Ska "bygga" en hylla själv el iaf slipa och måla själv :-D första gången, behöver en skiva/planka/bräda el vad ni nu kallar det, på 5 cm tjock, 26 cm djup och 1 meter lång. Vart hittar jag det ? vilket träslag ska jag välja om det ska tåla lite och kunna bli snyggt vitmålat?
Super gulligt om ni svarar!!! en tjej som vill få tummen ur ;-)
 
Ingen dålig planka på 50mm.
Vad ska den hålla för? Är det inte bättre att göra en "låda" av MDF?

/Magnus
 
Om du skall ha en 5cm tjock skiva så är det ju inte direkt nån standardstorlek.

Bauhaus har t.ex 4 cm tjocka limträskivor. Du kan ju köpa en limträskiva på t.ex Bauhaus av ek eller ask/björk/annat kvistfritt träslag och som är 2,3 cm tjock (tror det är 2,3 eller 2,6 cm). Sedan ber du Bauhaus såga till skivan så att du får 2 stk 26 cm djupa och 1 m långa bitar. Nu tar du och skruvar (samt försänker och spacklar över srkuvskallarna) ihop dessa 2 bitar. På så sätt får du en ca 5 cm tjock skiva.
 
Förstår inte MDF låda...
Ska bara stå tre små korgar på med tex. hundkoppel soch så.
Tack för hjälpen!
 
Han menade att du kunde bygga en ihålig hylla av tunna skivor av MDF. Det är en sort skiva som är slät och lättmålad.

Fast det blir ju lite mer jobb och lite mer precision att göra så. Men du kanske kunde tänka dig att gå ner i tjocklek lite, då finns det ju skivor att köpa som bara är att kapa till. Eller gör du som Martin skrev.
 
jag hade tagit 2 bitar mdf och skruvat ihop så du får rätt tjocklek . mdf är som sagt lättmålad och lätt att få tag i och rätt så billig
 
Kan beijer ha detta? kanske jag kan få lite hjälp då med :-D
Tanke va att jag skulle ha en hylla från Ikea, med namnet Lack men den är 110 så den går inte in, sen har jag en gammal lack hylla där jag skulle sno beslagen, beslagen är nämligen dålda och det ska det vara.
Tack för alla svar!
 
Visst har nog Beijer byggmaterialet. Men priserna är högst av alla byggvaruhus och servicen sämst, i alla fall om du skall handla som privatperson.
 
billigaste mdf hittar nog hos bauhaus
 
Om du tänker på att 5cm är betydligt mer än de flesta köksbänk skivorna så kan man nog skippa solida träbitar i Ek etc. Vikten kommer aldrig att fungera med IKEAs gömda beslag. Så MDF låda är nog det ända raka om det ska vara 5cm ...

Skruva, inte spika

Henrik
 
Kommer sidorna vara synliga? Om inte. kapa ned en hylla Lack på ena sidan med 10cm så blir den 1m , men du måste säkert stoppa någon stabilisering där du sågat bort gaveln pga av lådprincipen.. Om den är synlig kan man kapa bort lite extra och sedan ta och sätta tillbaka den yttersta delen på hyllan, men det blir lite trixande då den är byggd som en låda. Men visst går det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.