tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Har läst ägarhandboken och där står att inga garantier gäller om dörren monteras i oskyddat läge med tex slagregn. Så även om man kan reklamera i detta läget och lyckas få nya dörrar så förstår man ju att de inte kommer hålla så många år.

Vi ska lämna in och lacka extra innan vi monterar de nya och sedan vaxa några ggr/år och börja spara till en massiv trädörr med linoljefärg
Tänk på att Garanti är en utfästelse från tillverkaren, men konsumentköplagen gäller ändå.
Är det mindre än 6 månader sedan ni köpte dörrarna är det tillverkaren som måste bevisa att det INTE var fel på dörrarna eller deras konstruktion (efter 6 månader är det upp till er att bevisa).
Vet inte exakt hur det gäller er, men värt att kolla upp.

(och tycker det låter som att ytterdörrar som inte klarar att vara ute mycket väl skulle kunna passa in under konstruktionsfel :) )

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag tror problemet är dagens miljövänliga färger.
Eller att man snålar på färg vid tillverkningen, det är ju färgen som ska hålla materialet skyddat.
Man kan ha vilket material som helst under, bara färgen är bra och tjock nog för att skydda.
Nej, det resonemanget leder till dörrar som ruttnar över tid. Alkyd-, akrylat- och hybridfärgerna är för täta och tillåter inte vattenånga att passera färgskiktet. Men med tiden uppstår sprickor i färgen och vatten tar sig in (men inte ut). Då är ett bra materialval viktigt. Dock räcker inte ens ett bra materialval i längden, till slut ruttnar även teak om vattnet inte kommer bort. I ett labb kan det du säger stämma, men inte på en dörr i ”verkligheten”.
 
  • Gilla
Linnea86 och 4 till
  • Laddar…
En del tillverkare har som garantivillkor att dörren ska monteras i liv med väggens insida och inte med utsidan, som i min mening är det rätta.
En dörr monterad "på insidan" kommer ju inte gå att öppna mer än i värsta fall lite mer än 90° och det kan ju även bli svårt att lyfta av och på dörren över gångjärnen.
Vad tycker ni är rätt och fel och vad är skälet till detta krav?
 
K KjellTimell skrev:
Jag köpte en 30 år gammal Teakdörr tillverkad av SnickarPer, på blocket för 2000kr. Slippapper, olja, nya gångjärn etc. för ett par tusen till. La ner cirka 35-40h på dörren och den är redo ör ytterligare 30 år. (med lite tätare intervall på underhål såklart..)

Hade själv inte lust att betala 45-60.000 för en "riktig" dörr men ville samtidigt inte investera i skräp.. Kanske kan vara en väg för er också? Vill man inte ha trälooken kan ju använda en linoljefärg.

med det montaget, underhåll och vad ser ut att vara en välgjord dörr så har du troligtvis betydligt fler år i den än så! Mycket bättre val än en ny ”billig” dörr.
 
Cheesen
P Patrik Friberg skrev:
En del tillverkare har som garantivillkor att dörren ska monteras i liv med väggens insida och inte med utsidan, som i min mening är det rätta.
En dörr monterad "på insidan" kommer ju inte gå att öppna mer än i värsta fall lite mer än 90° och det kan ju även bli svårt att lyfta av och på dörren över gångjärnen.
Vad tycker ni är rätt och fel och vad är skälet till detta krav?
Går ju att montera så att den öppnas innåt... Men jag tror inte att dörren håller bättre för det.
 
Kan rekommendera RM Fönsters dörrar. Har själv två stycken, en enklare med fräst spegel och en med rejäl limmad sådan, och i dessa används Tricoya som ska vara ett fuktbeständigt material. Jag hade en Diplomat tidigare där färgen sprack och HDF:en svällde upp. Vi får se vad tidens tand gör med mina dörrar från RM Fönster:)

https://www.rm.se/upload/files/pdf/broschyrer/Tricoyaskivan.pdf
 
Cheesen Cheesen skrev:
Går ju att montera så att den öppnas innåt... Men jag tror inte att dörren håller bättre för det.
Brandskyddet godkänner inte det. Ytterdörren ska gå utåt.
 
A
Det gäller väl inte privatbostäder? Man kan ju komma undan det kravet för offentliga lokaler om personbelastningen är låg nog.
 
