Hej,

Är i valet och kvalet.

Vi har ett kök frpån 2006 (ett Smedstorp kök)
Vi är lite sugna att byta ut dem slitna köksluckorna mot nya luckor, och i samma veva byta bänkskivan.

Överlägset billigast är Ikeas lösning. Problemet är dock att måtten inte riktigt går ihop,

Ikea har luckor och dörrar i storlekarna 20,40,60 cm.
På alla våra luckor utom en fungerar detta måttet. Vi har nämligen en som är 50 cm.
Tror ni de blir bra att kapa av 10 cm från en 60? Finns det något sätt att få avslutet "snyggt" med någon slags list?

Tips? Någon som gjort något liknande som fått till en bra lösning?
 
Ingen som har någon idé...
Känner mig rätt låst med den irriterande 50 cms dörren...
 
Höjd eller bredd?
 
Violina Violina skrev:
Höjd eller bredd?
Bredd
 
Många företag kan säkert hjälpa dig att korta av en sån lucka.. frågan är om det är värt det?
 
Violina Violina skrev:
Många företag kan säkert hjälpa dig att korta av en sån lucka.. frågan är om det är värt det?
Så vi sitter i sitsen att det egentligen bara finns alternativet att riva köket och sätta in ett nytt.
Om vi inte vill lägga in en förmögenhet på en kapning..
 
Du kan ju måttbeställa luckor från tex härjedalskök och liknande.
 
Jag lämnade in mina luckor på lack, enda rimliga alternativet.. 41 luckor... Bytte Bänkskiva, kakel och köksfläkt i samma veva.. Blev som ett nytt kök.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Jag lämnade in mina luckor på lack, enda rimliga alternativet.. 41 luckor... Bytte Bänkskiva, kakel och köksfläkt i samma veva.. Blev som ett nytt kök.
Står nog också där.
Antingen måla det själv, och i samband med detta byta bänkskiva.

Blir nog så då det inte är standardmått...

Vad får man betala för lackning av luckor?
 
H Harbuzi skrev:
Står nog också där.
Antingen måla det själv, och i samband med detta byta bänkskiva.

Blir nog så då det inte är standardmått...

Vad får man betala för lackning av luckor?
Det kostar mer än nya luckor... Jag kapade tre dörrar när jag köpte luckor på ikea. Det beror på vad luckad är gjord av ifall det går att göra snyggt. Mina var i mdf och vita, jag rundade av snittet och målade kanten. Ser riktigt bra ut, knappt synbart.
 
För mig kostade det runt 300kr per lucka. Då spacklades och slipades luckorna.

Jag hade kapat några luckor också.

När man kapar i luckorna gäller det att kspa i den minst synliga kanten. Då behöver man knappt måla.
 
För mig blev det mycket billigare än köpa nya luckor. Äldre marbodalkök, fanns inget nu förutom marbodal som passade.
Tog hem en sådan säljare som tillverkar måttanpassat, men han skulle ha närmare 50 efter rabatter osv. Visa honom fort till ytterdörren
 
Nya luckor hade kostat 30k hos oss. Ommålning av luckorna kostade 9k, men då var det fler ännu fler luckor än jag fick offert på från lucknasaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.