Vi vill lägga klick-laminat i köket men är osäkra på om vi klarar det själva? Är det svårt? Vad ska man tänka på?
 
Det är väldigt lätt. Läs läggningsanvisningen från leverantören, där står allt ni behöver veta.
 
Mandy skrev:
Vi vill lägga klick-laminat i köket men är osäkra på om vi klarar det själva? Är det svårt? Vad ska man tänka på?
Inte svårt, kommer att klara det galant. Är det ett kvalitativt(passning) bra golv så är halva jobbet gjort. tänk bara på rätt avstånd till väggar och röranslutningar till element od.
 
Är det inte så att det finns i huvudsak 2 varianter på klicklaminat? Den ena med typ lättmetallskenor som verkligen "klickas" i varandra och den andra utan lättmetallskenor där man får banka/hamra/bulta/slå/använda våld för att få ihop "klick"fogarna. Jag har i allafall erfarenhet av den senare och kommer aldrig mera att lägga den. Nästa gång blir det lättmetallskenvarianten.

Det första ni skall tänka på är att underlaget som laminatet skall ligga på är tillräckligt plant och stabilt. Det finns en standard som anger hur mycket golvet får vara "oplant" DIN18202 Maßtoleranzen - was ist erlaubt, was muß geduldet werden?

Det andra är att ni skall ha distansklossar till väggarna och vara noggranna så att avståndet vägg laminat inte är för stort (svårt att dölja med golvlist sen) och inte för litet (inget plats för laminatet att utvidga sig vid vädersvängingar).

Det tredje är att gucka ner klickguard mellan skarvarna där det finns risk för vattenstänk.

Det fjärde är att tänka ut hur ni skall göra om ni har ett kassaskåp till kylskåp (amerikansk side by side för inbyggnad t.ex). Det väger en hel del och kan hindra laminat från att röra sig (det som är idén med ett flytande golv).
 
Några lättmetallskenor har jag aldrig sett eller hört talas om i det här sammanhanget. De vanliga klick-golven klickar man verkligen ihop, bara med handkraft. Detta gäller långsidorna. När man ska ha ihop kortsidorna får man knacka. Ett råd till trådskaparen: slå aldrig direkt på kanten på plattorna. De går sönder direkt. Använd alltid en skrotbit som mellanlägg.
 
andersmc skrev:
Några lättmetallskenor har jag aldrig sett eller hört talas om i det här sammanhanget. De vanliga klick-golven klickar man verkligen ihop, bara med handkraft. Detta gäller långsidorna. När man ska ha ihop kortsidorna får man knacka. Ett råd till trådskaparen: slå aldrig direkt på kanten på plattorna. De går sönder direkt. Använd alltid en skrotbit som mellanlägg.
Nu kom jag på vart jag hade sett lättmetallskenorna som klicksystem. Det är Alloc som har dessa:
Product specifications : ALLOC AS©

Se bilden längst ner och titta på "e) Patented aluminium locking system"
 
Jo minsann, visst fanns det klickgolv med aluminiumlister. Och de där golven har jag sett, som golv i varuhus eller liknande, men inte har jag tolkat det som ett klickgolv. Misstänker att det är dyrt som attan och ingenting för den vanlige husrenoveraren...
 
andersmc skrev:
Jo minsann, visst fanns det klickgolv med aluminiumlister. Och de där golven har jag sett, som golv i varuhus eller liknande, men inte har jag tolkat det som ett klickgolv. Misstänker att det är dyrt som attan och ingenting för den vanlige husrenoveraren...
Jag såg att Bauhuas har dessa i sitt sortiment. ca 300 kr kvm.
 
Snailman
jag tog byggmax billigaste, den har bara klickfunktion på långsidan, det gillar jag inte, så nästa gång får det bli klickfunkton på både långsida och kortsida (men det kommer antagligen att bli kakel överallt istället, nästa gång... ;-) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.