Hej

Jag letar tomt för sommarstuga och de flesta tomter är på berg. Jag är ute efter en gräsmatta. Så jag undrar om det brukar vara ok att jämna ut berg? Ngn sa att det var ok att jämna ut o höja till den högsta punkten, kan det vara ok tro?

MVH

Johan
 
Bronken
Hej. Själv tycker jag ju att man ska ha tomt med karaktär - där tex berg är ett, i min smak, trevligt inslag.
Men nog om vad jag tycker ....

Det brukar beskrivas på kommunens hemsidor vad som gäller.
I min kommun får man tex ändra tomthöjden med max 1 meter annars krävs grann-samtycke om inte kommunen säger nej direkt, vilket de aldrig gör utan gör allt för att grannarna ska tycka bra om varann (inte).
 
Du är väl medveten om att folk som har sommarstuga med gräsmatta mest verkar fara dit för att klippa gräs och så hem igen. Att tvingas fara dit varje helg oberoende om de har tid eller inte och att dra igång gräsklipparen som första de gör då de kommer dit verkar på något vis förstöra avslappningen med att komma dit och så far de hem igen direkt när de har klippt.

Det är sådana mönster som man börjar se då man är fastboende i en trakt med många sommarstugor.

Skulle jag ha sommarstuga skulle jag av den orsaken aldrig kunna tänka mig annat än stenhålster eller bergstomt. Helst inte mer än tio grässtrån på tomten. Man skall ju fara dit för att ha ledigt.
 
  • Gilla
PNO och 2 till
  • Laddar…
ja det är en risk! Men finns robotar :) Har släktingar som bor nära oxå. Idag har jag ingen tomt alls att sparka boll på med mina tre barn så är sugen på det! Där jag kikade var det 0,5 m o sedan var den marklov som behövdes så det är bara att göra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.