Hej på er!
Vi funderar på att köpa ett hus med ca 1 hektar tillhörande mark. Hela tomten ligger inom strandskyddat område, då en liten bäck rinner vid ena utkanten av tomten. Två mindre hus finns.

Det jag tänker på är själva tomten, eller marken: vad får man göra på den? Jag är medveten om att man inte får bygga någonting på den, men hur är det med odling? Djurhållning? Får man ens sätta en bänk under ett träd på tomten? :sweat: Känns meningslöst med en jättetomt man inte får använda.

Vill gärna höra från er som bor på/har erfarenhet av en liknande tomt.

Fridens på er//
 
Skulle man inte få har jordbruk eller skogsbruk eller bete nära bäckar så skulle hela Sveriges jordbruk ha kollapsat för länge sedan.
Bäst är det att ta kontakt med myndigheterna och fråga om du får bygga komplementbygnader och vad du kan göra med marken.

Att ha litet extra jord omkring sig är alltid en fördel. Dels stör man inte andra människor lika mycket och dels har man möjlighet till odling eller djurhållning eller vedhuggning eller småföretagande.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
Påminner mig om han som byggde en övernattningsstuga med bastu till sina får inom strandskyddet.
Den gubben gick inte heller... :crysmile:
 
C cpalm skrev:
Påminner mig om han som byggde en övernattningsstuga med bastu till sina får inom strandskyddet.
Den gubben gick inte heller... :crysmile:
Va? Var det en som påstod att övernattningsstugan var menad för fåren?
 
C
E Ensyltburk skrev:
Va? Var det en som påstod att övernattningsstugan var menad för fåren?
Ja, nu hittar jag inte någon artikel tyvärr, men det var rätt kul. Såvitt jag kommer ihåg påstods det vara en ekonomibyggnad för fårskötsel, men vid inspektion tyckte kommunen att den var lite väl lyxigt inredd med sängar och bastu.
 
C cpalm skrev:
Ja, nu hittar jag inte någon artikel tyvärr, men det var rätt kul. Såvitt jag kommer ihåg påstods det vara en ekonomibyggnad för fårskötsel, men vid inspektion tyckte kommunen att den var lite väl lyxigt inredd med sängar och bastu.
hahaha näää... bra försök...eller kanske inte...
 
Strandskyddet gäller även för jordbruksfastigheter. Man får ansöka om dispens för ekonomibyggnader vilket man oftast inte får om det inte finns goda skäl för det. Det kan vara så att du har en äng som utgör ett biotopskydd om den betas. Vilka djur får du använda och hur. När det är 6 grader i snitt per dygn finns inget krav på väderskydd utan du behöver ha ett uttrymme där sjuka djur tas hand om. Sen är frågan vad din fastighet är klassad som. Återstår är odling. Det borde inte innebära något problem med att odla lite, plantera fruktträd etc så länge du inte tillför gödning nära vattendrag. Men kolla detta med myndigheten för säkerhets skull.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag som trodde att ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter var undantagna från strandskyddet om de behövs för näringen.
Fast TS tänkte kanske bygga ett boningshus och då är det väl en annan sak. Ser också nu att det handlar om 1hektar mark och då är det troligen ingen jordbruksfastighet.
 
Ö öringen skrev:
Jag som trodde att ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter var undantagna från strandskyddet om de behövs för näringen.
Fast TS tänkte kanske bygga ett boningshus och då är det väl en annan sak. Ser också nu att det handlar om 1hektar mark och då är det troligen ingen jordbruksfastighet.
Du har rätt i att ekonomibyggnader är undantagna från strandskyddet för att bedriva fiske, jordbruk, renskötsel mm. Men du måste ändå söka dispens och påvisa att det är svårt att göra det på ett annat sätt för att bevara de intressen som finns i området. Dessutom om det gäller beten så finns ju inte heller kravet på väderskydd om de är där sommartid och då behövs ju inte en sådan byggnad. Man måste påvisa att byggnaden behövs.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Du har rätt i att ekonomibyggnader är undantagna från strandskyddet för att bedriva fiske, jordbruk, renskötsel mm. Men du måste ändå söka dispens och påvisa att det är svårt att göra det på ett annat sätt för att bevara de intressen som finns i området. Dessutom om det gäller beten så finns ju inte heller kravet på väderskydd om de är där sommartid och då behövs ju inte en sådan byggnad. Man måste påvisa att byggnaden behövs.
Är du säker på det? Vid en snabb koll på olika kommuners hemsida står det att man "ibland" kan behöva söka dispens, men att i de flesta fall är ekonomibyggnader undantagna från strandskyddet och dispens behövs inte.
 
Redigerat:
Ö öringen skrev:
Är du säker på det? Vid en snabb koll på olika kommuners hemsida står det att man "ibland" kan behöva söka dispens, men att i de flesta fall är ekonomibyggnader undantagna från strandskyddet.
Det där är en sanning med modifikation. Du behöver inte söka dispens men om det framkommer att det finns biotopskydd, fornlämningar etc så kommer du få problem. Då är det viktigt att man kontrollerar vad som är okej eller inte. Jag äger själv en bit strand på en jordbruksfastighet där marken är utarrenderad. Denna strand ingår i ett naturreservat och det är inte förbjudet att föra upp en ekonomibyggnad bortom strandskyddet men ett stort nej inom. Dessutom finns någon växt i anslutning så en del av området får ej heller betas av större djur men det är krav på att det betas. Staket får inte heller uppföras permanent inom strandskyddet men det behövs ändå betas. Denna bit strand har jag försökt att sälja till Naturvårdsverket som är totalt ointresserad då det redan är ett naturreservat och utgör väldigt liten del av ett större område. Samma visa med den vänliga bonden som fixar det varje år mot en liten kostnad. Det finns mycket krav inom jordbruket och om jag hade vetat det jag vet idag så hade jag inte köpt det stället. Jag såg en fördel med lite mark som man kunde arrendera ut och något att påta i på ålderns höst. Avundas inte bönderna.
Tror det skiljer sig en hel del mellan kommunerna också. Många är måna om det levande landskapet.
 
Ja är det naturreservat kan jag förstå att det är tuffare. Och som du skriver verkar det skilja sig en del från kommun till kommun vilket man också kan tycka är märkligt.
 
I länken ovan skriver Naturvårdsverket:

"I strandskyddslagstiftningen finns ett undantag från de generella förbuden för bland annat byggnader och anläggningar om de behövs för jordbruket, skogsbruket, fisket eller renskötseln. För sådana åtgärder krävs inte någon strandskyddsdispens."

Länsstyreslen beviljar ev. dispens för annat ändamål, inte kommunerna.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Det vill sig till att det finns en aktiv jordbruksverksamhet, inte bata att fastigheten är klassad som jordbruksfastighet. Men du akn ju alltid tuta i myndigheterna att du strata en vinodling eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.