Vi ska sätta upp liggande panel på vår tegelfasad. För att reda ut varför vi väljer att göra detta så kan jag då berätta att efter besök av muraren så sa han att det varken var värt att åtgärda tegelfasaden eller att slutresultatet kommer att bli bra om vi väljer att göra de. Hela fasaden måste i så fall fräsas ur och fogas om vilket är ett relativt stort jobb för en fasad på över 200m3 och att slutresultatet som sagt iallafall inte kommer att se bra ut. Han föreslog då att det var bättre att sätta upp panel. Han konstaterade också att teglet är bärande och att det då såklart är enklare att sätta upp panelen direkt på teglet, givetvis med luftspalt.

Nu till min fundering.
Någon som har erfarenhet av rustas fasadfärg Premium ”cottage red S5040-Y90R”?
Jag har försökt att läsa runt som bara den för att hitta erfarenheter men hittar inte jätte mycket att läsa. Någon som kan dela med sig?
Det jag har lyckats hitta att läsa på nätet har dock varit positiva och jag lägger ju inte ut 15000kr på färg om jag kan köpa rustas färg för 4000kr. Om den nu är bra såklart!

Den panel vi ska sätta upp är liggande enkelfas 22x120 som är grundmålad vit och efter kontakt med byggvaruhuset så sa han att täck färgen ska vara akrylat färg. Ska måla två gånger.
 
Mats-S
M Madde-! skrev:
Någon som har erfarenhet av rustas fasadfärg Premium ”cottage red S5040-Y90R”?
Mycket bra färg, använder den (samma kulör som du frågar på) både på villan hemma och sommarstället 30 meter från Vänern.
Lätt att måla, täcker bra, skyddar bra, håller länge (y)
Det finns flera trådar här på forumet angående det här. För någon månad sedan var lagret slut på Rusta, men kollar man på webben nu så har man tydligen fått in mer färg :)

Folksams färgtest 2018
https://www.folksam.se/media/fargrapporten-2018_tcm5-38404.pdf

Sök här på forumet: "fasadfärg premium"
 
Redigerat:
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket bra färg, använder den (samma kulör som du frågar på) både på villan hemma och sommarstället 30 meter från Vänern.
Lätt att måla, täcker bra, skyddar bra, håller länge (y)
Det finns flera trådar här på forumet angående det här. För någon månad sedan var lagret slut på Rusta, men men kolla man på webben nu så har man tydligen fått in mer färg :)

Folksams färgtest 2018
[länk]

Tack så mycket!
Då blir det den! :D
 
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket bra färg, använder den (samma kulör som du frågar på) både på villan hemma och sommarstället 30 meter från Vänern.
Lätt att måla, täcker bra, skyddar bra, håller länge (y)
Det finns flera trådar här på forumet angående det här. För någon månad sedan var lagret slut på Rusta, men kollar man på webben nu så har man tydligen fått in mer färg :)

Folksams färgtest 2018
[länk]

Sök här på forumet: "fasadfärg premium"
Målade för fem år sedan med rustas fasadfärg och det ser fortfarande nymålat ut
 
Mats-S Mats-S skrev:
Mycket bra färg, använder den (samma kulör som du frågar på) både på villan hemma och sommarstället 30 meter från Vänern.
Lätt att måla, täcker bra, skyddar bra, håller länge (y)
Det finns flera trådar här på forumet angående det här. För någon månad sedan var lagret slut på Rusta, men kollar man på webben nu så har man tydligen fått in mer färg :)

Folksams färgtest 2018
[länk]

Sök här på forumet: "fasadfärg premium"
H Hymas7 skrev:
Målade för fem år sedan med rustas fasadfärg och det ser fortfarande nymålat ut
Hej!
Saknar någon utav era hus luftspalt bakom panelen? Är sugen på denna färg, men tvekar då luftspalt saknas. Om luftspalt saknas, hur mår virket idag?
 
Målade hela förra huset med rustas färg efter att ha hittat folksams test! Lättarbetad och täcker bra. Gick från klassisk bajsbrunt till rustas granit grå och 2 strykningar blev det (lite extra här och där) om man snålat för mycket med färg på penseln.

Allt trä på nyköpta huset (gavlar, bröstningar) och hela garaget målas med Rustas färg just nu (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.