Vi köpte hus i oktober, så min kunskap om allt vad hus är kan man säga är noll.
Våran bergvärmepump är från 05. Fungerar hur bra som helst med att värma huset och vatten.
Det jag undrar är hur många kompressor starter är rimligt under 24 timmar.
Jag bor i Gästrikland och vädret är ganska varierande nu men 33 stycken under ett dygn är ganska mycket tycker jag.
Det finns bara en ute termostat och under dagen igår var det 12-14 plus, så min tanke är att den värmer VV. Min inställningar där är start: 40 stopp 50
Finns det någon som vet vad som är rimligt?
Den är gammal det vet jag. Men förutom att det är många timmar (9) den går under ett dygn och många start stopp så fungerar den ju.

Kenny
 
Du har förmodligen termostater på element/golvvärme som gör att den snabbt jobbar upp till framledning om de har stängt (termostaterna) = liten vattenvolym. Ta bort alla termostater och sänk värmekurvan.
 
Jag förstår inte ska jag tabort termostaterna på elementen? Jag tycker till och med att dom är kalla på ovan våningen.
 
Höst och vår blir det som flest antal starter då värmebehovet i huset motsvarar ca hälften av värmepumpens kapacitet. Bäst att ha så många termostater öppna som det bara går och reglera värmen med värmekurvan i värmepumpen. Max 30% av termostaterna aktiva.
 
Det kan vara växelventilen som inte tätar helt mot radiatorerna. Värmevatten läcker från varmvattenberedaren och den kyls.
 
J Josth skrev:
Höst och vår blir det som flest antal starter då värmebehovet i huset motsvarar ca hälften av värmepumpens kapacitet. Bäst att ha så många termostater öppna som det bara går och reglera värmen med värmekurvan i värmepumpen. Max 30% av termostaterna aktiva.
 
Ok. Ja termostaterna på elementen är halv öppna på vissa och helt öppna på vissa. Det du menar är att jag alltså ska öppna alla och sedan reglera genom värmepumpen?
Då blir nästa amatör fråga alltså: hur gör jag det?
Ni får ursäkta om jag verkar dum och ställer dumma frågor men ingen i min närhet vet något om sånt här och att läsa sig till allt är väldigt svårt när allt är nytt.
 
O Olle61 skrev:
Det kan vara växelventilen som inte tätar helt mot radiatorerna. Värmevatten läcker från varmvattenberedaren och den kyls.
Jag ser inget vatten runt eller beredaren. Ibland kan det vara lite blött vid säkerhetsventilen som sitter innan ackumulatortanken (heter det då?) det sitter en klocka där som visar trycket i systemet. Det droppar ur där ibland när trycket blir runt 1,5 bar. Man knappt så att det märks.
 
Ja precis man ändrar värmekurvans lutning och förskjutning tills det blir lagom varmt inne oavsett det är många minusgrader eller plus 5-10 grader ute. Styrsystemen ser lite olika ut så det är oftast bra att ha manualen till sin värmepump och läsa på där. När man har ställt in det kan man sänka termostaterna i t.ex. sovrummen om man vill ha det svalare just där.
 
Du kan även prova att sänka värdet för kompressor start, tex från -60 till -100, här kan nackdelen bli att om man sänker värdet för mycket, så får man svängningar i innetempen.
Här får man prova sej fram, men det är tyvärr inte rätt årstid för att få fram ett bra värde.

man kan kort beskriva att värdet styr hur mycket o länge man tillåter att framledningstempen får vara under inställd kurva o det medför att antalet starter sjunker. Jag kan tänka mej att om man sänker värdet mycket. får man höja (parallellförskjutning) kurvan lite,
 
Redigerat:
Tack så himla mycket för era svar. Jag ser att jag har en del att pula med nu.
Målet är ju att sänka antal starter på kompressorn då jag tycker den är för gammal för att arbeta så hårt. Kanske det är bättre att börja när tempen har blivit stabilare?
 
K Kennyalmen skrev:
Jag ser inget vatten runt eller beredaren. Ibland kan det vara lite blött vid säkerhetsventilen som sitter innan ackumulatortanken (heter det då?) det sitter en klocka där som visar trycket i systemet. Det droppar ur där ibland när trycket blir runt 1,5 bar. Man knappt så att det märks.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menar att vatten läcker förbi växelventilen och ut till radiatorerna. Det blir inte blött någon stans...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.