Hej,
Hur hittar jag en nergrävt fiberkabel?
Tidigare ägare installerade fiber och visste inte riktigt hur kabeln gick mellan husvägg och elskåp. Han trodde den gick kortaste vägen. Problemet är då att den går genom en häck som vi ska ta bort och gräva upp all rötterna för.

vilken typ av kabeldetektor klarar hitta en nergrävd fiberkabel?
 
Tex en cat4+ med genny dvs en signalgenerator att ansluta på söktråden.
Eller använder man ledningskollen.se
 
  • Gilla
The Old Lady
  • Laddar…
Ta en bild hur den ansluter till huset.
Sitter det ett kabelskydd i metall på väggen "kan" där finnas en tråd att signalsätta.
Men kan också vara avtalat att fastighetsägaren ska dokumentera.
Bäst är att fråga fiberägaren. Ledningskollen kan fungera men på egen fastighet, kanske.
 
A AndersS skrev:
Ta en bild hur den ansluter till huset.
Sitter det ett kabelskydd i metall på väggen "kan" där finnas en tråd att signalsätta.
Men kan också vara avtalat att fastighetsägaren ska dokumentera.
Bäst är att fråga fiberägaren. Ledningskollen kan fungera men på egen fastighet, kanske.
Metallskydd för kabel monterat på en tegelvägg, svår att lokalisera kabeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sitter ett metallskydd.

så det innebär oavsett att jag behöver skjuta in en ny signal som är lättare att hitta. Kabeln som den är nu går inte hitta?
 
Vi har också exakt sådan täcklist på fasaden.

Och finns er häck vid gatan då.. fibern har ju anslutits från någon länga som lades där kan tänkas.

Så ledningskollen är viktig - ni kan också kolla vart ni har något lock på gatan ...tror vår ansluter i K brunn (kombinationsbrunn) dock osäker - det har grävts på tomt och i asfalten tidigare iom fjärrvärme och fiber.

Visar bild på varifrån vår kabel går (rött)
EFTERSOM när jag grävde lite för häcken så stötte jag på en grön plast med fibern i från leverantören (grön plast betyder uppenbarligen fiber i alla fall). Därav uppenbarade sig denna vetskap om vår fiberkabel för mig.

Visar bild så ni kan tänka er djupet och att den går på rak linje mot locket K på trottoaren.

Kanske inte hjälper ett dyft. Bara lite halvt intressanta ledtrådar ifall ni vill gräva lite själva.

Trädgård med en röd linje som indikerar riktningen för en nedgrävd fiberkabel längs en häck och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd stubbe med markerad fiberkabel, spade och svarta sopsäckar längs en häck vid en trottoarkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd ränna i trädgård med en grön plastbit som markerar fiberoptisk kabel, vid sidan en spade och en sopsäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd schakt i trädgård med synlig grön plastslang för fiber, spade, svarta plastpåsar och lock till K-brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fiberkabeln i sig går inte att hitta alls (utan att gräva fram den då). Det finns inget av metall i den.

Har ni tur så ligger det med en söktråd i eller i anslutning till det rör som fibern går i eller så ligger det ett märkband med en söktråd i över fibern. Söktråden är alltså en vanlig, rostfri ståltråd som finns där med syftet att det ska gå att hitta fibern.

Till söktråden kopplar man en signalgenerator som skickar in en signal i tråden som en mottagare kan känna av.

Finns det en söktråd så är den på något vis uppdragen vid kabelskyddet på väggen. De varianter jag har sett är att den endera sitter upplindad på en "spik", eller har en ända stickande ut under kabelskyddets kant eller bara ligger lös under kabelskyddet. Det finns kanske fler varianter. Ser du ingen ståltråd som sticker ut så får du titta försiktigt under kabelskyddet.

Finns det ingen söktråd så återstå bara att vara försiktig när ni gräver.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Du fick ett bra svar tidigare hur du kan se om det finns någon söktråd lätt åtkomlig vid kabelskyddet.
Märkbandet kan ha grön eller orange färg om du måste gräva utan utsättning.
Vid en häck kan det saknas där häcken är planterad om man borrat in ducten för att inte gräva sönder häcken, så var extra försiktig här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.