Varit över hos grannen som har lite problem med bromsljuset på sitt släp. 13-pol.
Allt fungerar utom broms hö.
Bytt plats på hö/vä glödlampa för bak/broms. Då fungerar inte broms alls.
Mätt spänningen på stiften hö och får 0v på röda tråden till broms. 12-14v på bakbelysning (brun)

Kopplat mitt släp till hans bil. Då fungerar allt.
Därmed tycker jag att man kan utesluta fel i bilen?
V40 XC 2015 el 2016

Haft isär kontakten på släpet och kollat så röd (stift 6) har ok kontakt/skalat om.

F.ö hur fungerar det med broms till både hö/vä när det bara finns ett stift i kontakten för broms? Sladden kan ju bara gå till ena sidan..? ‍♂️

Bör han köpa ny kabelsats till släpet? Annat vi kan felsöka?
 
Prövat hans släp på din bil?
Nya lampor?
Bromsljuset är sammankopplat någonstans..
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Prövat hans släp på din bil?
Nya lampor?
Bromsljuset är sammankopplat någonstans..
Inte provat släpet på min bil. Nya lampor testade.
 
J jonaserik skrev:
Här ett schemahttp://www.v8volvo.se/mekartips/electrical/dragkrok/dragkrok.html och kolla in allt
Yes, tittade på ett sådant.
Mätte(Ohm) även i släpets kontakt tex mellan 3 och 4 (kontakt) men mellan 3 och 6 ingen kontakt.
Borde jag inte få kontakt mellan 3 och 6?
 
Det med mäta ohm fungerar inte bra, kolla in vart respektive stift går till genom att ställa släpet intill med en startkabel mellan släp och bil det blir då minus i släpet och sedan en tamp från 9 plus batteri på bilen om det är kopplat . annars en tamp från batteriet och sätta mot repektive pinne i kontakten och se vad som lyser. Obs det är spegelvänt på bilen mot schemat som är för släpkontakten. om man öppnar kontakten så kan det vara samma färger på kablarna som är på schemat.. Pass på så det inte blir kortis till jord, gnistar bra då det inte är en säkring mellan. Kallas enkel funktionsprovning:)
 
P Patrik_N skrev:
Yes, tittade på ett sådant.
Mätte(Ohm) även i släpets kontakt tex mellan 3 och 4 (kontakt) men mellan 3 och 6 ingen kontakt.
Borde jag inte få kontakt mellan 3 och 6?
Mäter du resistansen mellan 3 och 6 UTAN några lampor i bromsljusen så bör du inte få någon kontakt, om du får det så är det kortslutning någonstans på vägen.
Sätter du i lampa på ena sidan så bör du rimligen kunna uppmäta ett motstånd, sätter du sen i lampor på bägge sidor så bör det uppmätta motståndet bli ungefär halverat.

Vad händer om du mäter mellan 13 och 6?
 
K Kasken skrev:
Mäter du resistansen mellan 3 och 6 UTAN några lampor i bromsljusen så bör du inte få någon kontakt, om du får det så är det kortslutning någonstans på vägen.
Sätter du i lampa på ena sidan så bör du rimligen kunna uppmäta ett motstånd, sätter du sen i lampor på bägge sidor så bör det uppmätta motståndet bli ungefär halverat.

Vad händer om du mäter mellan 13 och 6?
Mätte(Ohm) med lampor i.
Mätte även på kontaktbläcken med lampa ur, men får 0v på bläcket för bromsljuset på hö sida. På vä är det spänning på båda när man bromsar.

skall se om jag kan mäta mellan 13 och 6 i morgon.
 
Har du kontakt mellan höger och vänster bromsljus+?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har du kontakt mellan höger och vänster bromsljus+?
Hur kollar jag det?
 
P Patrik_N skrev:
Mätte(Ohm) med lampor i.
Mätte även på kontaktbläcken med lampa ur, men får 0v på bläcket för bromsljuset på hö sida. På vä är det spänning på båda när man bromsar.

skall se om jag kan mäta mellan 13 och 6 i morgon.
Min spontana gissning är att kabelstammen går utmed vänster rambalk på kärran.
Så först in i vänster bakljus och sedan vidare till höger?
Felet finner du troligast någonstans i bak på vagnen, antagligen nån skarv eller kontaktstycke, eller så är kabeln som går mellan bakljusen skadad helt enkelt.

Du kan även gör som "Huddingebo" föreslår o mäta kontakt mellan centrumstiften i båda bromsljusen, du ska ha kontakt däremellan, förmodligen har du inte det.

Jag gissar på en kabel som rostat/ärgat vid nån kabelsko....
 
I nio av tio fall när belysningen på släpet krånglar är det dålig jordkontakt någonstans. Bilens jordstift i kontakten måste ha tillförlitlig jordförbindelse. Det kollar man bäst om man anslutar en kraftig 12 V lampa (t ex ett H1 eller H7) mellan batteriets pluspol och jordstiftet i bilens kontakt. Lampan måst lysa kraftigt.
Sedan ska släpets jordstift ha tillförlitlig kontakt med båda baklampor. Det går antingen via separata ledare eller via chassit.
 
K Kasken skrev:
Min spontana gissning är att kabelstammen går utmed vänster rambalk på kärran.
Så först in i vänster bakljus och sedan vidare till höger?
Felet finner du troligast någonstans i bak på vagnen, antagligen nån skarv eller kontaktstycke, eller så är kabeln som går mellan bakljusen skadad helt enkelt.

Du kan även gör som "Huddingebo" föreslår o mäta kontakt mellan centrumstiften i båda bromsljusen, du ska ha kontakt däremellan, förmodligen har du inte det.

Jag gissar på en kabel som rostat/ärgat vid nån kabelsko....
Nej, det är separata kablar för resp. sida. Fyra kablar på hö och fem på vä (dimljus där också). Finns ingen kabel mellan hö/vä.
Kablarna är separerade hela vägen in i kontakten.
 
P Patrik_N skrev:
Nej, det är separata kablar för resp. sida. Fyra kablar på hö och fem på vä (dimljus där också). Finns ingen kabel mellan hö/vä.
Kablarna är separerade hela vägen in i kontakten.
I första inlägget skriver du att det bara sitter 1 kabel på stiftet. Då borde rimligtvis kabeln till höger bromslyse lossnat i kontakten.
 
dof dof skrev:
I första inlägget skriver du att det bara sitter 1 kabel på stiftet. Då borde rimligtvis kabeln till höger bromslyse lossnat i kontakten.
Helt korrekt, så var det i princip. Av någon anledning satt den på 13.
Tack alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.