Ska köpa ett nytt kök på ikea och vill ha ek luckor och funderar på att ha en ek bänk till. Blir det för mycket om man har ett ek köksbord med ek/läder stolar till ? funderar på att ha svart kakel på väggarna och nå mörkt klinkers på golvet och sen rostfria vitvaror. Någon som har bilder på den kombinationen med ek luckor och bänk med svart kakel/klinker ?
 
Jag tycker till och med att det blir för mycket ek om ni tar ekskiva till ekluckorna. Varför inte välja laminat (stenmönstrad svart eller grå) till bänkskivan, då kan ni använda ek i möblerna istället. Skulle passa fin-fint tycker jag.
 
Har tänkt lika - en ekskiva till ekluckor blir nog lite för mycket!
Vi har tänkt oss en mörkgrå/svart laminatskiva på arbetsbänken och en heltäckande måttanpassad vid diskbänken/hällen.
Ikea har inga snygga laminatskivor (tycker vi ;) ), så det får bli en skiva från annan leverantör. Har kollat på en skiva från LG-collection - Everest 5568 med AET yta, mellanting mellan helblank och matt, ser "etsad" ut med "gropar".
Bänkskivor bänkskiva diskho laminat massivträ skivmaterial bänkskivor
Sök på 5568F för mönster och kolla ide'-bilder för exempel på AET-yta i "fel" färg).
Naturligtvis dyrare än Ikea, men...

/L-O
 
N
måste hålla med... det blir nog för mycket ek.
Men laminat är ju väldigt tråkig, kanske kan du satsa på en massiv träbänk ändå? så länge du håller dig till varma träslag så går det bra att blanda. Typ valnöt och ek är snyggt ihop. Det kommer komma jättemycket med den kombinationen under 07/08 från HTH m.fl.
Annars tycker jag du ska satsa på en stenskiva.
 
Går det att blanda olika trä slag och det blir snyggt ? Jag vill ju helst ha en träbänk, tycker inte laminat skivorna på ikea är så snygga dom är för plastiga. Stenskiva är väl snordyrt ?
 
237 skrev:
Går det att blanda olika trä slag och det blir snyggt ? Jag vill ju helst ha en träbänk, tycker inte laminat skivorna på ikea är så snygga dom är för plastiga. Stenskiva är väl snordyrt ?
Jadå, det går att blanda träslag, men generellt bör man se upp med att blanda träslag som går mer åt det röda hållet (bok, furu etc) med brunare träslag (ek etc).

Ek och björk är en bra kombination. Ek och valnöt kan också fungera. Eller ek och ask.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.