8 332 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Problem med släpvagnsbelysning
Sida 1 av 2
Varit över hos grannen som har lite problem med bromsljuset på sitt släp. 13-pol.
Allt fungerar utom broms hö.
Bytt plats på hö/vä glödlampa för bak/broms. Då fungerar inte broms alls.
Mätt spänningen på stiften hö och får 0v på röda tråden till broms. 12-14v på bakbelysning (brun)
Kopplat mitt släp till hans bil. Då fungerar allt.
Därmed tycker jag att man kan utesluta fel i bilen?
V40 XC 2015 el 2016
Haft isär kontakten på släpet och kollat så röd (stift 6) har ok kontakt/skalat om.
F.ö hur fungerar det med broms till både hö/vä när det bara finns ett stift i kontakten för broms? Sladden kan ju bara gå till ena sidan..? ♂️
Bör han köpa ny kabelsats till släpet? Annat vi kan felsöka?
Allt fungerar utom broms hö.
Bytt plats på hö/vä glödlampa för bak/broms. Då fungerar inte broms alls.
Mätt spänningen på stiften hö och får 0v på röda tråden till broms. 12-14v på bakbelysning (brun)
Kopplat mitt släp till hans bil. Då fungerar allt.
Därmed tycker jag att man kan utesluta fel i bilen?
V40 XC 2015 el 2016
Haft isär kontakten på släpet och kollat så röd (stift 6) har ok kontakt/skalat om.
F.ö hur fungerar det med broms till både hö/vä när det bara finns ett stift i kontakten för broms? Sladden kan ju bara gå till ena sidan..? ♂️
Bör han köpa ny kabelsats till släpet? Annat vi kan felsöka?
Besserwisser
· östergötland
· 2 013 inlägg
Prövat hans släp på din bil?
Nya lampor?
Bromsljuset är sammankopplat någonstans..
Nya lampor?
Bromsljuset är sammankopplat någonstans..
Det med mäta ohm fungerar inte bra, kolla in vart respektive stift går till genom att ställa släpet intill med en startkabel mellan släp och bil det blir då minus i släpet och sedan en tamp från 9 plus batteri på bilen om det är kopplat . annars en tamp från batteriet och sätta mot repektive pinne i kontakten och se vad som lyser. Obs det är spegelvänt på bilen mot schemat som är för släpkontakten. om man öppnar kontakten så kan det vara samma färger på kablarna som är på schemat.. Pass på så det inte blir kortis till jord, gnistar bra då det inte är en säkring mellan. Kallas enkel funktionsprovning
Mäter du resistansen mellan 3 och 6 UTAN några lampor i bromsljusen så bör du inte få någon kontakt, om du får det så är det kortslutning någonstans på vägen.P Patrik_N skrev:
Sätter du i lampa på ena sidan så bör du rimligen kunna uppmäta ett motstånd, sätter du sen i lampor på bägge sidor så bör det uppmätta motståndet bli ungefär halverat.
Vad händer om du mäter mellan 13 och 6?
Mätte(Ohm) med lampor i.K Kasken skrev:Mäter du resistansen mellan 3 och 6 UTAN några lampor i bromsljusen så bör du inte få någon kontakt, om du får det så är det kortslutning någonstans på vägen.
Sätter du i lampa på ena sidan så bör du rimligen kunna uppmäta ett motstånd, sätter du sen i lampor på bägge sidor så bör det uppmätta motståndet bli ungefär halverat.
Vad händer om du mäter mellan 13 och 6?
Mätte även på kontaktbläcken med lampa ur, men får 0v på bläcket för bromsljuset på hö sida. På vä är det spänning på båda när man bromsar.
skall se om jag kan mäta mellan 13 och 6 i morgon.
Har du kontakt mellan höger och vänster bromsljus+?
Min spontana gissning är att kabelstammen går utmed vänster rambalk på kärran.P Patrik_N skrev:
Så först in i vänster bakljus och sedan vidare till höger?
Felet finner du troligast någonstans i bak på vagnen, antagligen nån skarv eller kontaktstycke, eller så är kabeln som går mellan bakljusen skadad helt enkelt.
Du kan även gör som "Huddingebo" föreslår o mäta kontakt mellan centrumstiften i båda bromsljusen, du ska ha kontakt däremellan, förmodligen har du inte det.
Jag gissar på en kabel som rostat/ärgat vid nån kabelsko....
Medlem
· Blekinge
· 10 282 inlägg
I nio av tio fall när belysningen på släpet krånglar är det dålig jordkontakt någonstans. Bilens jordstift i kontakten måste ha tillförlitlig jordförbindelse. Det kollar man bäst om man anslutar en kraftig 12 V lampa (t ex ett H1 eller H7) mellan batteriets pluspol och jordstiftet i bilens kontakt. Lampan måst lysa kraftigt.
Sedan ska släpets jordstift ha tillförlitlig kontakt med båda baklampor. Det går antingen via separata ledare eller via chassit.
Sedan ska släpets jordstift ha tillförlitlig kontakt med båda baklampor. Det går antingen via separata ledare eller via chassit.
Nej, det är separata kablar för resp. sida. Fyra kablar på hö och fem på vä (dimljus där också). Finns ingen kabel mellan hö/vä.K Kasken skrev:Min spontana gissning är att kabelstammen går utmed vänster rambalk på kärran.
Så först in i vänster bakljus och sedan vidare till höger?
Felet finner du troligast någonstans i bak på vagnen, antagligen nån skarv eller kontaktstycke, eller så är kabeln som går mellan bakljusen skadad helt enkelt.
Du kan även gör som "Huddingebo" föreslår o mäta kontakt mellan centrumstiften i båda bromsljusen, du ska ha kontakt däremellan, förmodligen har du inte det.
Jag gissar på en kabel som rostat/ärgat vid nån kabelsko....
Kablarna är separerade hela vägen in i kontakten.
I första inlägget skriver du att det bara sitter 1 kabel på stiftet. Då borde rimligtvis kabeln till höger bromslyse lossnat i kontakten.P Patrik_N skrev: