Vi har bytt till vedpanna och måste bygga ut förrådet för att förvara och torka ved på ett vettigt sätt. Planen är att bygga ut ett befintligt förråd/vedbod/uthus/garage med ett cirka 12 m2 stort och 3 m högt utrymme för vedförvaring. Måste jag söka bygglov?

Tomten ligger på landsbygden, utanför detaljplanelagt område. Avstånd till närmaste bebyggda tomt är ca 50 meter, avstånd till fastighetsgräns (gräns mot skogsmark) är ca 10 m.

Erfarenheterna från tidigare kontakter med kommunen är tyvärr inte så positiva varför jag först vill ställa frågan här på forumet.

Tack för kloka svar på förhand!
 
Oavsett tidigare kontakter skall du i princip räkna med ett positivt bygglov till en kompletteringsåtgärd om jag förstår ditt läge rätt.
Hurvida du behöver söka bygglov eller ej måste du ta med kommunen,
finns ju lovfria komplementbyggnader (tex friggebod,förråd på 10m2) samt med lite välvilja så är det ok med ett täckt vedupplag (estetiskt). De kan även lämna lov för tillfällig åtgärd i 10år med förlägning vart 5:e max 20 år.
Men byggnader av fast karraktär vill de nog ha inritat på kartan.
Så oberoende på er komunikation emellan kan du räkna med att få göra din byggnad med mer eller mindre pappersarbete och i bästa fall inget. Men en kontakt med byggnadsnämden kommmer du inte ifrån.
Finns som du ser rätt otydliga regler och tyvärr säkeligen ett visst godtycke på enskild tjänsteman:rolleyes:

Lycka till dock.
 
När jag byggde ut i somras så ringde jag kommunen och frågade vad som gällde. Och svaret jag fick var:
Att man fick bygga ut 40% av byggytan dock max 50 kvm utan att behöva bygglov och att man inte behövde bygglov för kompletteringsbyggnader oavsett storlek (detta skiljer sig från mellan kommuner, då kommunerna har tolkningsföreträde angående reglerna om tillbyggnad).

Undantag är:
•Byggnader som är värt att bevara för eftervärden, behöver alltså inte vara K-märkt
•Strandskydds område.
•5m till tomtgräns.

Jag byggde ut 30 kvm byggyta (totalt 60 kvm boyta) och på frågan om de ville ha in ritningarna på tillbyggnaden var svaret: ”Nej, det har vi ingen användning för”.
 
Mikael_L
Börja och kontrollera vad som gäller i just din kommun angående komplementbyggnad.
I många kommuner är det bygglovsbefriat upp till vissa storlekar (utanför detaljeplanelagt område då).
Begränsningarna kan vara:
% av huvudbyggnadens yta
% av tomtens yta
max antal kvm
osv

Om din tillbyggnad faller inom din kommuns fördelaktiga regler!? så kan du eventuellt behöva lämna in en bygganmälan och sen är det bara att köra.

I Strängnäs vill jag minnas att komplementbyggnad fick vara max 50% av huvudbyggnad och/eller max 40 kvm för att slippa bygglov. Nu kan jag minnas fel, men nåt i den stilen var det.
 
Lerum har 30 kvm som max. Ingen begränsning på antalet gånger man bygger 30 kvm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.