Jag undrar om det är ok att montera ett 50 mm plaströr (avloppsrör) igenom golvet inför läggning av plastmatta.För att senare komma upp med vattenrör till vask och tvättmaskin.
 
Ja
tillägas skall att man bör ha 3" a-rör under golvet och minska det till 2" när man går upp genom golvet.
 
Kanske var jag lite otydlig,jag menar typ som en genomföring ner i källaren för att senare komma igenom med vattenrören nereifrån
samt om mattläggare har invändningar om detta förfarande.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
om det skall vara godkänt våtutrymme så får endast avloppsrör komma upp genom golvet ej vattenrör
 
Finns ingen annan möjlighet att dra vattnet så skulle jag säga att det är nog bland det bästa du kan göra...
Se bara till så röret har rätt avstånd till vägg, sitter ordentligt fast och får en bra kragning av mattan upp på röret

Vet att bla Länsförsäkringar har tittat på en sån typ av lösning just för besvärliga genomföringar.

Man skulle ju kunna proppa röret i källaren, så tror jag inte mattläggaren säger nåt och om han gör det så är det fördraget för avlopp
 
Så får det nog bli,finns nämligen ingen annan lösning på problemet. Vad är minavståndet till väggen , har läst både 40 och 60mm.
Hur gör man med radiatorrören då dom finns ju redan på plats igenom golvet idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.