P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att sälja material till självkostnadspris är en ren förlustaffär för ett företag.
Jag har i princip inget emot att köpa in materialet själv. Då behöver inte hantverkaren fundera på de finansiella konsekvenserna av det.

Sist vi hade en hantverkare här (i somras) så frågade hantverkaren om jag ville köpa materialet själv eller om han skulle göra det. Jag sa att han kunde göra det eftersom han hade mycket närmare till lämplig butik än vad jag hade, så jag uppskattade att jag inte skulle tjäna nåt på att köpa materialet själv, även om hantverkaren gjorde ett påslag på materialet. På fakturan fanns materialet med som en separat post, till självkostnadspris.

När vi gjorde en tillbyggnad på huset för ett par år sen så hade jag väldigt mycket emot att köpa in materialet själv och accepterade byggarens påslag på 10%.

Så jag tycker att det är bra om kunden har ett val.
 
P pmd skrev:
Vid en offertförfrågan brukar jag ta in flera offerter för att kunna hitta en hantverkare som passar mig och uppgiften bra. Det är inte värt min tid att göra det för ett litet jobb. Då anlitar jag hellre direkt en hantverkare som jag känner och litar på.
Det du skrev var dock något helt annat. Nämligen att hantverkaren skulle komma förbi och lämna en ungefärligt prisuppskattning så du visste att det Max kunde bli 15% dyrare
 
P pmd skrev:
Jag föreslog inte något sådant. Jag svarade på frågan om hur jag gör när jag köper fredagschips.

När man har tagit reda på vad som behövs så räcker det väl sen med ett inköpstillfälle, såvida det inte är ett akutärende där man inte riktigt vet vad som är trasigt?

En del billiga och vanligt förekommande prylar har man väl i lager? Det kan knappast kosta så mycket i lagerhållning, och eliminerar kostnaden för småinköp.

För större jobb köper man lämpligen in allting på en gång, eller åtminstone så mycket som får plats att tilfälligt lagra på arbetsplatsen.
Du kanske ska läsa vad du skrev igen?
 
P
P Pin skrev:
(y)
Jag kan starta ”Pin vinstivälfärden AB” och dikterar diktatorn att jag inte får göra vinst kommer VD Pin att höja sin lön med hela beloppet som var vinst.
Det blir ju bra för den offentliga sektorn. Löneskatt är i allmänhet högre än vinstskatt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det du skrev var dock något helt annat. Nämligen att hantverkaren skulle komma förbi och lämna en ungefärligt prisuppskattning så du visste att det Max kunde bli 15% dyrare
I inlägg #1000 skrev jag inte att han skulle komma förbi och lämna en prisuppskattning. Prisuppskattningen kan han lämna på telefon. Det har gått bra hittills.

Jag glömmer ofta bort att en skämtsam ton inte riktigt fungerar i skrift. Det där med 15% var menat med glimten i ögat. Jag borde ha lagt till en passande emoji.
 
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske ska läsa vad du skrev igen?
Tala gärna om vad du inte förstår eller har invändningar mot i texten i inlägg #998 så ska jag reda ut det.

I inlägg #1016 utvecklar jag frågan lite. Det kanske är det inlägget vi ska utgå ifrån om vi ska diskutera mina idéer om prissättning?
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag tycker du har lite märklig syn på saker, eller så talar vi om varandra.

Hur menar du att självkostnadspris skulle vara en förlustaffär?
Självkostnadspris är alltså inte samma sak som inköpspris.
Med självkostnadspris går man +/- noll, vid normalmånga garantiåtgärder.


Och att kalla bil för förlustaffär är också märkligt.
Det är en utgift, som precis alla utgifter.
Och utgiften betalas i slutändan av kunden, som alla dina andra utgifter.

Varför är det viktigt att den betalas av separata poster på fakturan, istället för en andel av timpriset?


Det är självklart att det blir en högre timdebitering om andra kostnader sänks.
Och jag menar såklart inte att en enstaka hantverkare ska totalt kasta om sin prismodell.

Men för mig som kund så skulle marknaden bli begripligare om allas prismodell såg ut så.
”Hur menar du att självkostnadspris skulle vara en förlustaffär?
Självkostnadspris är alltså inte samma sak som inköpspris.
Med självkostnadspris går man +/- noll, vid normalmånga garantiåtgärder”.
Jag får börja med att be om ursäkt. Jag trodde faktiskt att du med självkostnadspris i detta fall menade inköpspris.
Att börja prata självkostnadsprincipen med mig kommer bli en lång och seg tråd. Tro mig. Du kan ha rätt till ersättning för centraladministration vid sjölvkostnadsprincipen. Du kan ha rätt till ett normalt vinstpåslag. Du kan också ha rätt till ett procentuellt påslag efter att självkostnaden är redovisad.
Det hela är då juridiskt komplicerat så jag knappt tror att någon egentligen vet vad som gäller. Däremot finns många som tror att dom vet vad som gäller.

”Och att kalla bil för förlustaffär är också märkligt.
Det är en utgift, som precis alla utgifter.
Och utgiften betalas i slutändan av kunden, som alla dina andra utgifter”

En bil är för mig en förlustaffär eftersom den inte bär sina egna kostnader. Vid en större etablering kan verktyg och allt finnas på plats och anställda får ta sig till arbetsplatsen kommunalt eller hur det behagar dom. Vid en sådan etablering tas möjligheten för ersättning för servicebilen bort. Bilen finns dock kvar och har utgifter. Detta är en av anledningarna till att Servicebilen inte bakas in i Timpriset. Mot en konsument så är det vanligt med önskan om rotavdrag. Då kräver Skatteverket att servicebilen inte är inbakad i Timpriset. Så detta är en annan anledning.

