Den del man ser av vindkraftverket är det som sticker upp ovanför horisonten.
Om vattennivån höjs, höjs horisonten.
Den del av vindkraftverket som sticker över horisonten blir alltså mindre.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det är flera saker att ta hänsyn till:

- jordens krökning gör att man geometriskt kan räkna ut vart tangenten mellan vattenytan och ögat skär vindkraftverket. Det är dock inte hela sanningen

- Ljus som faller snett in i atmosfären bryts in mot jordytan vilket gör att man ser saker som är längre bort än den geometriska gränsen. Lite Googlande säger att man brukar förlänga siktsträckan i storleksordningen 7/8 på grund av det. Det exakta värdet beror på en massa faktorer som luftens tryck och fuktighet på olika höjder.

- Ljuset böjs mot jorden på grund av jordens gravitation. Effekten av det är dock så liten, så det kan man bortse ifrån.

- Kraftverket går inte att urskilja på hur långt avstånd som helst. Schablonmässigt brukar man räkna med att ett vindkraftverk är synligt på ett avstånd motsvarande 400*höjden. Ett kraftverk i 300-metersklassen borde alltså vara urskiljbart på ett avstånd upp till drygt 100 km om det är helt klart och fullt dagsljus.


Sammanfattningsvis är det de två första faktorerna man behöver räkna med.
 
  • Gilla
JonasJN
  • Laddar…
useless useless skrev:
Räknar man bara rent geometriskt så får man dels lägga på nån cm för att ljuset böjs av jordens gravitation...
Jag får det till mycket mindre påverkan av gravitationen.
Antar man att en ljusstråle kommer in tangentialt och passerar jorden borde man kunna använda den enkla formen för gravitationslins :geek:
Då blir höjdavvikelsen 0,17 mm på en sträcka av 6 mil.
Men det är efter att avböjningen är fullbordad. Nu, i exemplet vid havet, befinner vi oss på en liten sträcka mitt i förloppet, så höjdfelet kanske är en tusendel av det.
Kvalificerad uppskattning: 1/10000 mm fel p g a gravitationen.
Handskrivna beräkningar av gravitationslinsing med formler och värden på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mitt exempel gäller på natten vid nymåne då solens och månens gravitationer förstärker effekten... :geek:
 
  • Haha
  • Gilla
joasun och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Mitt exempel gäller på natten vid nymåne då solens och månens gravitationer förstärker effekten... :geek:
Om du inte är snäll så gör jag om gravitationskalkylen med solen och månen upplinjerade ;)
Skämt åsido. Geometriska sikten över en krökt yta kan man beräkna med lite enkel trigonometri och den blir i storleksordningen 65 km för 335 meter höga torn.
Men sen har vi ju också avböjningar genom olika luftlager som ger hägringar. Då kan vindkraftverken komma flygande ungefär som den här båten.

still05-barcovolador-twitter-01-093731.jpg
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Om du inte är snäll så gör jag om gravitationskalkylen med solen och månen upplinjerade ;)
Skämt åsido. Geometriska sikten över en krökt yta kan man beräkna med lite enkel trigonometri och den blir i storleksordningen 65 km för 335 meter höga torn.
Men sen har vi ju också avböjningar genom olika luftlager som ger hägringar. Då kan vindkraftverken komma flygande ungefär som den här båten.

[bild]
Ser ut som en lösning på den pågående Suezkrisen ju!
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 8 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Ser ut som en lösning på den pågående Suezkrisen ju!
Ja, men då får man linjera upp solen och månen i zenit så att dom motverkar jordens gravitation, höjer tidvattnet, och lyfter bort dom grundstötta fartygen.
Känns på nåt sätt som vi är lite Off Topic :thinking:
 
Redigerat:
M MagHam skrev:
Ja, men då får man linjera upp solen och månen i zenit så att dom motverkar jordens gravitation, höjer vattnet, och lyfter bort dom grundstötta fartygen.
Känns på nåt sätt som vi är lite Off Topic :thinking:
Vi är inte alls OT, månens dragningskraft påverkar havsytan som i sin tur påverkar hur stor del av vindkraftverket man ser :) och än har ingen berört att man förmodligen står på en brygga och tittar.
en närliggande fråga som gränsar till TS, jag flög över sverige en klar dag och det såg ut som att man kunde se kattegatt bakåt och östersjön framåt. Kan man se drygt 15 mil på 5000 meters höjd? Kan man se 6 mil på 300 meter borde man kunna se tvärs över sverige från ett flygplan?
 
J
Teoretiska siktavståndet i meter är = 1852*2.08(sqrt(h1) + sqrt(h2))

Där sqrt är roten ur
h1 din position över havet i meter
h2 det observerade objektets högsta punkt över havet i meter
En (1) ”sjömil (nautisk mil) är 1852 m. Vilket behövs då formeln i sitt ursprung ger svaret i nautiska mil.

härledning finnes här
http://media10.jrsk.org/Avståndsberäkning.pdf
 
Redigerat:
P Plutus skrev:
Vi är inte alls OT, månens dragningskraft påverkar havsytan som i sin tur påverkar hur stor del av vindkraftverket man ser :) och än har ingen berört att man förmodligen står på en brygga och tittar.
en närliggande fråga som gränsar till TS, jag flög över sverige en klar dag och det såg ut som att man kunde se kattegatt bakåt och östersjön framåt. Kan man se drygt 15 mil på 5000 meters höjd? Kan man se 6 mil på 300 meter borde man kunna se tvärs över sverige från ett flygplan?
Jag tog mitt flygcert när jag bodde i Jönköping. Gubbarna på klubben påstod att om man steg till 10 000 fot, dvs ca 3000 m, över Jönköping så såg man hav både öster och västerut. Jag testade aldrig själv dock, men jag har ingen anledning att tvivla på att det stämmer.
 
  • Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
Den stora frågan är milljöpåverkan av att serva saker till havs osv. Rent spontant känns det bättre inte lägga ner kärnkraft? Vind kan aldrig ersätta kärnkraft heller då det inte är baskraft
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den stora frågan är milljöpåverkan av att serva saker till havs osv. Rent spontant känns det bättre inte lägga ner kärnkraft? Vind kan aldrig ersätta kärnkraft heller då det inte är baskraft
Hur kom kärnkraft in i frågan?:thinking:
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
harry73
K Keld skrev:
Hur kom kärnkraft in i frågan?:thinking:
Låter som Giorgio Tsoukalis. Man kommer med en intressant fråga och svaret eller lösningen är alltid Ancient Aliens.
Meme med man som gestikulerar, text påstår "svaret är aliens" i humoristisk kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Men sen har vi ju också avböjningar genom olika luftlager som ger hägringar. Då kan vindkraftverken komma flygande ungefär som den här båten.

[bild]
Precis så blir det ett antal ggr/året då jag kan se Bornholm från mitt hus - i vissa unika fall tom bilar som kör på ön. Men i vanliga fall syns inte ön alls. (Mäklarannonser säger dock "utsikt över Bornholm":crysmile:)
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Men i vanliga fall syns inte ön alls. (Mäklarannonser säger dock "utsikt över Bornholm":crysmile:)
Det stämmer ju, även om man inte ser ön. :D
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.