Hej!
Tidigare hade vi duktiga o trevliga sotare samt inspektör, men så bra fick det inte vara, nu har vi ett helt annat gäng som inte ens bor i samma kommun eller län som vi gör.
Denna brandinspektör är helt makalös, läste någon insändare som hade samma problem som oss, tror han kallade sej Zork, Inspektören vill att vi ska riva ner garderob som är byggd runt skorstensmuren och har så varit sedan huset byggdes 1940, han vill att vi ska slå ut väggen i ena rummet som är ganska nyfixat, vi ska borra hål i väggen i köket så han kan se att det ser ut som det ska längs skorstensmuren frågar nu om det är någon som vet om det räcker att lägga brandfilt runt muren/nocken, då gällande regler säger att det ska vara 10cm mellan skorstensnocken och träet? tilläggas skall att gången dessförinnan när han va här så skulle han kolla upp så att allt var ok, vilket det var, men fortsatte att hitta och gnälla om nya grejer som vi va tvungna att åtgärda innan nästa besök. man kan faktiskt tro att beroende på vilket humör de är på så kan de i princip dra till med vad som passar de just då!

Tacksam för svar!
 
I iamaria skrev:
Hej!
Tidigare hade vi duktiga o trevliga sotare samt inspektör, men så bra fick det inte vara, nu har vi ett helt annat gäng som inte ens bor i samma kommun eller län som vi gör.
Denna brandinspektör är helt makalös, läste någon insändare som hade samma problem som oss, tror han kallade sej Zork, Inspektören vill att vi ska riva ner garderob som är byggd runt skorstensmuren och har så varit sedan huset byggdes 1940, han vill att vi ska slå ut väggen i ena rummet som är ganska nyfixat, vi ska borra hål i väggen i köket så han kan se att det ser ut som det ska längs skorstensmuren frågar nu om det är någon som vet om det räcker att lägga brandfilt runt muren/nocken, då gällande regler säger att det ska vara 10cm mellan skorstensnocken och träet? tilläggas skall att gången dessförinnan när han va här så skulle han kolla upp så att allt var ok, vilket det var, men fortsatte att hitta och gnälla om nya grejer som vi va tvungna att åtgärda innan nästa besök. man kan faktiskt tro att beroende på vilket humör de är på så kan de i princip dra till med vad som passar de just då!

Tacksam för svar!
Ps Ingen som kan eller vet eller känner igen sej? Snälla, era råd är guld värt för mej/oss!
 
janwide
Kan tyvärr inte bidra med så mycket i sakfrågan men har haft liknande erfarenhet av sotare. Allt löste sig för vår del och nu har det gått några år men det kändes väldigt godtyckligt och inte baserat på tydliga regler.
 
Han är ju där för er skull , inte för sin egen ,
han följer bara ett regelverk som är gjort av nån annan .
Såklart ni tycker att det funkar om det varit så sen 1940 , tills den dag det händer något , då är det brandinspektören som åker så det visslar om det om han skulle låta det passera.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Fast även om det finns bra regler idag på nyinstallationer så kan de ju knappast begära att gamla hus ska uppfylla detta i detalj. Det blir ju omöjligt..........En del har ju som sagt stocken inbyggd åt alla håll och kanter och att då begära att det ska vara 10cm runt om med isolering blir ju magstarkt även om det är bra.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Rickard.
Tyvärr har jag inget att hjälpa till med men du är inte ensam. Lokalt är det flera med upp till 100år gamla trähus där dom fått krav på att bygga om takstolarna för att dom är byggda i murstocken. Mer än 100 000kr jobb för att lösa ett "fel" som fungerat i en tid när eldning stog för hela uppvärmningen men inte duger idag för en eldstad som används 10 gånger/år.

Resultatet blir ofta som jag misstänker dom vill och det är att man helt enkelt slutar elda helt för att det inte är värt det.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fast takstolar genom murstockar har jag full förståelse för att de vill ha bort, Det är en urusel konstruktion oavsett ålder på hus och bör åtgärdas. Än värre blir det ju dock när de vill använda sig av moderna regler på allt.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Han är ju där för er skull , inte för sin egen ,
han följer bara ett regelverk som är gjort av nån annan .
Såklart ni tycker att det funkar om det varit så sen 1940 , tills den dag det händer något , då är det brandinspektören som åker så det visslar om det om han skulle låta det passera.
Inte för att vara dryg, men har du något exempel på det? Jag vågar nog sätta en tia på att fastighetsägaren är ansvarig till 100% om kåken fattar eld.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Rickard.
S Stefan1972 skrev:
Fast takstolar genom murstockar har jag full förståelse för att de vill ha bort, Det är en urusel konstruktion oavsett ålder på hus och bör åtgärdas. Än värre blir det ju dock när de vill använda sig av moderna regler på allt.
Hur dåligt kan det egentligen vara när det både är vanligt och fungerat under så många år?

Visst det är inget att eftersträva men bevisligen kan det fungera.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hur dåligt kan det egentligen vara när det både är vanligt och fungerat under så många år?

Visst det är inget att eftersträva men bevisligen kan det fungera.
vanligt och vanligt vet jag inte. Är väl mest äldre hus som har det? Problemet är ju att både hus och murstock rör sig och särskilt i äldre hus. Har ju hänt att halva murstocken hänger på en takstol och resten av stocken sjunker och delar den totalt med katastrofala följder. Är nog en hel del bränder som beror på det.
 
När jag byggde nytt för 15 år sedan hade jag samma problem som TS har. Det var allmänt känt. Jag gick utanför kommungränsen och fick igenom skorstensinstallationen. Men det var mycket frustrerande under byggtiden.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Inte för att vara dryg, men har du något exempel på det? Jag vågar nog sätta en tia på att fastighetsägaren är ansvarig till 100% om kåken fattar eld.
sunt förnuft , om brandinspektören hittar ett uppenbart fel ,
men struntar i det och huset brinner upp och alla dör så blir det nog hans bekymmer.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
sunt förnuft , om brandinspektören hittar ett uppenbart fel ,
men struntar i det och huset brinner upp och alla dör så blir det nog hans bekymmer.
Inte för att vara dryg, men nej alltså? ;)
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Om jag nu inte minns fel så är reglerna sådana att dom inte gäller retroaktivt, dvs att nya regler inte gäller installationer som är gjorda innan denna regel/lag trädde i kraft.

Finns säkert en gråzon när det kommer till exempelvis en helrenovering eller total ombyggnad.

Så du bör kunna be din inspektör peka på vilka regler och lagar din installation bryter mot som gällde då installationen utfördes.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Har garderoben tillkommit vid en ombyggnad. förr så var det mycket sten i en skorsten hela vägen upp till vinden , dubbelmurad för att maganisera värmen, endast den del som gick upp genom taket var 1-sten , kolla med en inspektör oberoende att sotaren, men säg inte att sotaren har slagit ner på något- I övrigt så är sotaren lite av en envåldshärskare när det gäller eldstäder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.