Hej, jag är på gång att lägga golv, har lagt Grålumpapp på reglarna där jag skall skruva, men blir fundersam om detta är så vettigt, då blir där ju en glipa mellan fördelningsplåten och golvet, bättre och köra Grålumpapp överallt eller strunta i det? För att undvika ”skrammel” från plåtarna gissar jag att man vill ha golvet till att trycka ner dem?

//Jimmy
 
  • Golvreglar med Grålumpapp och fördelningsplåt i pågående golvprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är anledningen att inte ha lump-papp över hela ytan?
 
Jag vill egentligen kunna se alla slangar när jag skruvar golvet, men det går ju att lösa med att man märker upp var reglarna är. Frågan är om Grålumpapp egentligen har någon funktion överhuvudtaget när man skruvar golvet i reglarna. Hoppar man på reglarna idag så skramlar det lite från fördelningsplåtarna, det vill man ju undvika i största möjliga mån, kanske det är bättre att lägga Grålumpapp på fördelningsplåtarna och har reglarna fria
 
S Svinborst skrev:
Jag vill egentligen kunna se alla slangar när jag skruvar golvet, men det går ju att lösa med att man märker upp var reglarna är. Frågan är om Grålumpapp egentligen har någon funktion överhuvudtaget när man skruvar golvet i reglarna. Hoppar man på reglarna idag så skramlar det lite från fördelningsplåtarna, det vill man ju undvika i största möjliga mån, kanske det är bättre att lägga Grålumpapp på fördelningsplåtarna och har reglarna fria
Du kan ju snörslå mitt på regeln efter att du pappat. (y)
 
Varför lumppapp öht?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför lumppapp öht?
Det kommer att knäppa i övergången mellan plankgolv och golvregel om man inte har lumppapp.

Till TS: lägg lumppapp på hela golvet. Du känner lätt med fingrarna över pappen var rören går och de flyttar ju inte på sig under arbetets gång.
 
Jepp, det får bli lumppapp på hela! Tackar för snabba svar!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det kommer att knäppa i övergången mellan plankgolv och golvregel om man inte har lumppapp.

Till TS: lägg lumppapp på hela golvet. Du känner lätt med fingrarna över pappen var rören går och de flyttar ju inte på sig under arbetets gång.
Jag har hittills inte stött på något plankgolv med lumppapp under annat än som justering av ojämna golvbjälkar. Men men. Det kanske är nödvändigt nuförtiden med tunna plankor.
 
Håller på att lägga det nu, 28mm Ask, det kräver en del våld för att få ihopa det och då är lumppapen mest besvärlig, den vill ibland vika sig under plankan. Golvet blir stumt iallafall och inget skrammel från plåtarna.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför lumppapp öht?
Håller med Dig!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.