Hej testar att skapa en ny tråd då den andra ligger i fel forum. Om jag bryter mod någon forumregel får mod radera tråden.

Till frågan, har en tvättstuga i källare, utgrävt isolerat och lagt golvvärme. Ska tätskiktet men blir inte riktigt klok på om det räcker med ett rollbart system i och med att det är massiv konstruktion, dock finns det en golvbrunn. Området ska ju dock inte vattenbegjutas, vad gäller?
 
BirgitS
Om du menar att golvet och väggarna är i betong eller liknande och inte kan röra sig i förhållande till varandra så låter det väl rimligt att ett rollat system kan fungera men det är bra mycket säkrare med ett foliebaserat system. Går en klinkerplatta sönder eller något annat problem uppstår så går det inte att bara byta ut en eller ett fåtal plattor med ett rollat system utan då måste alla plattor bort och man måste börja på nytt med det rollade tätskiktet, medan ett foliebaserat system går att laga genom att lappa. Det är också svårt att veta att man får ett tillräckligt tjockt lager av den rollade massan och då särskilt i hörn och vinklar.
 
Är det garanterat torrt underifrån så kan du köra på ett "vanligt" tätskikt, oavsett om det är rollat eller duk. Du verkar ju ha goda förutsättningar iom att du har isolerad platta.
Har man däremot risk för viss fuktgenomträning underifrån (som vid oisolerad platta) så finns det ju rollade system som är diffusionsöppna så det ändå släpper igenom fukt underifrån så att betongen kan ventileras och torkas ut. Sådant system planerar i alla fall jag för i min källare då jag troligtvis inte kommer att orka gräva ur och isolera allt.
Det där med att det det inte ska vattenbegjutas är såklart viktig information men samtidigt också viktig information att föra vidare om/när man säljer.
Man kan absolut förutsätta (för sig själv) att det inte ska vattenbegjutas och utforma det därefter. Dock finns ju alltid risk med att nästa ägare planerar att anlägga ett vattenland med badkar och skvättande ungar där nere. Då är det bra att vara tydlig med hur det är uppbyggt så slipper du ev. tjafs om dolda fel senare ifall en köpare haft helt andra förväntningar på utförandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.