsskatter är bättre än inkomstskatter, men dels är det ganska långt från trådens ämne och dels har jag inte fullständigt tänkt igenom hur jag vill utforma ett skattesystem.

En enkelt förändring vore att fortsätta med ROT-avdrag, men med minskad byråkrati. Inget tak på avdragsbeloopet. Skatteverket behöver inte granska alla ROT-avdrag för att avgöra om taket är nått.

Men jag är inte säker på att det är den bästa metoden. Det viktiga är att minska skatten på arbete.

Dessutom skaver det lite att just hantverkstjänster skattesubventioneras. Ett skattesystem ska vara så rättvist som möjigt och inte ge fördelar till vissa grupper. (En utopisk önskan, jag vet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.