Hej!

Har värmerör med en grön färg är detta kopparrör ? :)
Kan man kapa dessa rör och skarva ihop med rör i rör, tänkte ringa ut en rörmokare men vill ha lite på fötterna innan :).

vill kapa det nere vid golvet och dra det i en vägg och koppla ihop det med samma rör högre upp (skall få in en innerdörr precis där dessa två rör går upp till ett element på ovanvåning.

Det finns kanske enkla kopplingar för att göra själv? (skall dock vara dolt i en vägg därav min tanke att använda en rörmokare) :).

MVH
Christian
 
  • Gröna värmerör (möjliga kopparrör) och elledningar vid ett golv, föreslagen koppling för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är järnrör och är gängade nerifrån och upp till elementet , så det är nog bäst att ta rörisen på det, inget att göra själv om man har dålig koll på rör. Som lite info , dom rören håller nästan en evighet.
 
Det där är stålrör. Enklast är antagligen att skarva på i gänganslutningen, men annars finns det sk. klämringskopplingar även för stålrör så du skarva vart du vill på rören.

Det är ingen raketvetenskap så du kan säkert göra det själv om du är normalhändig. Läs på i säkert vatten hur dolda skarvar får göras bara.
 
Det är gängade stålrör. Nu för tiden är dom oftast blå. Förr var dom ofta gröna. Ännu längre tillbaka svarta och ytterligare längre tillbaks var de omålade. Samma typ av rör och rördelar används än idag.

Kan man dela i en gängad koppling så är det enklast, men det finns också kopplingar liknande klämringskopplingar för stålrör eller speciella insatser till vanliga klämringskopplingar för denna typ av rör.

Exempel på rör och delar:
https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/blaa-ror-och-svarta-delar-2/
 
Stålrör är en annan sak.
Rören på bilden är järnrör. Gängas med rörgänga.. Klämadaptrar finns men de är dyra.
Jobb för en rörmokare. Kanske en skjutdörr passar?.
 
Tack för era snabba svar.

Grymt imponerad av detta forum. (Tror jag hade 3 svar på en halvtimme)

@Granström2 har funderat mycket på en skjutdörr men sitter en elcentral ivägen:) den här jäkla dörren börjar bli dyr att flytta nu haha :)

Men tror jag tar röris på det, är själv ganska händig men med tanke på att rören behöver byggas in så känns det dumt :)

// Christian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.