:-? har gett upp att hitta drömhuset och är nu inne på att plocka ned gammal stomme och inreda med bara gammal inredning.Vill ha alla råd och tips som finns samt prisinfo, gärna bilder från nån som gjort detta.Tack.
 
Hej!
Vi har en blogg om saken som du kanske redan sett i någon tråd. Har ni bilder eller blogg? Det är ju så spännande att se andra hålla på med samma sak...
 
Hej.
Är fortfarande i valet OM vi ska göra det, har hittat ett vackert hus och fått en bit mark, så långt allt väl men det är ju inte riktigt klart med det...
Anslutningsavg. till elnät, bygglov, vatten, avlopp, grunden ska byggas- torpargrund, marken ska beredas. Hur som helst blir det mycket pengar och rätt mycket jobb...Har därför ingen blogg och är tveksam av och till, peppa oss gärna tack...
Martina
 
Får jag fråga er som flyttat timmerhus eller funderar på det, hur motiverar ni det? Om ni hade hittat ett motsvarande hus som kunnat renoveras på plats istället, hade inte det blivit vansinnigt mycket billigare?

Jag har boken "flyttning av gamla hus" och har läst den med stort intresse, men fasen vad mycket jobb det verkar vara. Bara tanken på att renovera ett så stort hus känns ju lite tung, men att flytta det..? Varför letar man inte bara vidare tills man hittar ett annat hus som man inte behöver flytta?

Missförstå mig inte nu, jag tycker att det är jätteroligt att ni gör det, och särskilt i de fall man räddar ett hus från att rivas, jag är bara nyfiken.
 
Vi letade hus i sex år där vi vill bo, utan att köptillfällle gavs. Då tröttnade vi. Kan inte Mohammed komma till berget, så...

När man flyttar ett timmerhus får man (mot lite blod, svett och stålar) en ny grund, en renoverad och vindtät stomme, ny skorsten, nytt tak, fräscha syllar, ny VA, el, badrum etc.

Det blir som en blandning mellan nybygge och renovering. Vissa grejer hade varit svårare eller omöjliga att göra där huset stod (fixa grunden, laga timret). Det hade åtminstone varit jäkligt dyrt i vårt fall.

Jag gissar att vårt bygge 140kvm två plan + kallvind landar runt 1,5 milj, vilket inkluderar att bygga väg, dra fram el etc. Det hade inte blivit billigare att renovera det till samma standard på plats, snarare tvärtom. + att det känns så jäkla bra att ta hand om det fantastiska material som finns i kåken.
 
Det låter helt vettigt. Fan vad jag tycker att det är kul med entusiaster! :)
 
Vi tittade först efter gamla hus i Stockholms skärgård, eller kustnära. De som fanns var jättedyra och ofta med stort renoveringsbehov. Samtidigt fanns fina gamla hus mycket billigt i andra delar av landet. Detta födde tanken på husflytt. När vi sedan hittade både en fin tomt och ett hus som vi ville ha känndes det rätt att slå till. Hade ingen köpt huset skulle det ha rivits, viket hade varit synd.

Man får väldigt mycket byggnadsmaterial för pengarna när man köper ett gammalt hus, så gör man mycket själv kan utgifterna hållas nere jämfört med ett nybygge. Dock är det väldigt tidskrävande, så om man lejer bort mesta jobbet kan det nog lätt bli dyrare än ett helt nybyggt. Men att bygga nytt var inget alternativ för oss, vi uppskattar de kvalitéer som finns i ett gammalt hus.

En timmerstome har också fördelar för innomhusklimatet: temperaturen blir jämnare om man värmer upp med eldstäder och på sommaren blir det mindre ofta för varmt. Även fuktigheten jämnas ut. Det blir också ett litet bidrag mot växthuseffekten, att ha motsvarande något 10-tal ton CO2 bundet i väggarna.

Vårt hus hade nog också blivit väldigt arbetskrävande att renovera på plats, med ny grund etc. Själva flytten av stommen är ändå inte en så stor del i det totala arbetet.
Hans
 
Instämmer med föregående skribenter varför vi valt att flytta en gård. Vi hade tidigare renoverat ett gammalt hus och kunde konstatera att vårt äktenskap inte blev sämre av saken (som man ofta får höra) utan bättre i så fall. Skall man flytta en gård skall nog båda parter vara väldigt överens och medvetna om vad de har gett sig in på för det är ju en hel del arbete att räkna med...
Kan man göra största delen av arbetet själva och använda sig av återvunnet material så tror jag definitivt att man får ett mycket billigare hus än ett nybyggt men det räcker mycket, mycket längre och blir såklart mer personligt!
 
Jag håller med er alla och framförallt står det flera tomma vackra hus runtom där jag vill bo men ägarna vägrar sälja(ev. vill dom bo i det då det stått kallt och tomt i 10-tals år och för sent att rädda...)
Borde vara förbjudet att låta dem förfalla enl. min mening, hus är till för att bo i.
Därför är enda alt.att flytta ett hus, kanske... el vet inte..., fixerad är jag iaf..
Martina
 
Jag och min flickvän har planer på husköp (timmerhus), samt transport av det till nyköpt tomt.
Jag inser priser skiljer sig från lagom till massor med pengar. Kan inte ni trevliga människor som redan gått igenom husflytt och renovering ange vad det gick lös på.
Jag och flickvän är noviser inom området och är mest intresserade av vad vi har att arbeta med.
Tacksam för svar.
 
Det beror på många faktorer, läs i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/82322-novis-pa-timmerhus.html
Där gick diskussionens vågor heta, och det fanns många alternativ. Som mest ekonomisk, om den lyckas åtminstone, förespråkade jag där vältning av varje stock ut från stommen ner på marken. Den är emellertid lite riskfylld och förutsätter mjuk backe. En kamrat använde en äldre traktor med en kran på för att lyfta ner och sedan upp stockarna. Traktorn kostade väl runt trettitusen och var en god investering. Ska man bygga upp huset och är noggrann är väl den senare metoden att rekommendera. Ska tillägga att stockarna i de fall jag syftar på flyttades med bilsläp i omgångar på avstånd mellan 7km och 15 mil.

En uppenbar fördel med att en gång ha plockat ner stommen är att man enkelt:rolleyes: kan inspektera varje stock och skaffa en ersättare vid behov.

Att bygga ny grund under ett befintligt timmerhus är inte fullt så besvärligt som det låter, även om det inte heller är enkelt. Men huset bär väldigt bra hela vägen under väggarna (givet att det inte är för dåligt). Man klarar sig bra med en domkraft från Ö&B för 400kr, och ett berg av plankändar. Det har hittills fungerat för oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.