Hej

Tänkte skriva av mig här och höra vad ni andra tycker då jag råkat ut för en väldigt udda person som köpt en begagnad torktumlare som vi sålde.
Vi renoverade huset i höstas och sålde då bland annat vår begagnade torktumlare som du var 5 år gammal. Det var ju en rätt dyr och modern torktumlare med värmeumps funktion så vi sålde den för 2000 kr

Det var flera som hörde av sig och ville köpa men den som fortast kunde komma ville köpa den och allt var frid och fröjd. Dock redan vid köpet hade jag dålig magkänsla för henne men tänkte att det är väl just bara en känsla.

I alla fall mailade hon mig några gånger och frågade om inställningar mm men det sista jag hörde av henne för 5 månader sedan var att hon var jättenöjd så jag tänkte allt var frid och fröjd

Nu 5 månader senare smsar hon mig och säger att torktumlaren gått sönder och att hon haft en reparatör där som säger att kylsystemet läcker och inte går att laga. Hon kräver nu jag står för hennes reparatör samt betalar tillbaka de 2000 kr hon betalade.

Självklart vägrade jag. Visst är det tråkigt att hon hade otur men jag vet att den fungerade perfekt när vi sålde den, sen är det ju tråkigt att hon haft otur men hon hävdar att hon enligt köplagen har reklamationsrätt och hon säger att torktumlaren aldrig fungerat

Jag har självklart frågat varför hon väntat med att höra av sig 5 månader om den aldrig funkat. Skulle det varit något problem inom några veckor hade jag självklart betalat tillbaka för torktumlaren men 5 månader känns inte som det är mitt ansvar.

Nu ska hon lämna in polisanmälan för att jag medvetet har lurat henne för bedrägeri.

vad skulle ni ha gjort och kan det leda till några konsekvenser?
 
harry73
Jag skulle ta det lugnt och inte oroa mig
 
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Skulle inte göra något. Bevisbördan ligger hos henne och vill hon lägga ner sin själ i dessa 2000 kr så låt henne göra det.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
R
Ingenting. Sitt lungt i båten för hon har ingen chans att få rätt. Om, vilket jag inte tror kommer att hända polisen tar kontakt med dig så visar du bara e-posten där hon berättar hurnöjd hon är.....
 
harry73
Det finns ingen chans i världen att polisen kommer att ta upp en en drygt 5 år gammal torktumlare som gick sönder som bedrägeri
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Låt henne polisanmäla dig.
Den kommer att bli nedlagd innan hon lagt på luren, så det behöver du absolut inte oroa dig för.

Angående hennes krav kan du bortse även från dem.
Jag kan inte exakt lagstiftningen, men köp av sådana saker mellan privatpersoner sker i befintligt skick.
Så skriv eller säg till henne att det är trist att maskinen gått sönder men det är inget du kan eller kommer ta ansvar för.
Sedan behöver ni inte höras av mer.
 
Hälsa henne lycka till, för hon har inget att hämta. Låt henne göra en anmälan, för den kommer bli nerlagd.
Konsumentlagstiftningen gäller inte mellan privatpersoner. Det är köplagen, och den är inte tvingande.
Varan var ju inte trasig när du sålde den. Den var 5 år gammal, och då kan man tänka sig att något faktiskt kan gå sönder inom en snar framtid Det kan ju säkert er sms eller mailkonversation intyga. Men högst troligt så hotar köparen bara.
 
Polisanmälan lär ju resultera i nedlagd förundersökning när de skrattat färdigt på stationen.

Köplagen ger rätt att reklamera fel som finns i varan vid köpet, och som köparen inte upptäckt vid en noggrann undersökning vid köpet. Det låter extremt långsökt att hons skulle kunna hävda ett sådant fel nu.

Har du något mail eller annat bevisbart om att hon ansåg att den fungerade bra?

Om man lite målar f---n på väggen, så skulle det kanske gå att hävda att det finns en liten läcka, som är så liten att det tar typ 5 månader innan den ger symptom med sämre funktion.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
harry73
H hempularen skrev:
och som köparen inte upptäckt vid en noggrann undersökning vid köpet.
Det stämmer inte, det finns ingen generell undersökningsplikt, men om säljaren uppmanar att undersöka varan eller om köparen självmant undersöker varan, kan man oberoende att köparen borde hittat felet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Det hela bygger på ett missförstånd (eller att köparen testar din välvillighet) och då är det bästa att du svarar pedagogiskt och förklarar hur lagen ser ut och att du inte kommer att erbjuda någon kompensation. Köparen tror eventuellt nu att den har rätt och vill kanske inget illa egentligen. Kommunikation är inte alltid så dumt! :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Inget att oroa sig för såvida det inte är någon som tar med sig ett antal släktingar och kommer hem till dig en kväll för att "reklamera" varan.
 
  • Gilla
Jiiwas
  • Laddar…
Tack för alla svar.

Jag har väl bestämt mig för att sluta kommunicera med henne, Verkar inte leda till något alls.
Hon menar ju att torktumlarern aldrig fungerat och hänvisar till hennes mail där jag lyckades förklara att hon ställt in fel program för att få tvätten helt torr ( Hon körde på stryktorr tvätt eftersom tiden var kortare på det programmet)
När jag yckats förklara det för henne kom det tillbaka ett sms där hon skriver att hon var nöd och att torktumlaren fungerade bra så självklart har jag sparat det ifall att.

Nu som sagt 5 månader senare SMSar hon och säger att torktumlaren aldrig fungerat och nu när jag nekar att ta tillbaka den har hon skrivit minst 5 st sms med olika hot om att hon ska starta en tvist om hon inte fick sina pengar och nu senast skulle hon lämna in en polisanmälan för bedrägeri imorgon.

Har ju också försökt förklara att reklamationsrätten inte gäller på det sättet. Hade liksom varit skillnad om hon ringt en vecka efteråt men nu 5 månader senare har jag inte dåligt samvete alls.

Jag hade väl faktiskt ett tag tänkt betala halva hennes felsökningsavgift bara för att jag tyckte lite synd om henne men nu när hon började med hoten kan hon glömma det också

Jag tror ju inte heller att det leder till något men lite olustigt är det i alla fall då man inte vet vad en sådan person kan hitta på, Jobbar i en sådan bransch där det inte är så bra att ha polisanmälningar hängande över sig men vi får väl se vad som händer. Tycker jag har alla bevis jag behöver ifall någon skulle höra av sig
 
  • Gilla
Mekaniker och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.