Tomture61
Om man sitter i rullstol , ska dörren öppnas innåt då :thinking:
 
Skumpe
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jo, det finns dörrar som håller att sitta ute, även utan skärmtak (med det sagt är skärmtak väldigt bra för en dörr). Men då tillverkas de av tex teak, kärnvirke av ek, Tricoya, Accoya eller fet kärnfuru (nej, inte furu med lite kärna i, furu helt utan splintved menar jag). Målning med linoljefärg. De kostar mycket mer än 25' kr dock.

HDF har ingenting i en dörr att göra, resultatet blir som på bilden med tiden. Täta färger gör att trä ruttnar över tid. En linoljefärg tappar glansen snabbare och behöver målas om oftare - men den skyddar träet!
Blir nyfiken, har du nån länk till dessa dörrar du talar om? Sån vill man ju ha. Tillverkare?
 
Ekstrands Dörrar tål att sitta ute utan tak med fulla garantier.
 
  • Gilla
Lasselano
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
En av mina dörrar är 37 år gammal och var en dyr dörr. Målar om den med några år emellan när jag ser sprickor i färgen. Den har aldrig svällt eller på annat sätt förstörts. Jag har aldrig haft skärmtak.

Jag köpte en ny dörr till grovingången för 20 år sedan. Det var en billighetsdörr för 3.500 kr. Det uppstod sprickor i lacken för 3-4 år sedan så jag målade den. Den har inte svält upp eller något annat konstigt. Har aldrig haft skärmtak där heller.

Har aldrig heller vaxat dörrarna.

Varför var till och med billighetsdörren (typ Byggmaxdörr fast inte köpt där) så bra att jag målade första gången efter 17 år?
Jag tror det beror på att båda dörrarna har en aluplåt innanför yttersta skiktet. Yttersta skiktet på båda dörrar verkar vara av 3-5 mm plywood.

Dagens sätt att fräsa ur MDF och sedan lacka är undermåligt. MDF är bra till mycket men inte till detaljer som skall stå utomhus och absolut inte till dörrar. Detta vet ALLA som jobbar med trä och att använda MDF utomhus är som att svära i kyrkan. Varför kända dyra Svenska tillverkare börjat svära i kyrkan vet jag inte men kan hänga samman med att det är en dålig genväg till att konkurrera med billighetstillverkare.
Svensk arbetskraft är dyr. Arbete i MDF/HDF är möjligt att massproducera på ett annat sätt än massivt trä. Dels maskinellt och dels är tillgången på kärnvirke i industriell skala osäker. Även svårt att få fantastiska U-värden på massiva dörrar. Moderna miljövänliga lacker (vattenbaserade) är sämre mot fukt. Sen är de flesta konsumenter okunniga och tittar på u-värde och hur dörren ser ut på utsidan och priset avgör hur bra dörren är.
 
Har också hus i Halland, och verkar som att alla ytterdörrar är tillverkade efter Östkustklimat där ljummet regn strilar ner helt lodrätt. Är läge även för mig att byta dörr i år, och kommit fram till att det behövs en aluminiumklädd massiv dörr, med syrafasta skruvar (a4, vanligt rostfritt rostar efter 3 år).

Verkar vara jäkligt få alternativ på marknaden som uppfyller allting, men det som leder nu är Enter Door. Från Halland dessutom, så känns som de borde ha koll på vad som krävs. Har någon fler tips eller erfarenheter så tar jag gärna emot det!
 
T Tompelino skrev:
Har också hus i Halland, och verkar som att alla ytterdörrar är tillverkade efter Östkustklimat där ljummet regn strilar ner helt lodrätt. Är läge även för mig att byta dörr i år, och kommit fram till att det behövs en aluminiumklädd massiv dörr, med syrafasta skruvar (a4, vanligt rostfritt rostar efter 3 år).

Verkar vara jäkligt få alternativ på marknaden som uppfyller allting, men det som leder nu är Enter Door. Från Halland dessutom, så känns som de borde ha koll på vad som krävs. Har någon fler tips eller erfarenheter så tar jag gärna emot det!
Ja, jag är byggare här i Halland, på västkusten och här regnar det underifrån. Oerhört stor skillnad. Vi monterar bara ytterdörrar från SnickarPer & Bovalls. Sparar oss otroligt mycket tid, att slippa återkommande reklamationsbesök.
 
  • Gilla
Tompelino
  • Laddar…
hsd
U Urban R skrev:
Brandskyddet godkänner inte det. Ytterdörren ska gå utåt.
Källa på det
Finns många ytterdörrar som går inåt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.