Hej!

Vi funderar på att skaffa fiber till huset. Kabel för fiber finns redan förberedd till fasadskåpet så leverantören kan enkelt "blåsa" fibern dit. Vårat problem är att vi inte vet hur vi ska ta det därifrån in i huset, vi vill ju inte gärna göra ett hål i fasadskåpet så helst hade vi velat använda en existerande kabel från fasadskåpet.

I nedan bild är utgående ände för fibern markerad med rött. Undrar om någon här vet vilken typ av sladd det är som går från den svarta kabeln in i den orangea i bilden (markerat med gult). Om det ser ut som telefoni kanske den orangea kabeln går att återanvända för fibern i stället?

Fasadskåp med fiberändpunkt markerad i rött och befintlig kabel markerad i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för alla svar
 
T
Der är väldigt troligt att svagströmskablarna är telefoni. I en vanlig villa finns det inte mkt annat det kan vara.
För att vara säker så kan man ju försöka hitta vart andra änden av den kabeln kommer.
 

Bästa svaret

Har gjort installationer av kundfiber där vi använt rör in i fasad skåpet för att sedan gå i gamla telerör, funkar perfekt, dock ska du ju kolla var du har första jacket så de är en placering som funkar/du vill ha
 
Föreslår att du stämmer av med de som projekterar för installation hur du vill ha det.
Vanligt att använda befintlig kanalisation och inomhusducten är bara 5 mm. Blåser man med en mikrokabel kan man också dra den i din befintliga kanalisation för tele utan duct om det är trångt.
 
Tack för alla svar. Vi satsar på att använda kanalen som använts för telefoni för att dra in fiber i huset, fiberuttaget kommer därmed sättas där första telejacket är. Indragning kommer inte ske förrän i augusti så jag hoppas att allt går smidigt när det väl är dags.
 
Fundera lite på om det blir bra där första teleuttag är idag. Ofta va ju detta i hallen vid golvet eller liknande. Själv hävdar jag att fibern är bra om den avslutas på ett ställe där man inte är och gör om så ofta med tapet mm, Lättare att dra nya cat kablar eller i framtiden ev egna fiberpatchar utan att behöva blanda in fiberleverantören.
 
Ja, källare, förrådsutrymme eller skrubb tycker jag också är lämpligt utrymme, så att det finns plats att sätta router, switch, patchpanel med mera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.