Jag bytte ut en gammal cylinda gjutjärnsspis mot en ny likadan! Det jag däremot inte kollade upp var att den gamla förmodligen var 400volt då den var ansluten till perilex uttaget.
Jag har ett 230uttag jämte perilexuttaget men det funkar ju föga då det går till en ensam 10A säkring så den lär ju gå snabbare än ögat om man vrider på samtliga plattor! 2300w är väl max vad man kan plocka ur en 10a säkring.

Kan jag koppla in denna spisen mot perilex uttaget ?
Jag har ju bara 2 faser och jord ut ur spisen.
Hade det funkat att lämna en pinne tom i perilexuttaget? Så går spisen på 2 stycken 10a säkringar istället för 1 som det är i 230 uttaget!

Jag har inte nolla framdragen men däremot ingen elektronik heller i en sån här gjutjärnsspis!
 
Eller skickar jag 400v in i spisen om jag gör så
 
Det beror helt och hållet på om det finns en nolla i perlixuttaget eller inte. Utan nolla blir det upp till 400V.
 
useless useless skrev:
Det beror helt och hållet på om det finns en nolla i perlixuttaget eller inte. Utan nolla blir det upp till 400V.
Finns ingen nolla framdragen! Tre faser och jord kommer ur röret!
Däremot har dom lagt ihop nolla och jord i perilex uttaget!
Elkabelrör med tre faser och jord utan synlig nolla, kopplat till Perilex-uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag med tre faser och jord anslutna, utan separat nollledare, felaktig nolla och jord ihopkopplade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då får du antingen dra i en till tråd eller använda en av fasledarna som nolla och köra spisen på två faser.
Har du kollat att den nya spisen har 230V elementspänning?
 
useless useless skrev:
Då får du antingen dra i en till tråd eller använda en av fasledarna som nolla och köra spisen på två faser.
Har du kollat att den nya spisen har 230V elementspänning?
Ja det står 230v på baksidan iaf! Jag får kolla av detta med elektrikern nästa gång han kommer!
Lite bökigare än att bara montera en stickpropp
Tack för svar!
 
Alltså, jag fattar inte riktigt... du inleder med att säga att du har bytt din spis mot en likadan, men den kan inte kopplas in likadant? Eller menar du att den ser likadan ut på utisdan?

Sedan "två faser och jord ut ur spisen".... Vad menar du med det? Har aldrig hört talas om en spis som går på tvåfas. Är det inte fas, nolla och jord som går in i spisen? I en "modern" häll brukar det vara två faser, nolla och jord, då det i praktiken är två stycken enfashällar bredvid varandra.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Alltså, jag fattar inte riktigt... du inleder med att säga att du har bytt din spis mot en likadan, men den kan inte kopplas in likadant? Eller menar du att den ser likadan ut på utisdan?

Sedan "två faser och jord ut ur spisen".... Vad menar du med det? Har aldrig hört talas om en spis som går på tvåfas. Är det inte fas, nolla och jord som går in i spisen? I en "modern" häll brukar det vara två faser, nolla och jord, då det i praktiken är två stycken enfashällar bredvid varandra.
Givetvis, menade att jag bara har 3 ledare ut ur spisen dvs fas, nolla och jord!
Jag hade en gammal cylinda med gjutjärnsplattor och köpte en ny från cylinda med gjutjärnsplattor! Den gamla hade en fast perilex stickpropp och den följde med till tippen men den nya kom utan stickpropp!
 
Lägg upp en bild på kopplingsanvisningarna på spisen.
 
useless useless skrev:
Lägg upp en bild på kopplingsanvisningarna på spisen.
Kommer ikväll, är på jobbet nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.