Hej!
Ska börja med att säga att min kunskapsnivå i ämnet är obefintlig.

Hur som helst, förra hösten köpte jag mitt första hus, och till huset följde då ett tämligen fint dubbelgarage, som dock inte hunnit bli färdigställt då gamla husägaren var till åren. Eftersom han gått bort och jag aldrig träffade barnen vet jag inget om tanken bakom garaget. Det jag kunnat se är i alla fall att det är byggt på någon form av kantelement, och man har kostat på ganska väl med isolering i väggarna, dragit in el osv. Vad jag inte kan förstå är hur man gjort allt detta men sen inte gjutit en riktig platta. Nu vill jag i alla fall få till ett riktigt golv då jag skruvar mycket med mina bilar är det inte kul att ligga i gruset. Framöver vill jag även få till en lyft och uppvärmning (luftvärmepump troligen) så att man kan hålla några plusgrader på vintern.

Kan någon kunnig ge mig lite klarhet i hur detta kan vara tänkt? Går det ett gjuta på befintligt underlag, kantelementen sticker ju upp ca 2 dm över marknivån? Eller måste det grävas ur, vilket längs tämligen kämpigt iom att det isåfall måste göras för hand? Att offra lite takhöjd är inget problem. Nu är jag borta och jobbar och har ingen bättre bild än denna jag tog till en säljesannons tidigare, men den bör ge en uppfattning i alla fall. Kan ordna bättre bilder i veckan.
 
  • Två bilinnerdörrpaneler på ett grusigt garagegolv, med indikation på pågående arbete eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade varit bättre med bilder ut mot kantelementen med de där 2 dm än 2 bildörrar.
Kanske redan urgrävt, grus bara sådär är inte vanligt i naturen.

Protte
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tror det var ett vanligt sätt att bygga garage förr, mitt är byggt så (och flera andra i området från början på 70-talet) ... En "ram" av block som man sedan gjöt betong innanför...

Ska du ha någon form av lyft som behöver en förstärkning i golvet är det ju bra att gräva ut för det på en gång....
 
Tomture61
Björn96 Björn96 skrev:
Hej!
Ska börja med att säga att min kunskapsnivå i ämnet är obefintlig.

Hur som helst, förra hösten köpte jag mitt första hus, och till huset följde då ett tämligen fint dubbelgarage, som dock inte hunnit bli färdigställt då gamla husägaren var till åren. Eftersom han gått bort och jag aldrig träffade barnen vet jag inget om tanken bakom garaget. Det jag kunnat se är i alla fall att det är byggt på någon form av kantelement, och man har kostat på ganska väl med isolering i väggarna, dragit in el osv. Vad jag inte kan förstå är hur man gjort allt detta men sen inte gjutit en riktig platta. Nu vill jag i alla fall få till ett riktigt golv då jag skruvar mycket med mina bilar är det inte kul att ligga i gruset. Framöver vill jag även få till en lyft och uppvärmning (luftvärmepump troligen) så att man kan hålla några plusgrader på vintern.

Kan någon kunnig ge mig lite klarhet i hur detta kan vara tänkt? Går det ett gjuta på befintligt underlag, kantelementen sticker ju upp ca 2 dm över marknivån? Eller måste det grävas ur, vilket längs tämligen kämpigt iom att det isåfall måste göras för hand? Att offra lite takhöjd är inget problem. Nu är jag borta och jobbar och har ingen bättre bild än denna jag tog till en säljesannons tidigare, men den bör ge en uppfattning i alla fall. Kan ordna bättre bilder i veckan.
Att höja golvnivån mot utsidans höjd :thinking:
Om du vill få ett golv som det blir bättre uppvärmningsekonomi i så bör du isolera innan betongen gjuts .
Vill du ha 2 pelarlyft så är det min. 150 mm betongplatta .
Vill du ha vatten / avlopp / brunn för smältvatten är det bra att planera detta i ett tidigt skede .
 
Hej!
Beklagar usel bild, men här kommer bättre. Till att börja med två bilder utifrån.
Ett garage med öppen dörr som visar delvis interiör och föremål, omgivet av en skogsmark med lite snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttervägg på ett garage med träpanel och betongfundament, intill en snötäckt grusväg och vissnat gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt ser det alltså ut såhär, nu var det bara denna lilla väggyta jag inte lyckats täcka med prylar, men det ser lika ut varvet runt. Notera att jag har eget avlopp med garaget byggt på slambrunnen, jag antar att detta komplicerar det hela en del.

