Rickard.
Hej!

Har ett kyl/frys skåp där jag har problem med avfrostningen vilket leder till att kylskåpet blir varmt.

Jag har funktionstesta elementet och känner med fingrarna att bara ungefär 10-20% av röret blir varm och på resten känner jag ingenting.

Jag tror att det är därför det frostar igen så otroligt snabbt och att problemet är att elementet behöver bytas men ville dubbelkolla med kundskapsbanken här innan jag spenderar nästan en tusenlapp på ett nytt element.
 
A
tja det kan väl vara kortis till jord kan man tänka
 
Rickard.
electroluxaren skrev:
tja det kan väl vara kortis till jord kan man tänka
Elementet var på 230V ~ utan någon jord om det säger något.
 
A
höljet är jordat
 
Rickard.
electroluxaren skrev:
höljet är jordat
Tack, ska kolla upp senare
 
Rickard.
electroluxaren skrev:
höljet är jordat
Har bytt element utan framgång, vad är nästa steg? Ge upp?

Lägger upp en bild på paketet det är alltså ett metallrör som går i en slinga på både fram och baksidan. Metallrör i slinga täckt av frost i en frys, antyder problem med avfrostning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Efter vidare undersökning misstänker jag att en temperatursäkring är boven, gissar att det är resultatet av att det gamla elementet inte fungerade som den skulle. Den satt till höger i bild och jag kan för mitt liv inte få något utslag i multimetern. Verkade rätt billigt och enkelt så det kan vara värt en chansning och se om det löser det.
 
Byt avfrostningssensorn samtidigt
 
Rickard.
Z zica skrev:
Byt avfrostningssensorn samtidigt
Är det den som ser ut som en tempgivare som är monterad inuti kylelementet?
 
Rickard.
Man lär så länge man lever, jag visste inte ens att det fanns övertemperatursäkringar i dessa maskiner men då ska jag vara ärlig med att jag inte vet särskilt mycket på ämnet så det är kanske inte så konstigt. Bytet tog 5 minuter och nu avfrostar den precis som den ska (y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.