Hej

Vi planerar att göra en tillbyggnad på prickad mark enligt attefallsreglerna. Reglerna tillåter att vi bygger ut med bruttoarea 15m2 och med en maxhöjd upp till husets nock.
Vi bor i tvåvåningshus och detta innebär att vi kan göra en utbyggnad med ~15m2 bottenplatta och en takhöjd upp till husets nock - vilket skulle innebära ett luftigt rum med väldigt högt till tak. Vi har fått bekräftat från kommunen att det skulle vara en godkänd tillbyggnad.

Syftet med att bygga så högt skulle givetvis vara att framöver lägga till en våning i tillbyggnaden.
Vi tänker att vi bygger bjälklag för vån 2 direkt så är det bara att addera en våning när/om det ges tillfälle.

Min fråga här är främst hur möjligheterna ser ut till att få godkänt att bygga till detta extra våningsplan när attefallstillbyggnaden står klar?
Krävs bygglov? Finns det ens regleringar kring denna typ av förändring? Räknas marken som prickad även när tillbyggnaden står på plats?

All information och alternativa idéer är välkomna.

Tack på förhand!
 
För att ge ett relativt kort men tydligt svar.

En attefallstillbyggnad får vara max BTA 15m² stor. Att ha 2 våningshöjder är således ok.

Men, att lägga in ett mellanbjälklag gör att tillbyggnaden inte längre är 15m² utan 30m².
Det innebär att det inte längre är en godkänd attefallstillbyggnad utan då övergår till en vanlig tillbyggnad. Denna tillbyggnaden står då på prickad mark vilket egentligen inte är godkänt då det blir en planstridig tillbyggnad.


Som svar. Ja det krävs bygglov skulle jag säga. Om det går att få igenom? Beror på flera parametrar. Det kan bli godkänt som en mindre avvikelse som då är planstridig, vilket i sin tur kan sätta käppar i hjulen för andra åtgärder.
Men det är inte säkert att man kan få igenom det.


Att tillbyggnaden redan står där är väl något man tar i beaktning men det ökar nog inte möjligheterna att få igenom det något nämnvärt
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Ni har fått ok av kommunen att bygga ett rum på 15 kvm med dubbel takhöjd om jag förstått rätt? Det ser jag inga konstigheter med. Men gick ni vid er förfrågan till kommunen in på detaljer om att göra ett bjälklag som förberedelse för en andra våning? Detta har jag svårt att se att kommunen skulle tillåta. Ett bjälklag gör att du överskrider tillåten BTA för attefallstillbyggnad med det dubbla. Hur har du tänkt utforma ritningarna på tillbyggnaden i din anmälan? Hur ska du ange takhöjder mm på ritningarna? Tänker du låta bli att rita dit ett bjälklag och sedan bygga det ändå? (=svartbygge).

Jag skulle säga att det krävs bygglov för ”andra våningen”. Du skriver att den ligger på prickad mark, men utan mer uppgifter är det svårt att avgöra om du skulle få ett liv beviljat. Jag är dock tveksam. Vad säger din kommun om dina idéer?
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturlig obegåvning
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Ni har fått ok av kommunen att bygga ett rum på 15 kvm med dubbel takhöjd om jag förstått rätt? Det ser jag inga konstigheter med. Men gick ni vid er förfrågan till kommunen in på detaljer om att göra ett bjälklag som förberedelse för en andra våning? Detta har jag svårt att se att kommunen skulle tillåta. Ett bjälklag gör att du överskrider tillåten BTA för attefallstillbyggnad med det dubbla. Hur har du tänkt utforma ritningarna på tillbyggnaden i din anmälan? Hur ska du ange takhöjder mm på ritningarna? Tänker du låta bli att rita dit ett bjälklag och sedan bygga det ändå? (=svartbygge).

Jag skulle säga att det krävs bygglov för ”andra våningen”. Du skriver att den ligger på prickad mark, men utan mer uppgifter är det svårt att avgöra om du skulle få ett liv beviljat. Jag är dock tveksam. Vad säger din kommun om dina idéer?
Tack för bra frågor:
1. Vi har fått bekräftat från kommunen att vår tolkning av attefallsreglerna tillsammans med reglerna för bruttoarea stämmer.
2. Jag kanske uttryckte mig fel när jag skrev bjälklag - det jag menar är endast bjälkar och inga skivor. Som jag förstår det så räknas inte öppningar i bjälklag in i bruttoarean (se bifogad bild).
3. Det är inte tal om något svartbygge, vi kommer vara helt öppna med kommunen och andra nyfikna om hur vi tänker - om det inte finns någon som helst möjlighet att bygga ett våningsplan till i framtiden så kommer vi förmodligen inte bygga den höjden men med rätt så högt ändå.
Sen vet man ju aldrig, nästa bostadsminister kanske vill föreviga sitt namn på på samma sätt som Friggebo, Attefall och Bolund - vips så blir reglerna mer generösa. :)
 
  • Illustration som förklarar bruttoarea (BTA) med mått och exempel på uteslutna områden som öppningar i bjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att om ni sätter ett öppet bjälklag (för jag antar att det är så ni tänker?) så kommer handläggaren reagera på det även om ni inte klär in det eller vad man ska säga. För då har ni ju indirekt förberett för att nyttja det övre planet även om ni inte har för avsikt att göra det.

Och som tidigare nämnt så är det flera faktorer som spelar in. Har ni någon byggrätt kvar? Det är prickmark.. Alltid ett litr känsligt område om man ska godta avvikelsen eller ej. Där skulle jag även säga att befintlig byggnadsarea spelar in huruvida det kunnat godtas.

Som sagt, det finns en hel del parametrar man behöver ta hänsyn till i ett bygglov som man kan "slippa undan" med en attefallstillbyggnad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.