Har installerat golvvärme från LK Systems, blir lite irriterad när man ser vad de tar betalt för all kringutrustning.

Hur som helst, de säljer även en Webserver för ett antal tusenlappar som gör så att man kan justera värmen på mobilen. Jag har börjat kika på deras styrenhet, och funderar om det inte går att komma åt informationen ändå. Är det någon som har prövat detta?

Det finns en port för ett styrsystemsprotokoll som används i flerfamiljshus/kommersiella fastigheter:
Närbild på en styrenhet för golvvärme med anslutna kablar och markerade BUS portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag blir inte riktigt klok på den porten, plus, minus och noll? Annars verkar det som att typ samma kabel som används på gamla bildskärmar ofta används för detta protokoll, är det UARTS den heter? Typ 9 pinnar. Så här beskrivs den i dokumenten:
Teknisk data för Modbus ICS.2 inklusive protokoll, adress, hastighet, paritet och databitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har koll på hur man ska koppla in sig på den porten?

Det finns ju en add-on gör Home Assistant för detta protokoll:
https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/

Har min RPI4 alldeles bredvid och även ett gäng ESP32. Borde gå att få till något.

Finns även en USB ingång som går att få ur information ur om man köper LK Systems USB sticka. Ska se om det går att göra något med den också. Tror ni att porten på bilden och USB-ingången kommunicerar med samma system? @fgo?
 
C
Du måste ha en hårdvara för modbus. Googla på raspberry pi och modbus så finns det många artiklar, tex:
https://www.instructables.com/How-to-Use-Modbus-With-Raspberry-Pi/

Men jag skulle ifrågasätta hela systemet som sådant - nog för att jag är starkt för automation, men ser inte vitsen med att styra golvvärmen på det sättet. Har själv installerat LK golvvärme i ett hus på två plan och 240 kvm. Hälften i platta, hälften i bjälklag. Utan rumstermostater, då man justerar in flödena en gång och sedan ”glömmer” det hela. Hela systemet fungerar i balans med bästa driftsekonomi och totalkomfort då med endast styrning av framledningstemp i bergvärmepumpen.
Ett golvvärmesystem är ju generellt sett rätt trögt, och jag ser inte caset med löpande individuell justering per rum som något som tillför ett värde om man inte pratar ett väldigt stort system.
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Har själv samma fundering kring att skaffa LK webserver och reagerar precis som du på priset (1500 som billigast?). Gällande att automatisera golvvärmen i sig så ser jag framför mig flöden som tex att om det ska bli soligt och varmt i eftermiddag, dra ner termostaterna redan på morgonen, inbillar mig att detta skulle kunna öka komforten varma dagar och kanske även spara en slant.

Uppdatera gärna tråden om du hittar en lösning utan webservern! :)
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
C cffol skrev:
Du måste ha en hårdvara för modbus. Googla på raspberry pi och modbus så finns det många artiklar, tex:
[länk]

Men jag skulle ifrågasätta hela systemet som sådant - nog för att jag är starkt för automation, men ser inte vitsen med att styra golvvärmen på det sättet. Har själv installerat LK golvvärme i ett hus på två plan och 240 kvm. Hälften i platta, hälften i bjälklag. Utan rumstermostater, då man justerar in flödena en gång och sedan ”glömmer” det hela. Hela systemet fungerar i balans med bästa driftsekonomi och totalkomfort då med endast styrning av framledningstemp i bergvärmepumpen.
Ett golvvärmesystem är ju generellt sett rätt trögt, och jag ser inte caset med löpande individuell justering per rum som något som tillför ett värde om man inte pratar ett väldigt stort system.
Tack för tips!

Håller helt med, allt installerades när jag hade för mycket att göra på jobbet direkt i samband med inflytt för att få bort gamla element och jag han inte sätta mig in i saker och ting och påverka utformningen.

Nu har vi en jkl massa rumsregulatorer. Ser inte heller någon jättevinst att automatisera detta — men just nu samlar jag in all info som jag kan och ser (om än inte jättestora) fördelar med att få temperaturen från alla rumsregulatorer och att få data om flöden m.m.
 
C
Z zep skrev:
Har själv samma fundering kring att skaffa LK webserver och reagerar precis som du på priset (1500 som billigast?). Gällande att automatisera golvvärmen i sig så ser jag framför mig flöden som tex att om det ska bli soligt och varmt i eftermiddag, dra ner termostaterna redan på morgonen, inbillar mig att detta skulle kunna öka komforten varma dagar och kanske även spara en slant.
Jag tvivlar starkt på att du kan öka komforten med en sådan lösning. Dels har du trögheten i systemet, och dels ger generellt solinstrålning såpass mycket extraenergi att den lilla inverkan du har med framledningstemperatur under några timmar inte kommer märkas.

Men om det blir varmare senare under dagen och du vill spara en slant på att värma upp byggnaden fram till dess, är det då inte bättre att styra hela värmesystemet, dvs det är din primära värmekälla som du ska göra smart? Värmen och solinsläppet påverkar ju hela byggnaden, om du som sagt inte har ett väldigt stort system där det blir olika zoner.
Det som händer när du börjar strypa individuella flöden är att värmekällan producerar mindre och mindre effektivt - i fallet med en bergvärmepump får du t.ex. mindre vatten att värma upp till ett börvärde, där differensen mellan retur och framledning dessutom minskar, vilket leder till kortare gångtider (mer slitage) och lägre effektivitet.

