Tänkte koppla detta och lite mer till ett bilbatteri som jag ska ladda upp samtidigt. När batteriet laddas så går volt upp till 14,4 volt. Frågan är om kretskorten med komponenter kommer hålla för 14 volt?
 
  • Tre olika kretskort med elektroniska komponenter på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske, kanske inte.
Vad säger dokumentationen för prylarna?

Spontant ser det ut som ganska klena grejor.
 
De ska klara 12 volt. Ena 6-30 volt. Frågan är om 2 volt över 12 volt skadar kretskorten?.
 
  • Två elektroniska kretskort med display som visar digitala siffror, reläer och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa.
 
Jag har en step down enhet jag kan sätta innan annars. Den säkrar att volten hålls nere till 12 volt
 
  • Step down-enhet med kondensatorer och elektroniska komponenter som konverterar spänning till 12V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den hade jag tänkt använda till en annan sak. Testa...ja det kan jag, men undrar om dessa 2 extra volt kan förstöra korten
 
  • Gilla
Pakino
  • Laddar…
Vad är det för batteriladdare du använder?
Vanliga enkla batteriladdare brukar ge en väldigt dåligt filtrerad likspänning, kanske knäcker den elektroniken.
 
E etompau skrev:
Vad är det för batteriladdare du använder?
Vanliga enkla batteriladdare brukar ge en väldigt dåligt filtrerad likspänning, kanske knäcker den elektroniken.
Har julas " smarta laddare" men har även en ctek.. Och har en svag 12 volts laddare som laddar väldigt långsamt den är inte " smart"
 
Som sagt, omöjligt att veta. Troligen finns marginal för att klara det, men det vet bara konstruktören, om det inte finns dokumenterat.

Själva spänningen är nog inget problem, men på kortet sitter det troligen en spänningsregulator som sänker och stabiliserar spänningen för att driva elektroniken. Om vi tänker oss att du har en regulator som ger ut en stabil spänning på 5V, och om elektroniken drar 0,5A. Då har du vid 12V inspänningn 7V x 0,5 A effektutveckling i regulatorn, alltså 3,5W. Om du istället driver med 15V så får du 5W värme i regulatorn. Det kanske den tål, kanske inte.

Men på många kort sitter det istället switchregulatorer, då blir det en försumbar ökning av förlusteffekt vid högre spänning.
 
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, omöjligt att veta. Troligen finns marginal för att klara det, men det vet bara konstruktören, om det inte finns dokumenterat.

Själva spänningen är nog inget problem, men på kortet sitter det troligen en spänningsregulator som sänker och stabiliserar spänningen för att driva elektroniken. Om vi tänker oss att du har en regulator som ger ut en stabil spänning på 5V, och om elektroniken drar 0,5A. Då har du vid 12V inspänningn 7V x 0,5 A effektutveckling i regulatorn, alltså 3,5W. Om du istället driver med 15V så får du 5W värme i regulatorn. Det kanske den tål, kanske inte.

Men på många kort sitter det istället switchregulatorer, då blir det en försumbar ökning av förlusteffekt vid högre spänning.
Får chansa då.. Är det nån idé att koppla in step down enheten innan allt annat?
 
G gnsmk skrev:
Får chansa då.. Är det nån idé att koppla in step down enheten innan allt annat?
En enkel " step down" är ju att seriekoppla 2-3 st dioder i serie med matningen, så sjunker ju spänningen.
 
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
G gnsmk skrev:
Får chansa då.. Är det nån idé att koppla in step down enheten innan allt annat?
Stepdown convertern kan behöva en viss spänningdifferans för att jobba bra. Vad säger specen om det?
Tex
* Inspänning: 4 – 35VDC
* Utspänning: 1.23 – 30VDC

Vad händer om/när batteriet inte laddas och spänningen inte är 14V?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Stepdown convertern kan behöva en viss spänningdifferans för att jobba bra. Vad säger specen om det?
Tex
* Inspänning: 4 – 35VDC
* Utspänning: 1.23 – 30VDC

Vad händer om/när batteriet inte laddas och spänningen inte är 14V?
https://pchbutik.se/volt-dc-dc/226-justerbar-dc-dc-step-down-spannings-omvandlare-lm2596.html denna har jag. Antar att dey inte ska vara några problem mellan in / utspänning. Den reglerar oavsett in volt
 
Utspänningen kan aldrig vara högre än inspänningen, snarare att man tappar någon volt.

Men hur ser kortet ut som är specat 12 volt, lägg en bild så kanske man ser vad som sitter på.
Sedan är det så med 12 volt, i bilar så är det mycket sällan prick 12, ända upp till 15 är normalt men det kallas fortfarande 12 V.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.