Hej alla,

Huset vi köpte kom med ett fint trädäck av rillad trall. Tyvärr så får man lite stickor av trallen och den skulle behöva en lätt slipning. Dock är det ju lite problematiskt med räfflorna.. Har någon en beprövad metod för att slipa? Stålull limmat på en bredmopp, en nerklippt skurborste, stor scotchbrite, mjuk stålborste.. ?
 
En bättre metod är att borsta trallen med en riktig grov skurborste längs rillorna. Då får du bort det lösa som ger stickor.
 
Tack för svar!
Grov klassisk skurborste? Inte nerklippt för extra styvhet? Något medel samtidigt, eller borsta torrt?
 
  • Gilla
evana
  • Laddar…
marko_b skrev:
Tack för svar!
Grov klassisk skurborste? Inte nerklippt för extra styvhet? Något medel samtidigt, eller borsta torrt?
Kanske en nerklippt piassavakvast? 2-3cm långa borst? Går ju ge sig på den med en avbitare. Golvsåpa rensar ju smuts rätt bra, men jag är osäker på om man då göder ev. mögel och annat samtidigt.
 
Inte koncentrerad såpa, utan utspädd för grovrengöring.
 
Rent spontant hade jag kört efter ovan tips med grov skurborste blandning som Johan skriver.
Efter att ha sköljt av det så har jag moppat altanen med 50/50 såpa och vatten och låtit det torka in. Inbillar mig att det gör det hela lite mjukare...
 
Utmärkt, ska testa detta. Märkligt att det det inte finns sandpapper i mjuk svamp-format för att snabb slipa lite svårare ytor.
 
marko_b skrev:
Utmärkt, ska testa detta. Märkligt att det det inte finns sandpapper i mjuk svamp-format för att snabb slipa lite svårare ytor.
Det finns absolut mjukt sandpapper på skumgummi,
ImageUploadedByByggahus.se1408222269.631189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det fungerar utmärkt men är jobbigt att använda om det är en större yta.
 
Mjo det är nog närmare 150 kvm.
 
Har det kommit några fler ideer på denna front senaste 7 åren? Vill fräscha upp en rillad trall som säkert stått orörd i 5 år. Har stått massvis med krukor etc som lämnat stora märken efter jag kört högtrycken. Fundera på slipa allting, men bör jag göra det om jag inte kan slipa rillorna? Kanske kommer se ännu värre ut.
 
Kanske en borstslip kan fungera? Finns Makita och Festool bland annat.
 
Tänker spontant att något som följande skulle funka
Webbsida som visar Fartools REX 120C Slipmaskin för renovering på Amazon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Andre_f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.