Gör värmekällan smart istället! Jag styr min bergvärmepump på utetemperatur och elpris, samt med en justering från en innetempgivare för att förhindra värmeproduktion när solintrålningen värmer byggnaden. Pumpen jobbar ikapp där priset är lägre, och vilar när det är högre. Med trögheten i systemet märks ingen skillnad mot en mer jämn fördelning över dygnet.

M Messier1994 skrev:
Nu har vi en jkl massa rumsregulatorer. Ser inte heller någon jättevinst att automatisera detta — men just nu samlar jag in all info som jag kan och ser (om än inte jättestora) fördelar med att få temperaturen från alla rumsregulatorer och att få data om flöden m.m.
Men du har väl inte digitala flödesmätare för varje slinga? Det du kan avläsa är väl bara rumstemperatur? Annars har du nog blivit grundligt lurad...

M Messier1994 skrev:
Tror du denna kunna fungera för hårdvaran? Tog hem en på chans eftersom jag ändå hade en beställning på gång.
Står ju för Arduino, men absolut, bör nog kunna funka för RPI! Tänk till när du designar det hela om det finns eventuella andra system i din fastighet som kan tänkas tala Modbus och som du kommer vilja integrera över tid. T.ex. bergvärmepump och ventilation.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
C cffol skrev:
Men du har väl inte digitala flödesmätare för varje slinga? Det du kan avläsa är väl bara rumstemperatur? Annars har du nog blivit grundligt lurad...
Jag tror bara att jag kommer kunna se inställd temperatur och verklig temperatur, inte ens några flöden. Men jag är inte säker.
 
Ett billigt alternativ till att styra termostaterna är ingången för set-back temperatur om du kör med ICS.2 termostater. Man borde då kunna välja valfritt wifi/gsm relä till den ingången för att styra värmen mellan 2 olika nivåer per termostat. Det är så jag tänker göra.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
N nochl skrev:
Ett billigt alternativ till att styra termostaterna är ingången för set-back temperatur om du kör med ICS.2 termostater. Man borde då kunna välja valfritt wifi/gsm relä till den ingången för att styra värmen mellan 2 olika nivåer per termostat. Det är så jag tänker göra.
Tack! Smart! Mitt projekt har avstannat lite eftersom jag lyckats tappa bort min 485-modulen... Beställt en ny.

Uppdatera gärna hur det går!
 
Någon uppdatering?
Ser en poäng i att bara kunna få ut (om det är möjligt) temperaturen för resp. termostat. Övrig styrning är såklart en bonus...
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Någon uppdatering?
Ser en poäng i att bara kunna få ut (om det är möjligt) temperaturen för resp. termostat. Övrig styrning är såklart en bonus...
Nej tyvärr, har legat på is. Först hade jag lyckats städa bort mbus-komponenten och därefter har jag haft fullt med annat.
 
Skulle gissa att du kan överstyra hela enheten, kan kolla nästa gång jag drar igång datorn om jag har modbusregistrena
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Tyvärr hittar jag inte själva dokumentationen från LK men så här har vi applicerat det:

#LK ICS2 golvvärme zon 1-4
**
Förklaringar:
Register typ : INT
Register: 401003
Enhet: C
Förklaring: Börvärde zon 1
Skalning på råvärde:0.01

#Zon 1
INT;401003;;Börvärde zon 1|C;0.01;0.0
INT;301009;;Regulatorutsignal zon 1|%;0.01;0.0
INT;301002;;Rumstemperatur zon 1|C;0.01;0.0
INT;301007;;Beräknat börvärde zon 1|C;0.01;0.0
#Zon 2
INT;401103;;Börvärde zon 2|C;0.01;0.0
INT;301102;;Rumstemperatur zon 2|C;0.01;0.0
INT;301107;;Beräknat börvärde zon 2|C;0.01;0.0
INT;301109;;Regulatorutsignal zon 2|%;0.01;0.0
#Zon 3
INT;401203;;Börvärde zon 3|C;0.01;0.0
INT;301202;;Rumstemperatur zon 3|C;0.01;0.0
INT;301207;;Beräknat börvärde zon 3|C;0.01;0.0
INT;301209;;Regulatorutsignal zon 3|%;0.01;0.0
#Zon 4
INT;401303;;Börvärde zon 4|C;0.01;0.0
INT;301302;;Rumstemperatur zon 4|C;0.01;0.0
INT;301307;;Beräknat börvärde zon 4|C;0.01;0.0
INT;301309;;Regulatorutsignal zon 4|%;0.01;0.0
#Enhetsinformation
INT;400901;;Modbus slave ID
INT;400902;;Modbus baudrate 0=9600/1=19200/2=38400
INT;400903;;Modbus parity
INT;400904;;Modbus stop bits
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Tyvärr hittar jag inte själva dokumentationen från LK men så här har vi applicerat det:
Var kommer konfiguration ifrån?
Home Assistant? Hur har du kopplat hårdvaran i så fall?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
H Husbonde21 skrev:
Var kommer konfiguration ifrån?
Home Assistant? Hur har du kopplat hårdvaran i så fall?
Detta är bara vilka modbusregister som används och inte någon färdig konfig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.