S
Hejsan

Jag har ett gäng 2x36w lysrörsarmaturer i mitt garage, och lysrören börjar spela på sista versen.
Det är elektroniska tändare i armaturerna.
Armaturen heter Nordlux Works såg jag.

Så jag undrar om det finns LED-lysrör som man bara kan stoppa rakt in, eller behöver man koppla förbi något eller finns det inga alls som passar?

Tips på bra prisvärda lösningar mottages tacksamt :)
 
Redigerat:
Det brukar följa med en speciell ”glimtändare” som man monterar tillsammans med ledlysrören.
 
Fredriklonnborg Fredriklonnborg skrev:
Det brukar följa med en speciell ”glimtändare” som man monterar tillsammans med ledlysrören.
Sant men de funkar i armaturer med bara 1 lysrör. Är det 2 eller flera så måste armaturen kopplas om
 
S Snickerick skrev:
Hejsan

Jag har ett gäng 2x36w lysrörsarmaturer i mitt garage, och lysrören börjar spela på sista versen.
Det är elektroniska tändare i armaturerna.
Armaturen heter Nordlux Works såg jag.

Så jag undrar om det finns LED-lysrör som man bara kan stoppa rakt in, eller behöver man koppla förbi något eller finns det inga alls som passar?

Tips på bra prisvärda lösningar mottages tacksamt :)
Du behöver parallellkoppla alla dina armaturer om de inte redan är det innan du kör på ledlysrör
 
G GoGetLost skrev:
Sant men de funkar i armaturer med bara 1 lysrör. Är det 2 eller flera så måste armaturen kopplas om
Nej, varför det?
 
Jag skaffade ett LED-lysrör på biltema till mitt kök. Det var en armatur med bara ett rör. Men jag tror att rören redan brukar vara parallellkopplade i armaturer för 36W rör. Det är 18W rören som brukar vara seriekopplade.
 
elmontören elmontören skrev:
Nej, varför det?
elmontören elmontören skrev:
Nej, varför det?
För det måste vara parallellkopplade, vissa armaturer är ju det sen innan men det beror ju på. Ledlysrör kräver parallellkoppling, inte seriekoppling.
 
A Avemo skrev:
Jag skaffade ett LED-lysrör på biltema till mitt kök. Det var en armatur med bara ett rör. Men jag tror att rören redan brukar vara parallellkopplade i armaturer för 36W rör. Det är 18W rören som brukar vara seriekopplade.
Är det en armatur med ett lysrör så är det seriekopplat men det funkar med ledlysrör när man sätter in bypassen. Är det 2 eller fler rör så är det oftast seriekopplat, men de beror lite på armaturerna.
 
G GoGetLost skrev:
För det måste vara parallellkopplade, vissa armaturer är ju det sen innan men det beror ju på. Ledlysrör kräver parallellkoppling, inte seriekoppling.
G GoGetLost skrev:
Är det en armatur med ett lysrör så är det seriekopplat men det funkar med ledlysrör när man sätter in bypassen. Är det 2 eller fler rör så är det oftast seriekopplat, men de beror lite på armaturerna.
Armaturen måste inte kopplas om pga att det finns två rör i den. Bara ifall det är seriekopplat ja.
 
S
Är det alltid två glimtändare om det är två lysrör, eller beror det på om det är serie eller parallellkopplat?
Det är ju i så fall enkelt att se om det är serie eller parallellkopplat.
 
  • Gilla
Jan.undin
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Är det en armatur med ett lysrör så är det seriekopplat men det funkar med ledlysrör när man sätter in bypassen. Är det 2 eller fler rör så är det oftast seriekopplat, men de beror lite på armaturerna.
Jag har inte statistik på olika armaturer. Men jag har noterat att i armaturer med två 36W rör brukar det ena röret fungera även om det andra är trasigt eller fattas. Så brukar inte vara fallet i armaturer med två 18W rör. Men för att vara säker måste man givetvis titta i den armatur det gäller.
 
S Snickerick skrev:
Är det alltid två glimtändare om det är två lysrör, eller beror det på om det är serie eller parallellkopplat?
Det är ju i så fall enkelt att se om det är serie eller parallellkopplat.
Det brukar alltid vara två glimtändare. Om du kan tända när bara ett rör sitter i så är rören parallellkopplade.
 
S
A Avemo skrev:
Jag har inte statistik på olika armaturer. Men jag har noterat att i armaturer med två 36W rör brukar det ena röret fungera även om det andra är trasigt eller fattas. Så brukar inte vara fallet i armaturer med två 18W rör. Men för att vara säker måste man givetvis titta i den armatur det gäller.
Ja det är ju ett bra sätt att kolla om de är serie eller parallellkopplade.
 
Vilken röra från de som inte vet.
Normalt med 2x18 watt är det en 36 Watts reaktor och då är de seriekopplade, kräver lite omkoppling för att fungera. OM det mot förmodan sitter 2 reaktorer på 18 watt så är de parallellkopplade och med att koppla bort reaktorn och byta glimtändaren mot LEDstarten (som egentligen bara är en säkring).

36 watts armaturer är alltid parallellkopplade och då är det bara koppla bort reaktorn och byta ut ”glimtändaren”

Armaturer med elektronisk reaktor (och utan glimtändare) fungerar INTE med LEDrör, inte en chans. Om man nu inte rensar ut allt utom hållarna.

Protte
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
S
Då kan jag meddela att mina armaturer inte har några glimtändare alls. Det är bara ett HF-don och lysrören. Så vad jag förstår så går det inte att sätta några LED-lysrör i dem. Det var ju tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.