Hej,

Är det någon som har en ritning eller tips på hur man enklast får till en sån här soffa så att den blir bekväm att sitta i? Skulle vilja bygga en soffa till altanen i vår längs med kortsidan, just nu är den i räta vinklar enl. bild.
 
  • Träsoffa med ergonomisk lutning och rundade kanter placerad på konstgräsmatta vid stenbelagd gata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träsoffa i rät vinkel längs med trädäckets kortsida, omgiven av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite mått som kanske kan hjälpa? Vinkeln mellan ryggstöd och sits är väl det du kan laborera med.
 
  • Ergonomisk diagram med måttangivelser för sittande person, inkluderar vinkel mellan ryggstöd och sits.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration och tabell som visar mått för olika typer av sittmöbler och ergonomiska vinklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bosse63 och 4 till
  • Laddar…
T
När Yngve Ekström tog fram Laminofåtöljen så laborerade han en hel del med formen genom att sätta sig i lagom packad snö och sen måtta av "avtrycket". Det kan vara svårt att göra nu, om man inte bor där det fortfarande finns snö, men ett tips är väl att måtta av en form som man gillar eller att göra lite mallar av trä för ryggdelen och sitsen och lägga ribbor på.
De kan göras för en person först för att prova ut formen och sen göra soffan.
Såga formen ur två brädor, ställ på högkant och limma dit ribbor med smältlim eller dubbelhäftande tejp. Efter ett par försök så har du hittat en form som du är nöjd med och kan foga ihop rygg och sits med en "lagom" rundning innan du tar fram underlag för hela soffan.
 
  • Gilla
viktor900 och 1 till
  • Laddar…

Kanske kan ge idéer till egna mästerverk?;)
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
J
Kan vara värt att få upp sitthöjden lite om äldre/gravida osv ska använda den för att lättare komma ner/upp. Ju mer formad du gör den, desto mer "personligt" kommer den passa/inte passa såklart. Skär lite i kartong kan vara ett snabbt sätt att skissa sig fram innan sittbara prototyper.
 
A
Exakt en sån soffa vill jag också bygga, funderar på att gå ut med en pappskiva och rita av någon jag gillar, men jag har inte tagit mig samman än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.