Hej.

Jag och min sambo letar tomt just nu, vi bor i en liten stad med små samhällen och byar runtomkring. Vi har hittat ett litet "samhälle" eller vad man ska kalla det, en väg som går förbi ett område där det ligger tomter och hus, (ingen affär eller någonting)

I området finns ett villaområde med tomter och en detaljplan, i övrigt finns ingen detaljplan alls för området. Däremot massor med tomter längs vägen både på havssida och skogssida när du kör väst och öst till detta området.
Det kryllar av privatägd åkermark, skogsmark och mark ner emot havet.
Jag tror inte på något sätt det skulle vara svårt att för "rätt" pengar köpa loss en del mark.
Däremot när jag läser om var man "FÅR" bygga på olika forum så blir jag helt konfunderad.....

VAD FÅR MAN EGENTLIGEN BYGGA PÅ? eller vilken typ av tomt är lättast att få bygglov på?

Mark inom strandskydd?
Ligger ju inom 100 meter, därav strandskydd.. känns omöjligt o få bygglov där, men om de redan finns ett hus/stuga på den delen man köper, är det då lättare att få igenom det? Trots ett mycket större nybygge?

Skogsmark?
Här har jag läst att lantmäteriet inte accepterar man gör om skog till vanlig tomt??
Hur får man igenom det?

Åkermark?
Här sägs det att man inte får bygga på åkermark pga. den uppdaterade miljöbalken: "Miljöbalken 3 kap 4§:”Jordbruk är av nationell betydelse....

Jag vet att vissa köper loss tomter själva och bygger hus utanför detaljplanerat område..
Men vilken av de olika tomttyperna är lättast? Och vad rekomenderar ni??
 
Skogstomter är lättare att stycka av och göra om till en tomt man får bebygga. Men det under förutsättning att man inte påverkar ev biotoper eller den ligger nära fornfynd.
Åkermark är väldigt svårt att stycka av för bebyggelse. Den behöver vara till stor del obrukbar och vara klassad som icke produktiv jordbruksareal. Strandskydd är starkt och innebär problem även om det redan står en byggnad där. Jag har en fiskebod som jag fick renovera i ettapper över flera år för att det skulle räknas som renovering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.