M
Har hus med sluten vind idag, dvs ingen möjlighet till inspektion pga avsaknad av luckor. Vid en besiktning sa besiktningsmannen att det kunde vara en poäng att ta upp en inspektionslucka.

Funderar lite kring detta.

- Kan en sådan lucka göra vinden mindre sluten och öka risk för inträngande fukt?
- Går det att förändra en sådan typ av vind till en med förvaringsmöjlighet? Någon som gjort? Är det en kostnad som är oproportionelig till förvaringsvinsten?
 
Är det vanliga fackverkstakstolar? Höjd? Jag skulle inte oroa mig för att fukt kommer in. Vi har i alla fall inte några problem i ett hus som stått i 35 år. Se bara till att det är tätt, exempelvis med gummilist.
vår vind är 110kvm. riktigt grymt som förvaring, men se till att det inte ligger för tunga grejjer samt att allt ligger i förslutna plastlådor istället för kartonger som drar fukt.

kostar inte många kronor att lägga in reglar som extra stöd mellan takstolarna och spånskivor som golv. Definitivt värt besväret om man har dåligt med förvaringsutrymme. Kan ju även passa på att kolla över isoleringen.
 
  • Gilla
Smygtittaren
  • Laddar…
M
R robertua skrev:
Är det vanliga fackverkstakstolar? Höjd? Jag skulle inte oroa mig för att fukt kommer in. Vi har i alla fall inte några problem i ett hus som stått i 35 år. Se bara till att det är tätt, exempelvis med gummilist.
vår vind är 110kvm. riktigt grymt som förvaring, men se till att det inte ligger för tunga grejjer samt att allt ligger i förslutna plastlådor istället för kartonger som drar fukt.

kostar inte många kronor att lägga in reglar som extra stöd mellan takstolarna och spånskivor som golv. Definitivt värt besväret om man har dåligt med förvaringsutrymme. Kan ju även passa på att kolla över isoleringen.
Jo, allt får ligga förslutet.

Det är lockande just med förvaringen, eftersom det är en bristvara nu i ett hus utan vare sig källare eller vind. Därför vore det fint...

Får bolla med snickare.
 
Vet du hur det ser ut där uppe idag?
 
M
R robertua skrev:
Vet du hur det ser ut där uppe idag?
Ingen aning. Finns ingen inspektionslucka...
 
Går att göra en lucka på gaveln också. På mitt hus har jag både lucka inne och en på gaveln. Lyckan på gaveln använder jag för att ta upp större saker. Luckan inne julpynt m.m. :rofl:

Bra att kunna inspektera taket från insidan också.
 
  • Gilla
milimani
  • Laddar…
M
T Tompafix skrev:
Går att göra en lucka på gaveln också. På mitt hus har jag både lucka inne och en på gaveln. Lyckan på gaveln använder jag för att ta upp större saker. Luckan inne julpynt m.m. :rofl:

Bra att kunna inspektera taket från insidan också.
ja absolut. Men kanske värt att kolla upp detta, om fet finns en möjlighet till förvaringsplats för sånt. Nu står en del under trappen stundtals och ser skräpigt ut...
 
BirgitS
M milimani skrev:
- Går det att förändra en sådan typ av vind till en med förvaringsmöjlighet? Någon som gjort? Är det en kostnad som är oproportionelig till förvaringsvinsten?
Det är nog troligt att takstolar och bjälklager inte är dimensionerat för några extra laster så det kan behövas förstärkningar om det ska bli förråd där uppe för något annat än väldigt lätta prylar.
M milimani skrev:
Ingen aning. Finns ingen inspektionslucka...
Har du ingen sektionsritning att titta på?
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog troligt att takstolar och bjälklager inte är dimensionerat för några extra laster så det kan behövas förstärkningar om det ska bli förråd där uppe för något annat än väldigt lätta prylar.

Har du ingen sektionsritning att titta på?
Att förstärka det känns lugnt, det förstår jag kan bli aktuellt.

Ingen sån ritning som visar något om vind. Har fasadritningar och ritningar över alla innermått plus el- och vattenscheman. Men inget som visar vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.