Hej
Jag vet att frågan ställts tidigare men... Har ett lantställe med två hus där vi nu dragit in vatten. Vi behöver således två varmvattenberedare, ett till det stora huset på runt 100 liter och ett till det lilla på säg 50 liter? Den stora kommer vara i källaren och där är rätt lågt i tak. Ska vi gå på en liggande där? De är ju svindyra? Men vill å andra sidan inte ha vilket skräp som helst.
Vore hemskt tacksam om någon kan hjälpa mig i denna djungel. Talade med en trevlig man på Metro Therm som importerar Nemi (som för övrigt tillverkas i Nordmakedonien(!)), han sa att Nemi funkar för all del i ett fritidshus men den är ju inte som deras egna produkter. Men en Nemi måste väl stå upp och jag vet inte om det finns utrymme för den i vår krypkällare...

Allt gott

/förvirrad
 
Jag installerade en hundraliters Nibe Eminent för ett par veckor sedan, den kunde installeras liggande vill jag minnas från manualen. Priset var styvt 5000 om jag minns rätt.
 
  • Gilla
italienskan
  • Laddar…
Vilken takhöjd? Det finns ju golvmodeller som inte behöver mer än ca 120cm i takhöjd.
 
  • Gilla
italienskan
  • Laddar…
Jag har en 80 l Carat opal 2000 SLN monterad liggande i bastuhuset för dusch och en lite mindre ( 30l ? ) stående modell från CO eller K-rauta för diskvatten i fritidshuset. Båda används för värmning av sjövatten. Helt nöjd med resultatet, så här drygt 10 år efter montering.
 
  • Gilla
italienskan
  • Laddar…
Har jag för mig att t ex Nibes ofta kan installeras så väl liggande som stående.
 
  • Gilla
italienskan
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken takhöjd? Det finns ju golvmodeller som inte behöver mer än ca 120cm i takhöjd.
Tror inte det är mer än en meter där den ska vara, under köket och badrummet...
 
Här på Jula finns en liggande variant, till ett bra pris ( verkar det som) just nu, men jag vet inget om kvalite´n.
Kanske något att titta vidare på dimensioner ( B99 Ø45 cm ) m.m.

Liggande vit varmvattenberedare på 100 liter från TESY med termostat och säkerhetsventil, erbjudandepris 999 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
italienskan
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Här på Jula finns en liggande variant, till ett bra pris ( verkar det som) just nu, men jag vet inget om kvalite´n.
Kanske något att titta vidare på dimensioner ( B99 Ø45 cm ) m.m.

[bild]
Låter för bra för att vara sant:) Den verkar dock slutsåld:(. Jag måste bara säga att jag är mycket glad över den fina respons jag fått på mitt inlägg!
 
Har en stående beredare av märket Tesy från jula som gått sedan 2008 i en permanentbostad, har inte haft några problem med den
 
  • Gilla
italienskan
  • Laddar…
Du ska inte ha två 50 i det stora huset då? Jag tänker att du då kan stänga av den ena när behovet är mindre. Nibe Eminent kan som framgått även läggas ner, jag tycker att det verkar betydligt enklare att komma åt reglage osv på undersidan då.
 
  • Gilla
italienskan
  • Laddar…
låter som den ska installeras i grunden, om det blir minusgrader där så får man tänka på frysrisken vid strömavbrott och om man stänger av en beredare
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Här på Jula finns en liggande variant, till ett bra pris ( verkar det som) just nu, men jag vet inget om kvalite´n.
Kanske något att titta vidare på dimensioner ( B99 Ø45 cm ) m.m.

[bild]
Den där har jag försökt att köpa på Jula i Linköping, den finns tydligen inte och går inte att ta hem fast de har den på nätet.
 
F fribygg skrev:
Den där har jag försökt att köpa på Jula i Linköping, den finns tydligen inte och går inte att ta hem fast de har den på nätet.
Den verkar vara ett "utgående sortiment"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.