Jag tänker bygga ett hemmabiorum i garaget i källaren och då vill jag inte ha ett betonggolv utan ett flytande trägolv med golvvärme i. Är det någon som har erfanrenhet och några bra tips angående detta?
 
Det finns hur mycket som helst skrivet på forumet om detta. Har du provat att söka?
 
Jag har letat lite under rubriken golv men hittade inte något lämpligt men jag ska rota lite mera!
 
Jag har tittat och sökt men hittar inte riktigt det som jag är ute efter! min tanke var att bila upp och gräva ur golvet precis som om man skulle gjuta en platta men istället för betongen så skulle jag vilja lägga golvspån för värmeslingor och lägga ett trägolv på detta. är det lämpligt att göra så? har inte hört eller sett att någon gjort något liknande, de flesta verkar lägga plast och isolering direkt på den gamla plattan!
 
Ta inte illa upp, men Nej, Nej och åter Nej. Du kan inte ersätta betongplattan på det sättet du beskriver. Jag ger några ideer som du kan undersöka om de är genomförbara.
Om du är villig att bila upp golvet så blir det kapilärbrytande/isolering, betong och i detta golvvärme. Ovan på detta borde du sedan kunna lägga ett trägolv enligt läggning på betong. Men då värme året runt.
Det skulle också kunna gå att lägga en ventilerad platonmatta på befintlig betonggolv med golvspån, värmeslingor och trägolv.
 
Mikael_L
Ett nivellgolv med ventilation under kan väl också fungera?
 
P
Vi har ett sovrum i källaren där förra ägaren har lagt golvplaton med ett lamellparkettgolv utan golvvärme och det känns riktigt behagligt att gå på även vintertid till skillnad mot resten av källaren där jag har lagt klinker utan golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.