Invändigt hörn av ett garage med en oskyddad väggbas där gipsväggen möter en grusfylld grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund betongplatta på grusgolv som täcker slambrunnen i ett garage, skymt av en person fot i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller lyft, så har jag tänkt mig en saxlyft då det är för lite takhöjd för att ha någon större nytta av en pelarlyft. En saxlyft har väl inte samma krav på underlag, den fördelar ju vikten över en större yta.

Vatten och avlopp, inget jag direkt behöver ha. Har inte tänkt använda garaget för att köra in och ut nedisade bruksbilar speciellt ofta. Huset står 10 meter bort så det är inte långt om man behöver vatten till något.

Garaget är för övrigt byggt någon gång mellan 2007 och 2010, har jag forskat mig till.
 
Det där brunnslocket kan ju betyda lite extrajobb.
Idiotiskt att inte gjuta platta före man bygger huset, nu kommer det alltid att synas en skarv mellan kantbalken och gjutningen.
Nu går gipsen mer på balken så man bör inte gjuta högre än balken.

I hörnet står en stolpe på en plankbit, är det syllisolering mellan?

Protte
 
Ser ut att vara en ALBA-balk. Gör lite sökningar så ser du hur det är tänkt att fungera. Kommer gå bra att lägga ut isolering och gjuta plattan i efterhand. Som Prototypen skriver ställer brunnslocket till det en del.
 
Tomture61
Björn96 Björn96 skrev:
Hej!
Beklagar usel bild, men här kommer bättre. Till att börja med två bilder utifrån.
[bild] [bild]

Invändigt ser det alltså ut såhär, nu var det bara denna lilla väggyta jag inte lyckats täcka med prylar, men det ser lika ut varvet runt. Notera att jag har eget avlopp med garaget byggt på slambrunnen, jag antar att detta komplicerar det hela en del.

[bild] [bild]

När det gäller lyft, så har jag tänkt mig en saxlyft då det är för lite takhöjd för att ha någon större nytta av en pelarlyft. En saxlyft har väl inte samma krav på underlag, den fördelar ju vikten över en större yta.

Vatten och avlopp, inget jag direkt behöver ha. Har inte tänkt använda garaget för att köra in och ut nedisade bruksbilar speciellt ofta. Huset står 10 meter bort så det är inte långt om man behöver vatten till något.

Garaget är för övrigt byggt någon gång mellan 2007 och 2010, har jag forskat mig till.
Brunnslocket får du byta till ett i gjutjärn .
Hur ser öppningen till garageporten ut , ser ut som en tröskel ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Brunnslocket får du byta till ett i gjutjärn .
Hur ser öppningen till garageporten ut , ser ut som en tröskel ?
Det som syns på bilden är en sidodörr med tämligen hög tröskel.

Det sitter en skjutport nu, som går ända ner i gruset. Dock felmonterad/fel dimension så det är en stor glipa i överkant när den är stängd. Hur som helst snor den alldeles för mycket takhöjd, så jag har tänkt byta till vanlig port. Sen får man väl antingen gjuta en ramp eller fylla på med grus utanför för att kunna köra upp på plattan?
 
Vad är status/skick på avloppsanläggningen då? Är den fräsch och förväntas leva många år framöver eller finns ett byte att räka med i närtid?
Känns oavsett lite vanskligt att göra så fint garage med gjuten platta ovanpå något som senare kanske måste grävas upp
 
S Stuff skrev:
Vad är status/skick på avloppsanläggningen då? Är den fräsch och förväntas leva många år framöver eller finns ett byte att räka med i närtid?
Känns oavsett lite vanskligt att göra så fint garage med gjuten platta ovanpå något som senare kanske måste grävas upp
Den är i tämligen gott skick. Ena anledning jag ser att göra något med den är om kommunen får idéer om att man måste koppla in sig på kommunalt avlopp. Måste brunnen i så fall grävas upp?
 
Sätt en förhöjningsring och ett gjutjärnslock. Det borde du kunna ha i garaget utan problem.
 
  • Gilla
Björn96
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.