Tomture61
K Knuten26 skrev:
MDF board är för inomhusbruk!
HDF, är för utomhusbruk, dock på skyddad fasad!
Då kommer frågan , hur skyddar man slagportar till ett garage :thinking:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då kommer frågan , hur skyddar man slagportar till ett garage :thinking:
Man sätter en sparkplåt med droppnäsa , ca 200 hög neder kant( sticker upp bakom HDF boarden )man sågar först av en HDF board, ca 170mm
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då kommer frågan , hur skyddar man slagportar till ett garage :thinking:
Bovalls och SnickarPer har även slagportar, där varken slagportar eller ytterdörrar kräver skärmtak. Problemet löst ;)
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sätt ett skärmtak över dörren. Utan det har ni inte en chans mot säljaren.

(Och det spelar ingen roll om det faktiskt kommer att hjälpa eller inte)
Hur djupt är ett skärmtak?:thinking:
 
  • Gilla
Dräpe och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
K Knuten26 skrev:
Man sätter en sparkplåt med droppnäsa , ca 200 hög neder kant( sticker upp bakom HDF boarden )man sågar först av en HDF board, ca 170mm
Nja , inte där problemet har börjat .
Sitter en list i HDF som tätar springan mellan dörrar , börjar se knepig ut längst ned , svälld .

Sparkplåtar + egentillverkade droppnäsor sitter redan där .

Men som har nämnts förut , HDF på en ytterdörr / port :thumbdown:
 
Skrämmande att se MDF i en ytterdörr!
Material man mer förväntar sig i de billigaste köken från IKEA...

DEFINITIVT 100% skräpdörr. Köp en annan dörr.
Tex https://www.leksandsdorren.se/
Lite dyrare dock.
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Dock ska man följa tillverkarns instruktioner för att få rätt i reklamation.
Då ska detta dock framgå tydligt när avtalet "signeras" att det finns speciella stipulationer för lagen ska gälla.
Hade ARN tagit upp det så hade min gissning varit att om dörren är fackmannamässigt installerat så räcker det.

Otydligt av dem att hävda att man måste ha ett sådant tak och sedan ha ett reklamblad med dörren, som är utan skyddande tak.
Svart dubbel ytterdörr utan skyddande tak på ett vitt hus, intill ett fönster och sittplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peternow och 15 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
DEFINITIVT 100% skräpdörr. Köp en annan dörr.
Tex [länk]
Lite dyrare dock.
Så enkelt är det inte. Från leksansdörren. Är inte nästan alla vita/lackade dörrar byggda på detta sätt?

Dörrens uppbyggnad
-Karm 55x104 - Furu, obehandlad
-Tätningslist EPDM
-Ramträ 55x 40 furu
-55 mm freonfri cellplastisolering
-0,5 mm aluminiumplåt
-HDF Boardskiva, teak dörr belagd med teakfanér
-Aluminiumskena
-Tätningslist EPDM
-Tröskel i ädelträ 25x104
-Massiv teaklist
-Gångjärn med bakkantsäkring
-Spår för dörrbleck i tröskel
-Glas 3-glas isolerruta T3-12
-Lås ASSA 2002 alternativt Dorma 9192
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
A
B breakman skrev:
Dock ska man följa tillverkarns instruktioner för att få rätt i reklamation. Säger instruktionen att den ska sitta under tak för att hålla så bör man sätta den så. Med det sagt så tycker jag det ändå är bedrövligt att en dörr inte tål väder och vind.
Då är det fasen bäst för dem att definiera hur stort taket ska vara, höjd, mm, annars lär de förlora.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
B
Niklasloow Niklasloow skrev:
Då ska detta dock framgå tydligt när avtalet "signeras" att det finns speciella stipulationer för lagen ska gälla.
Hade ARN tagit upp det så hade min gissning varit att om dörren är fackmannamässigt installerat så räcker det.

Otydligt av dem att hävda att man måste ha ett sådant tak och sedan ha ett reklamblad med dörren, som är utan skyddande tak.
[bild]
Absolut! Mitt svar nog mer generellt, att man ska följa instruktionerna.
Gällande ytterdörrarna så bör chanserna vara goda att få rätt hos ARN om det skulle gå dit. En dörrtillverkare får nog vara ordentligt tydlig att skärmtak krävs då jag anser att det är så vanligt att inte ha något skärmtak ovanför sin ytterdörr.
 
  • Gilla
Agynna
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Denna tråden var en bra påminnelse om att aldrig ersätta vår teakytterdörr.
Angående att garantin inte gäller så har det noll relevans, du ska nyttja reklamationsrätten som täcker dom tre första åren. Och en produkt ska klara normal användning, och normal användning av en ytterdörr är att den är just ute.
Har läst ägarhandboken och där står att inga garantier gäller om dörren monteras i oskyddat läge med tex slagregn. Så även om man kan reklamera i detta läget och lyckas få nya dörrar så förstår man ju att de inte kommer hålla så många år.

Vi ska lämna in och lacka extra innan vi monterar de nya och sedan vaxa några ggr/år och börja spara till en massiv trädörr med linoljefärg
 
Men vad fan, vad tillverkas för skit egentligen. Typ 30 år oavsett skärmtak känns faktiskt som en rimlig förväntning på en dyr ytterdörr. Varför finns ens dörrar som kräver en massa skydd.
 
  • Gilla
Peternow och 7 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har tyvärr exakt samma erfarenhet. Satte in nya dörrar från Elitfönster (märket heter Diplomat) och redan efter 6 mån började de spricka i nederkant. Förra året fick jag nya dörrar på garanti men de är tillverkade på samma sätt så det blir till att vaxa in ofta och bygga ett större skärmtak.
[bild]
[bild]
[bild]
Förlåt. Men lite skönt ändå att inte vara ensam. Verkar hopplöst med moderna dörrar (vi kan åka till månen men inte tillverka moderna dörrar som håller fyra månader...). Jag älskar byggnadsvård och drömmer om ett hus från sekelskiftet eller äldre. Så det passar mig att börja spara till ett par riktiga massiva trädörrar med linoljefärg :giggle:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Har läst ägarhandboken och där står att inga garantier gäller om dörren monteras i oskyddat läge med tex slagregn. Så även om man kan reklamera i detta läget och lyckas få nya dörrar så förstår man ju att de inte kommer hålla så många år.

Vi ska lämna in och lacka extra innan vi monterar de nya och sedan vaxa några ggr/år och börja spara till en massiv trädörr med linoljefärg
Totalt ofattbart att man måste göra sådana behandlingar på en ny dörr som är så dyr. Om du köpt den för 3000kr på hornbach så skulle jag inte tycka synd om er men för 30000kr ska det inte vara MDF

Kolla på forumet eller ett båtforum om tips på att måla dörren. Båt personer har en specialitet i att få saker vattentät.
 
  • Gilla
  • Älska
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Då TS inte svarat på frågan om skärmtak så kan vi anta att det inte fanns ett sådant.
Inget skärmtak nej. Eftersom det inte kommer göra särskilt mycket nytta då dörren sitter i utsatt läge (slagregn). Och jag har nu läst ägarhandboken och där står att inga garantier gäller om dörren sätts i ett sådant läge. Så vi ska ta hand om dörrarna på nästa sätt och har redan börjat spara till nya dörrar massivt trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.