Hejsan,

håller på att renovera för fullt och äntligen börjar badrummet komma igång.

nu är det lite stress med att få stängt väggar osv. Det fanns ett schakt i hörnet av badrummet och i det gick det VP-rör mm. Det finns lika många vp-rör som våningar och jag misstänker att grannarna har det likadant. Då är frågetecknet vad det egentligen är till för? På det röret som går till min våning är det en stor kopplingsdosa med grova kardeler i. På röret står det ”Bygg ej in”

inte haft möjlighet att spänningsprova ännu men misstänker att det inte går någon ström. + min elektriker åker till fjällen när han verkligen behövs.

haft kontakt med styrelsen för att kontakta firman som gjort installationen. Skriver här i desperation då styrelsen dessvärre har en tendens till att dra ut på saker och jag försöker komma vidare.

det bör inte vara någon elstam då den går i köket med elmätare och central.

är det någon som stött på liknande?

tacksam för hjälp
 
  • Person i arbetskläder inspekterar en öppen elektrisk kopplingsdosa bredvid VP-rör i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutad renovering med öppna VP-rör och elinstallationer i en hörna av ett badrum under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå kopplingsdosa märkt med "Bygg ej in" i ett halvfärdigt badrum, med synligt VP-rör och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå ner i källaren och se om kan finna var dessa går ner. Det bör vara rakt under, ett lodrätt schakt. Hur ser det ut där. Den kan vara gamla huvudledningar om man lagt nya i köket. Av någon anledning tog man då inte bort dom. Kolla och återkom.
 
J Johan456 skrev:
Gå ner i källaren och se om kan finna var dessa går ner. Det bör vara rakt under, ett lodrätt schakt. Hur ser det ut där. Den kan vara gamla huvudledningar om man lagt nya i köket. Av någon anledning tog man då inte bort dom. Kolla och återkom.
Tacksam för ditt svar, skall kolla upp detta imorgon och återkomma :)
 
J Johan456 skrev:
Gå ner i källaren och se om kan finna var dessa går ner. Det bör vara rakt under, ett lodrätt schakt. Hur ser det ut där. Den kan vara gamla huvudledningar om man lagt nya i köket. Av någon anledning tog man då inte bort dom. Kolla och återkom.
Dosan ser för ny ut för att detta skall vara gamla utbytta huvudleningar. Men det ser väldigt konstigt ut.

Går det att se hur många trådar det går i röret?
 
H hempularen skrev:
Dosan ser för ny ut för att detta skall vara gamla utbytta huvudleningar. Men det ser väldigt konstigt ut.

Går det att se hur många trådar det går i röret?
Vill minnas att det är 4 trådar, ska öppna den oh kolla imorgon :)
 
H hempularen skrev:
Dosan ser för ny ut för att detta skall vara gamla utbytta huvudleningar. Men det ser väldigt konstigt ut.

Går det att se hur många trådar det går i röret?
Nej men jag menar att man har dragit nya i nytt schakt i köket istället och satt en dosa på de gamla. Om det är kraftkablar som är dosade och som inte används kan det inte vara något annat.
 
Tjenare igen. Ursäkta mitt sena svar. Blev en del jobb idag :)

gick ner i källaren för att spåra vp-rören. Hittade vart de gick men kunde tyvärr inte komma in i elrummet. Ska träffa fastighetsskötaren imorgon så ska vi gå in och kolla.
 
  • Vit isolerad VP-rör installation med synliga kablar i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vp-rör i källare med kabel genomföring och isolering, nära betongvägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita VP-rör i ett källargolv och vägg på väg in i ett elrum som en del av ett bygg- eller renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun dörr märkt med "EL" som indikerar ett elrum, med VP-rör löpande längs väggen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligtvis nya huvudledningar som man har förberett upp till varje Lgh.
Synd att du har brutit av röret :(
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Det är troligtvis nya huvudledningar som man har förberett upp till varje Lgh.
Synd att du har brutit av röret :(
Röret hade redan ett stort ”veck” och hängde. Sedan var snickaren lite ivrig och skulle dra i det tyvärr. Lätt åtgärdat med muff och nytt vp rör. Ang bilden där man ser ledningarna så var det inte jag som gjort något :)

tror du att dessa kan vara nya huvudledningar? Damen i styrelsen sa att de bytt stam för några år sedan men min elcentral och elmätare sitter i köket.

det som oroar mig mest just nu är om det visar sig att de inte får byggas in. Isåfall misstänker jag att det får bli ytterligare en inspektionslucka i badrummet..
 
Den får självklart inte byggas in, men frågan är varför man gjort som man gjort. Hade jag förberett hade jag lagt några tillräckligt mycket kabel och slang så det räcker fram till centralen utan att behöva dosa. Kan du ta kort på centralen? Hade jag varit du hade jag satsat på att få ny huvudledning och ny central nu när du ändå håller på.
 
J Johan456 skrev:
Den får självklart inte byggas in, men frågan är varför man gjort som man gjort. Hade jag förberett hade jag lagt några tillräckligt mycket kabel och slang så det räcker fram till centralen utan att behöva dosa. Kan du ta kort på centralen? Hade jag varit du hade jag satsat på att få ny huvudledning och ny central nu när du ändå håller på.
Hmm.. blir omständigt med mitt badrumsbygge nu. Innan jag rev badrummet så var det uppbyggt med tegel runt schaktet men sänkningen i taket var då takplattor.

Lokalen var tidigare en läkarmottagning och det innebar att det fanns ett litet kök där annars badrum ligger i de andra lägenheterna / originalritningen.

Centralen kommer bytas i slutskedet när allt ska kopplas på. Vi hade tankar om att flytta på den men styrelsen ville inte att vi flyttade på elmätaren och använda skarvlåda mm känns bara jobbigare. Slangarna som du ser från taket är all nydragen el som ska kopplas på när vi byter central. Centralen och elmätaren sitter i köket vilket är väldigt fult. Kommer bli ett skåp över det också.

ska träffa fastighetsskötaren imorgon och fråga hur de andra lägenhetsgrannarna gjort med sina badrum.
 
  • Elcentral med elmätare och otillkopplade elkablar hängande från taket i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Idag redde vi ut allt. En elektriker från firman som dragit kabeln förklarade. De andra lägenheterna har elmätaren i källaren och centralen i sovrummet.

synd att det ska komma fram i slutskedet av renoveringen. Speciellt när jag frågat damen i styrelsen om jag får flytta min central till sovrummet, då tyckte hon inte det lät bra och hon nämnde inget om den nya stammen.

hur som helst, det blir en kopplingsdosa i väggen mot entrén och allt var i sin ordning :)

Tack för hjälpen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.