kimf
Hej,

Vi håller på att göra en vinterträdgård med tillhörande uteplats med gjuten betongplatta, allt ska spacklas med microcement som finish.

Nu funderar jag göra ett större matbord på uteplatsen (under bar himmel), även det i microcement. Utformat som ett upp-och-nervänt U. Alltså typ såhär
iu

Min första tanke var såklart att gjuta det, vilket blir stabilt, väderbeständigt, ganska låg materialkostnad. Men såklart mycket jobb och en ganska jobbig form att göra. Dessutom blir det ett otroligt tungt bord.

Funderar nu på om jag skulle gjort bordet i något skivmaterial istället, eventuellt förstärkt med reglar. T ex Plywood.
Skulle underlätta tillverkningen enormt, och bordet skulle inte väga flera 100kg färdigt heller.

Men kommer det hålla i längden? Microcementen är ju inte tätt direkt vad jag förstår.
Räcker det att lacka skivorna, eller på annat sätt försegla dem. Till och med funderat på att spackla på ett tätskikt på det.
Vad är smartast?
 
  • Gilla
J-O
  • Laddar…
kimf kimf skrev:
Hej,

Vi håller på att göra en vinterträdgård med tillhörande uteplats med gjuten betongplatta, allt ska spacklas med microcement som finish.

Nu funderar jag göra ett större matbord på uteplatsen (under bar himmel), även det i microcement. Utformat som ett upp-och-nervänt U. Alltså typ såhär
[bild]

Min första tanke var såklart att gjuta det, vilket blir stabilt, väderbeständigt, ganska låg materialkostnad. Men såklart mycket jobb och en ganska jobbig form att göra. Dessutom blir det ett otroligt tungt bord.

Funderar nu på om jag skulle gjort bordet i något skivmaterial istället, eventuellt förstärkt med reglar. T ex Plywood.
Skulle underlätta tillverkningen enormt, och bordet skulle inte väga flera 100kg färdigt heller.

Men kommer det hålla i längden? Microcementen är ju inte tätt direkt vad jag förstår.
Räcker det att lacka skivorna, eller på annat sätt försegla dem. Till och med funderat på att spackla på ett tätskikt på det.
Vad är smartast?
Nu kan jag inte påstå att jag är någon expert, långt därifrån. Jag har faktiskt ingen egen erfarenhet alls. Inte praktiskt i.a.f. Däremot har jag läst spaltmeter information från ett gäng olika tillverkare, läggare, forum etc. p.g.a. att jag snöat in totalt på materialet och planerar mitt första microcement-projekt inom några veckor. Kanske tur att jag inte har en verkstad eller bor i hus för det finns en risk att jag hade microcementerat allt löst jag fått tag på :cool:

Även utan att känna till olika basmaterials egenskaper i fuktiga miljöer samt microcementens uppbyggnad och egenskaper så kan jag i.a.f. konstatera att olika tillverkare av microcement hävdar delvis olika ang. ev. vattentäthet. På samma tema varierar det en (om än inte lika mycket) del vilka material som rekommenderas för utomhusbruk. Det verkar dessutom variera kraftigt vilken typ av efterbehandling/dealer som påbjuds. En del verkar t.ex. förorda och sälja mer "kemikalier" medans andra tillverkare oftast med ett uttalat hållbarhetstänk istället tjötar om vaxer/oljor av det naturliga slaget.

Däremot verkar alla vara hyfsat överens om att microcementen bör hålla längre än div. trender samt smak och tycke ändras.

Meeeen oavsett kan det ju i princip aldrig skada med extra tätskikt tänker jag! Samma sak med stommar så tänker jag att ju dödare, desto bättre.
 
Finns det någonstans man kan köpa microcement till ett rimligt pris?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Finns det någonstans man kan köpa microcement till ett rimligt pris?
Med beaktande av att alla försök av någon att göra en rimlighetsbedömning av annans kostnad för produkts införskaffande eller annans kostnad för en tjänsts utförande till sin natur är rätt bra exempel på "bedömningsport".

Apropå detta så bör det i sammanhanget nämnas att även med fler ingångsvärden. i dets som krav, önskemål på tilltänkt produkt, fallets vana och förutsättningar att få ett bra slutresultat.
 
B Bästerortarn skrev:
Med beaktande av att alla försök av någon att göra en rimlighetsbedömning av annans kostnad för produkts införskaffande eller annans kostnad för en tjänsts utförande till sin natur är rätt bra exempel på "bedömningsport".

Apropå detta så bör det i sammanhanget nämnas att även med fler ingångsvärden. i dets som krav, önskemål på tilltänkt produkt, fallets vana och förutsättningar att få ett bra slutresultat.
Bör kanske försöka att svara på frågan också :cool:

microcement till ett rimligt pris?[/QUOTE]

Apropå detta så bör det i sammanhanget nämnas att även med fler ingångsvärden som t.ex. önskade produktegenskaper, krav, önskemål på densamma, kundens vana och förutsättning att lyckas följa tillverkarens instruktioner och även följa förbrukningstabeller så är det inte jättelätt att svara på en fråga som din.

Nu har jag inte sett att så många svenska tillverkare ens publicerar sina prislistor på nätet, gissningsvis p.g.a. att dom med några få undantag faktiskt helst bara jobbar med yrkesgubbar och deras arbetsgivare.

Men ...... Festfloor.eu (Polen), La Tienda del Microcemento (Spanien) och Vitruvius - Design By Cement (Svenskt) har kompletta kit som även uppges vara mest prisvärd paketering. Låt mig själv aningens överraskad sammanfatta genom att nämna att bland dom tre företagen så ligger den beräknade kvadratmeterkostnaden mellan 8€ och ca. 600 kr. Då innehåller ändå inte det dyraste alt. ens någon ytbehandling, så kompletta var deras paket!
 
B Bästerortarn skrev:
Bör kanske försöka att svara på frågan också :cool:

microcement till ett rimligt pris?

Apropå detta så bör det i sammanhanget nämnas att även med fler ingångsvärden som t.ex. önskade produktegenskaper, krav, önskemål på densamma, kundens vana och förutsättning att lyckas följa tillverkarens instruktioner och även följa förbrukningstabeller så är det inte jättelätt att svara på en fråga som din.

Nu har jag inte sett att så många svenska tillverkare ens publicerar sina prislistor på nätet, gissningsvis p.g.a. att dom med några få undantag faktiskt helst bara jobbar med yrkesgubbar och deras arbetsgivare.

Men ...... Festfloor.eu (Polen), La Tienda del Microcemento (Spanien) och Vitruvius - Design By Cement (Svenskt) har kompletta kit som även uppges vara mest prisvärd paketering. Låt mig själv aningens överraskad sammanfatta genom att nämna att bland dom tre företagen så ligger den beräknade kvadratmeterkostnaden mellan 8€ och ca. 600 kr. Då innehåller ändå inte det dyraste alt. ens någon ytbehandling, så kompletta var deras paket!
Snordyrt med andra ord. Verkar vara billigare att köra med vanlig cement? Vad är skillnaden?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Snordyrt med andra ord. Verkar vara billigare att köra med vanlig cement? Vad är skillnaden?
Har alldeles för lite kunskap om kostnader etc. för att ens låtsas ha någon åsikt om just kostnader. Men efter att ha läst spaltmeter om materialet kan jag inte påminna mig om att kostnadsfördelar har nämnts som en någonstans så ja, om kostnad är den enda faktorn vid val av material, teknik etc. så väljer jag att lita på din åsikt och erfarenhet och hålla med om att microcement sannolikt är ett dåligt alternativ.

Det finns dock ett gäng uppenbara fördelar. Betydligt lägre vikt (ca1,5 - 2 kg per kvm). Materialet är flexibelt med ingen eller liten risk för sprickor. Skulle sprickor uppstå är det sannolikt p.g.a. att materialet under microcementen är dåligt och spruckit. Större möjlighet att själv välja utseende, färg och finish. I princip går det att skräddarsy detta helt efter egen smak och tycke.

Det finns mycket att läsa om skillnader från andra andra material samt för och nackdelar för nyfikna!

Ett exempel är https://designcement.se/microcement/
 
Vill bara be om ursäkt för mina inlägg i natt som jag nyss upptäckte inte bara är märkliga utan framförallt bra exempel på när man bör ifrågasätta sitt användande av forum och sociala medier i största allmänhet. Jag drar mig tillbaks och letar efter en app som hindrar mig att glappa digitalt när jag uppenbarligen inte är vid fullt medvetande :thinking:
 
Kika här: https://fest-gb.shoplo.com/category/microcement

Fått för mig att det är bra priser, snabb leverans och riktigt bra support dessutom.

Köpte deras 10m2 Festfloor Go kit och 10m2 Surface Reinforcement för ett badrumsgolv som jag gjorde här i dagarna. Microcementen i sig är tät, och efter färdigbehandlingen med sealern definitivt vattentät.

Skall ge mig på att köra microcement på en köksskiva framöver. Skulle inte tro att man behöver köra surface reinforcement då. Räcker nog gott med primer. Har förvisso några m2 glasfiberarmering kvar som jag kanske kör.
 
J J-O skrev:
Kika här: [länk]

Fått för mig att det är bra priser, snabb leverans och riktigt bra support dessutom.

Köpte deras 10m2 Festfloor Go kit och 10m2 Surface Reinforcement för ett badrumsgolv som jag gjorde här i dagarna. Microcementen i sig är tät, och efter färdigbehandlingen med sealern definitivt vattentät.

Skall ge mig på att köra microcement på en köksskiva framöver. Skulle inte tro att man behöver köra surface reinforcement då. Räcker nog gott med primer. Har förvisso några m2 glasfiberarmering kvar som jag kanske kör.
Är microcements ytan fortfarande tätt eller börjar microcement att suga ?
Man vet på grund av det kommer små mörka märke när man lägger vatten en stund.
 
Pedro 89 Pedro 89 skrev:
Är microcements ytan fortfarande tätt eller börjar microcement att suga ?
Man vet på grund av det kommer små mörka märke när man lägger vatten en stund.
Har haft microcement på badrumsgolvet i snart ett år nu, näst intill dagligt duschande. Det har stått emot vattnet utan problem än så länge.

Med tanke på att microcement togs fram för att appliceras på fartygsskrov så bör det ju stå emot vatten hur bra som helst. I alla fall beroende på typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.