Vår hall är smal och i vinkel. Vi kommer att lägga in trägolv i alla rum även hall. Men det är nog inte så lyckat med trägolv direkt innanför ytterdörren, så där har vi funderat på klinker med golvvärme. Hur långt in i hallen bör man lägga klinker? Vilken färg? (till trägolv och ljus tapet) ska kanske tillägga att det är en röd matta i trappen direkt innanför ytterdörren. Vilken typ av golvslinga? Tacksam för tips.
 
Hej

I vår förra lägenhet lade jag in ett mörkt stengolv (mosaik) ca 2m in i hallen. Det passade utmärkt till vårt ljusa trägolv (björk). Under golvet lade jag in elslingor.
 
Vilken färg hänger lite på vad ni ska ha för trägolv. Har du vattenburen värme skulle jag rekommender vattenburen golvvärme, annars blir det ju el..Ska ni har kvar den röda mattan i trappen?
 
Tänk på att om ni lägger in klinkers i hallen och har ojordade eluttag så måste ni ta dit en elektriker som byter alla eluttag i hallen till jordade. Då en del av skyddet är en isolerande golvmatta i ojordade utrymmen vilket inte klinklers är.
 
rockles skrev:
Tänk på att om ni lägger in klinkers i hallen och har ojordade eluttag så måste ni ta dit en elektriker som byter alla eluttag i hallen till jordade. Då en del av skyddet är en isolerande golvmatta i ojordade utrymmen vilket inte klinklers är.
Va, vänta nu, är du säker på detta?

Till att börja med är det inte alls säkert att man får bättre jordkontakt för att man har klinkers på golvet, de ligger väldigt ofta på ett underlag av golvspån och gips, så där har man en isolerande faktor.
Sen kommer jordade uttag inte att skydda en ett dugg bättre än en jordfelsbrytare gör, utan är tvärtom ett sämre skydd. Har du jordfelsbrytare installerad så kan du peta i uttaget med en gaffel samtidigt som du står med blöta fötter på klinkersen utan att du gör illa dig. Så att man skulle behöva byta uttag till jordade bara för det låter märkligt.

Edit: Jag googlade lite, och det verkar som att det stämmer att man ska det, även om jag inte hittade någon tillförlitlig källa. Men det låter konstigt tycker jag, det måste ju ha att göra med vad som finns under golvet, och huruvida man har jordfelsbrytare eller inte.
 
jon_h skrev:
Va, vänta nu, är du säker på detta?

Till att börja med är det inte alls säkert att man får bättre jordkontakt för att man har klinkers på golvet, de ligger väldigt ofta på ett underlag av golvspån och gips, så där har man en isolerande faktor.
Sen kommer jordade uttag inte att skydda en ett dugg bättre än en jordfelsbrytare gör, utan är tvärtom ett sämre skydd. Har du jordfelsbrytare installerad så kan du peta i uttaget med en gaffel samtidigt som du står med blöta fötter på klinkersen utan att du gör illa dig. Så att man skulle behöva byta uttag till jordade bara för det låter märkligt.

Edit: Jag googlade lite, och det verkar som att det stämmer att man ska det, även om jag inte hittade någon tillförlitlig källa. Men det låter konstigt tycker jag, det måste ju ha att göra med vad som finns under golvet, och huruvida man har jordfelsbrytare eller inte.
Jordfelsbrytare har inget med saken att göra då den är ett tilläggsskydd till säkringarna som är den primära skyddsbarriären.
Jag har läst ett svar från Elsäkerhetsverket angående detta och kikar man i gamla gula förskrifterna i §6c så framgår att skyddsjordning erfodras i i rum med isolerande golv vars isolationsförmåga är eller kan bli starkst nedsatt genom väta eller kemiska ämnen. Ett golv anses som isolerande i föreskirftens mening om dess övergångsresistans uppgår till minst 50 000 ohm. Det finns även beskrivet en mätmetod men den är lite besvärlig så jag avstår från att beskriva den men ingår fuktig duk, lagom belsatad metallplatta, volmeter osv fram till en elektriks formel för att räkna ut övergångsresistansen.
 
Men säkringarna och jordfelsbrytarna skyddar ju mot olika saker. Klart att de är komplement till varandra. Men en jordfelsbrytare skyddar ju mot alla personskador så länge man inte rör både fas-nolla eller fas-fas samtidigt. Alltså, om man har ett ojordat uttag i hallen och en däri inkopplad apparat får kontakt mellan fas och hölje så bryter jordfelsbrytaren direkt när någon rör vid apparaten, om inte förr. Är det jordat så skulle säkringen brinna av.

Så, så länge jordfelsbrytaren fungerar vill jag hävda att det är helt ofarligt med ojordade uttag i hallen, klinkergolv eller inte. Sen verkar det ju ändå vara som du säger, att vid tillräckligt god kontakt mellan golv och jord så ska man byta till jordade uttag ändå, men jag tycker att det känns onödigt om man har jordfelsbrytare.
 
jessica skrev:
Vilken färg hänger lite på vad ni ska ha för trägolv. Har du vattenburen värme skulle jag rekommender vattenburen golvvärme, annars blir det ju el..Ska ni har kvar den röda mattan i trappen?
Det blir ett 3-stavigt Copenhagen trägolv (varmbrunt) och en ljus tapet i hall och trappuppgång, mest troligt varmvit. Den röda mattan i trappen har jag faktiskt aldrig tänkt på, där den ligger nu så är den en liten färgklick och halkfri. Tror du att det kommer att se knepigt ut? Om den blir kvar så har jag funderat på att ta upp färgen på andra ställen i hallen. Jag har nästan förstått det som att heltäckningsmattan är på väg tillbaka och den vi har är inte så gammal.
 
Ett grafitgrått klinkers, 10 X 10 i storlek perhaps? Eller riktigt svart kanske? Med så ljusa färger gör det ju inget om du bryter av med en mörk kontrast, kan bli läckert tillsammans med det röda i trappan och passar fint mot det ljusbruna/varma i trägolvet, ek gissar jag eller?
Om man kollar på prefab.hus så är "standard" att ha klinkers in typ max 2-3 meter på längden. Utnyttja(om det går) en naturlig skiljelinje för där klinkers ska sluta och trägolvet ta vid, typ vid början eller slutet på en garderob.

Om det inte handlar om så mycket mer än en kvadratmeter som ska läggas eller två så satsa mer än gärna på ett sjöstensgolv, så snyggt!!! Kostar lite men de är så vackra.

Mina föräldrar har i sitt gamla hus, något som ser ut som en hallmatta fast i sten, dvs ungefär i samma storlek som man köper en såndär "torkafötterna-matta" så har de det i klinkers istället, faktiskt fräckt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.