Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Jag har tyvärr exakt samma erfarenhet. Satte in nya dörrar från Elitfönster (märket heter Diplomat) och redan efter 6 mån började de spricka i nederkant. Förra året fick jag nya dörrar på garanti men de är tillverkade på samma sätt så det blir till att vaxa in ofta och bygga ett större skärmtak.
[bild]
[bild]
[bild]
Fiberboard/MDF/HDF på något så extremt utsatt som en ytterdörr! :dizzy: Var finns yrkesstoltheten hos den som tillverkar något sånt!? Vi har vetat sedan 90-talet att det är en superdålig idé.
 
  • Gilla
snowjim och 11 till
  • Laddar…
Om jag köper nya dörrar i framtiden blir det från ett snickeri :)
 
  • Gilla
Daniel_N och 8 till
  • Laddar…
Cheesen
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fiberboard/MDF/HDF på något så extremt utsatt som en ytterdörr! :dizzy: Var finns yrkesstoltheten hos den som tillverkar något sånt!? Vi har vetat sedan 90-talet att det är en superdålig idé.
svårt att hitta en målad dörr i bygghandeln idag som inte har det...
 
  • Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
B
Niklasloow Niklasloow skrev:
Denna tråden var en bra påminnelse om att aldrig ersätta vår teakytterdörr.
Angående att garantin inte gäller så har det noll relevans, du ska nyttja reklamationsrätten som täcker dom tre första åren. Och en produkt ska klara normal användning, och normal användning av en ytterdörr är att den är just ute.
Dock ska man följa tillverkarns instruktioner för att få rätt i reklamation. Säger instruktionen att den ska sitta under tak för att hålla så bör man sätta den så. Med det sagt så tycker jag det ändå är bedrövligt att en dörr inte tål väder och vind.
 
  • Gilla
fredand44 och 4 till
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Fiberboard/MDF/HDF på något så extremt utsatt som en ytterdörr! :dizzy: Var finns yrkesstoltheten hos den som tillverkar något sånt!? Vi har vetat sedan 90-talet att det är en superdålig idé.
Ja, man undrar ju hur de känner sig som tillverkar dessa dörrar. "Idag skall jag till jobbet och göra ytterdörrar som inte tål väta igen..."
 
  • Gilla
  • Haha
fredand44 och 10 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
svårt att hitta en målad dörr i bygghandeln idag som inte har det...
Tog mig bokstavligt talat tre minuter att google "ytterdörr massivt trä" och hittade:

Specialsnickeriet Tingsryd om du vill ha en i furu.
Ekstrands om du vill ha en i ek.
Nåt ställe som heter Bovalls verkar också ha med ytskikt av panel ist.f board.

Kostar de en förmögenhet? Ja, lite snabbt kikat verkar de ligga på 15 000kr för de enklare snittens enkeldörrar. Men TS har ju här betalat det dubbla och blivit besviken, så det kanske det är värt.

Edit: Sedan har vi den här tråden om att beställa ytterdörrar i äldre stil med massor av bra länkar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Har samma erfarenhet här. Bytte ytterdörr till fritidshuset och redan efter första vintern så hade jag flagnande färg + att mdf:n hade börjat släppa lite i ena nedre hörnet. Förvisso hade hängrännan hamnat ur läge pga snön så det droppade lite vatten på dörren under vårkanten, men lite tycker man att den ska tåla.
Det var en lite billigare dörr från bygghemma, men de ska ha en stor eloge. Jag hade väntat mig en utdragen kamp för mig reklamation - men svaret på reklamationen (med bilder) var att de skickade ett nytt dörrblad på posten inom ett par veckor!!
 
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Tog mig bokstavligt talat tre minuter att google "ytterdörr massivt trä" och hittade:

Specialsnickeriet Tingsryd om du vill ha en i furu.
Ekstrands om du vill ha en i ek.
Nåt ställe som heter Bovalls verkar också ha med ytskikt av panel ist.f board.

Kostar de en förmögenhet? Ja, lite snabbt kikat verkar de ligga på 15 000kr för de enklare snittens enkeldörrar. Men TS har ju här betalat det dubbla och blivit besviken, så det kanske det är värt.

Edit: Sedan har vi den här tråden om att beställa ytterdörrar i äldre stil med massor av bra länkar.
Nu sa ju Cheesen bygghandeln.
Det är en annan sak med snickerier som finns lokalt på vissa platser.

"nått ställe" skulle jag inte säga är bygghandeln :D
 
Då TS inte svarat på frågan om skärmtak så kan vi anta att det inte fanns ett sådant.
 
En av mina dörrar är 37 år gammal och var en dyr dörr. Målar om den med några år emellan när jag ser sprickor i färgen. Den har aldrig svällt eller på annat sätt förstörts. Jag har aldrig haft skärmtak.

Jag köpte en ny dörr till grovingången för 20 år sedan. Det var en billighetsdörr för 3.500 kr. Det uppstod sprickor i lacken för 3-4 år sedan så jag målade den. Den har inte svält upp eller något annat konstigt. Har aldrig haft skärmtak där heller.

Har aldrig heller vaxat dörrarna.

Varför var till och med billighetsdörren (typ Byggmaxdörr fast inte köpt där) så bra att jag målade första gången efter 17 år?
Jag tror det beror på att båda dörrarna har en aluplåt innanför yttersta skiktet. Yttersta skiktet på båda dörrar verkar vara av 3-5 mm plywood.

Dagens sätt att fräsa ur MDF och sedan lacka är undermåligt. MDF är bra till mycket men inte till detaljer som skall stå utomhus och absolut inte till dörrar. Detta vet ALLA som jobbar med trä och att använda MDF utomhus är som att svära i kyrkan. Varför kända dyra Svenska tillverkare börjat svära i kyrkan vet jag inte men kan hänga samman med att det är en dålig genväg till att konkurrera med billighetstillverkare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
tomtebolycka tomtebolycka skrev:
Hur skyddar vi oss mot att samma sak händer igen?
Sätt ett skärmtak över dörren. Utan det har ni inte en chans mot säljaren.

(Och det spelar ingen roll om det faktiskt kommer att hjälpa eller inte)
 
Finns säkert ett och annat finsnickeri som håller uppe kvalitén, men jag som byggare rekommenderar BARA Ytterdörrar & innerdörrar - SnickarPer och Trädörrar FSC certifierade ytterdörrar & innerdörrar I Bovalls Dörrbyggeri De har kvalitén och kräver inga skärmtak om olyckan skulle vara framme, då är det produktionsfel och de tar reklamationen. Varit på så många reklamationer genom åren, men ALDRIG på en ytterdörr från dessa två varumärken. Man får vad man betalar för!
 
  • Gilla
mardamsson och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
torparavgrund och 2 till
  • Laddar…
Känns skönt att vi behöll våra dörrar från 1982. Laseras om med jämna mellanrum vid behov.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser ut som fukt trängt in i HDF / MDF materialet .
Om det beror på färgen som släpper igenom fukt eller olämpligt material för en ytterdörr :thinking:
MDF board är för inomhusbruk!
HDF, är för utomhusbruk, dock på skyddad fasad!
 
  • Gilla
andalind och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.