Nu måste vi ofta ha bilar för att kunna utföra vårt jobb. Så jag kanske måste ändra uppfattning om att det är en förlustaffär trots alla utgifter för småkrockar, inbrott och allt vad det kan vara.

”Varför är det viktigt att den betalas av separata poster på fakturan, istället för en andel av timpriset?”

Du har nu anledningarna i texten. Så enklast är nog om vi även i fortsättningen har minst 3 separata poster på fakturan.
Arbetskostnad, materialkostnad, servicebil.

Så avtala om dessa 3 poster innan arbetet startar så har ni kommit långt.
 
P pmd skrev:
Tala gärna om vad du inte förstår eller har invändningar mot i texten i inlägg #998 så ska jag reda ut det.

I inlägg #1016 utvecklar jag frågan lite. Det kanske är det inlägget vi ska utgå ifrån om vi ska diskutera mina idéer om prissättning?
”diskutera mina idéer om prissättning”

Jag lyckas inte utläsa vad du har för idéer om prissättning. Men du är självfallet fri att skriva precis vad du vill även fast just jag inte förstår vilka idéer just du har om prissättning.
 
Transparans är viktigt nämns ofta i trådar som denna. Men när det gäller bilen, då ska den bakas in i timkostnaden.... Men då försvann transpsrensen ....
Service bilen finns där av en anledning.
Den är nödvändig. Eller hur ska man ta sig fram till kunden?
Man kommer få betala för bilen. Antingen som en post eller inbakat i timpriset.
 
Varför tillkommer inte klädavgift på fakturan? Hantverkaren ska väl inte jobba naken?
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför tillkommer inte klädavgift på fakturan? Hantverkaren ska väl inte jobba naken?
Förväntade faktiskt inte ett så korkat inlägg från dig
Om du någon gång i framtiden skulle anlita en hantverkare och räkna med att få rotavdrag på det
Be då utföraren att räkna in bilkostnaden i timpriset
Då kommer skatteverket att avslå begäran om rotavdrag för. Vilket betyder att du inte ksn få avdrag för rot

Hoppas att nivån på inläggen i den här tråden höjs
 
U Uffe A skrev:
Förväntade faktiskt inte ett så korkat inlägg från dig
Om du någon gång i framtiden skulle anlita en hantverkare och räkna med att få rotavdrag på det
Be då utföraren att räkna in bilkostnaden i timpriset
Då kommer skatteverket att avslå begäran om rotavdrag för. Vilket betyder att du inte ksn få avdrag för rot

Hoppas att nivån på inläggen i den här tråden höjs
Nu refererade jag förvisso till servicebilen, jag kunde varit tydligare med det.

Jag tycker man ska skilja på körersättning och servicebil.

Att körersättning behövs är jag inte emot, men den ska ju täcka kostnaden för att köra bilen till och från kund osv.

Det är posten servicebil jag vänder mig emot, just för att man använder argumentet att den behövs för att kunna jobba, man behöver kläder med ju ;)

För att sammanfatta, bilen som verktyg tycker jag ska gå på timpeng, bilen för att transportera är körsersättning. Hoppas jag blev lite tydligare :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu refererade jag förvisso till servicebilen, jag kunde varit tydligare med det.

Jag tycker man ska skilja på körersättning och servicebil.

Att körersättning behövs är jag inte emot, men den ska ju täcka kostnaden för att köra bilen till och från kund osv.

Det är posten servicebil jag vänder mig emot, just för att man använder argumentet att den behövs för att kunna jobba, man behöver kläder med ju ;)

För att sammanfatta, bilen som verktyg tycker jag ska gå på timpeng, bilen för att transportera är körsersättning. Hoppas jag blev lite tydligare :thinking:
Det blev du
Ditt inlägg är nergrävt och bortglömt ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu refererade jag förvisso till servicebilen, jag kunde varit tydligare med det.

Jag tycker man ska skilja på körersättning och servicebil.

Att körersättning behövs är jag inte emot, men den ska ju täcka kostnaden för att köra bilen till och från kund osv.

Det är posten servicebil jag vänder mig emot, just för att man använder argumentet att den behövs för att kunna jobba, man behöver kläder med ju ;)

För att sammanfatta, bilen som verktyg tycker jag ska gå på timpeng, bilen för att transportera är körsersättning. Hoppas jag blev lite tydligare :thinking:
Men då kallar vi Det körersättning istället om det gör dig gladare. Det kommer vara precis sak.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men då kallar vi Det körersättning istället om det gör dig gladare. Det kommer vara precis sak.
Jag förstår pengarna ska in oavsett. Det tror jag ingen säger emot...
Skillnaden är däremot att "servicebil" kläms in på slutet utan att man berättat det innan med argumentet "det måste du väl fatta att man måste ha en bil".

Det jag vill se är att alla rader som kommer på fakturan ska berättats innan. För om inte alla rader är där från början tar jag ett beslut på felaktiga grunder. Nu är servicebilen oftast en liten post, men låt oss säga att det är det som gör att ett jobb blir för dyrt och kunden egentligen skulle avstått.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.