Väldigt snygg panel och fantastiskt fint slutresultat! Vi är i startgroparna av en tillbyggnad och är sugna på en panel väldigt lik eran. Vi dividerar kring spontad eller "z-variant" likt den du ritat. Som jag förstått finns det en lite mer förhöjd risk att z slår sig än spontad, vad har du för erfarenhet kring det? Har springan blivit bredare när det torkat nu efter några år? Tack på förhand om du har möjlighet att svara!
 
Riktigt snyggt! @Johan Roman hur löste ni knutarna? Det ser inte ut som några knutbrädor på bilden men det kanske syns dåligt?
 
  • Gilla
Johan Roman
  • Laddar…
Tack! Det stämmer vi har inga knutbrädor.
 
  • Hörn av hus med lodräta träpaneler utan knutbrädor och synlig takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pemaj och 5 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt, när jag bygger hus i framtiden blir det något liknande (dvs både panelen och övergripande hus-arkitektur), är det egenritat eller arkitektritat?
 
Det är väl en kombo, huset är ritat av en arkitekt på uppdrag av oss men många detaljer har vi valt och till stor del byggt själva, exempelvis panelen. Vad det gäller panelen fick vi inspiration från ett avsnitt i husdrömmar i Malmö om jag minns rätt.
 
V Värmdövillan skrev:
Väldigt snygg panel och fantastiskt fint slutresultat! Vi är i startgroparna av en tillbyggnad och är sugna på en panel väldigt lik eran. Vi dividerar kring spontad eller "z-variant" likt den du ritat. Som jag förstått finns det en lite mer förhöjd risk att z slår sig än spontad, vad har du för erfarenhet kring det? Har springan blivit bredare när det torkat nu efter några år? Tack på förhand om du har möjlighet att svara!
Hej, tycker nog att det ser bra ut, senaste bilden är efter ca 4 år.
 
J Johan Roman skrev:
Absolut, här kommer en bild till :) Har inte så många fler men ska ta lite fler någon dag...
Hej Johan,
Har läst denna tråd om din husfasad och det är vad jag letar efter. Hur har du behandlat/målat fasaden?
Hur har du varierat de olika bredderna på panelen? Slumpmässigt eller efter ett tänk/mönster?
Hälsar
Ola
 
Panelen är behandlad med Organowood. Gjorde att mönster med typ 20 plankor som jag upprepade och anpassade när man närmar sig fönster.
 
  • Gilla
Alexander HB och 1 till
  • Laddar…
J Johan Roman skrev:
Ok, har glömt att jag startat den här tråden :) Vi beställde på XL bygg i Kumla så fick de hyvla upp granpanel enligt bifogad ritning. Inte så dyrt som det låter.
Nyfiken på vad det kostade per löpmeter. Planerar själv att göra likadant.
 
Hittade offerten, det kostade 90:-/m2. + 2400 i ställkostnad för hyveln. Priser ex moms.
 
Stort tack! Känns som det skulle vara överkomligt. Värt lägga lite extra när det blir snyggt. Gäller bara hitta nån i närheten så man slipper långa transporter.
 
  • Gilla
Johan Roman
  • Laddar…
J Johan Roman skrev:
Här kommer en bild på panelen.
Snygg panel! Vad är det för fint tak?
 
Tack! Det är falsat plåttak i Alu-zink.
 
J Johan Roman skrev:
Här kommer en bild på panelen.
Är själv nu i stadiet att sätta panel på ett mexitegel. Takbyte till bandtäckt plåt samt panel som jag ska stryka järnvitrol på.

Denna bild på din panel är det din specialbeställda z-panel med raka kanter i 70/95/120mm?

Gammal tråd men så inpspirerande!
 
J Johan Roman skrev:
Ok, har glömt att jag startat den här tråden :) Vi beställde på XL bygg i Kumla så fick de hyvla upp granpanel enligt bifogad ritning. Inte så dyrt som det låter.
Hej, en fråga! beställde ni lika många brädor av dimensionerna? Eller hade ni någon uppdelning? mvh Johanna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.