Snyggt! Saknas bara hästskon över entrén för good luck :giggle:
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
2 miljoner är imponerande om det håller. Får man fråga vad du betalar för att det som snickarna utför?
Jag har korrigerat svaret nu efter en snabb överslagsräkning och det landar nog på lite drygt 2milj.:) Jag betalar 1,4 inkl. material ovan platta, exkl. dörrar och fönster.

S saiter skrev:
Kör snickarna på löpande räkning eller får du något avdrag för timmarna du hjälper?
Ser bra ut och mycket dokumentation med massa bilder.

//AA
Det är fast pris, men en del moment gör jag själv. Visst hjälper jag dom med ett extra handtag emellanåt men det gör även dom med mina moment så jag tror det jämnar ut sig.:)

Tack så mycket!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Det är fast pris, men en del moment gör jag själv. Visst hjälper jag dom med ett extra handtag emellanåt men det gör även dom med mina moment så jag tror det jämnar ut sig.:)

//Fredrik
Jag tycker det är en rimlig metod om man litar på varandra. Jag har kört så här på mina projekt där hantverkare varit inne och Jag tror vi alla är nöjda. Jag gillar det de har gjort och de har fått betalt iaf :rofl:

Sen verkar du ju vara på plats en hel del och ha en löpande dialog. Det (och ha trevligt ihop) tror jag är en jättebra grund att stå på.

Tycker det där blir ett superfint hus. Kul att se hur det tar sig efter alla diskussioner i början kring planlösning och allt. Den här tråden är ju verkligen från ax till limpa :)
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Hej!

Under helgen har jag fått grejat med lite av varje men framförallt målat panelen som sitter uppe.:) Har även förberett en del för elektrikern som kommer och fortsätter imorgon. Fick grejat lite mer med nischen i duschen också, men ska göra några mindre justeringar innan jag är nöjd.:)

Hus under konstruktion med nymålad panel och byggnadsställningar runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering med byggnadsställningar, ny målad panel och ett pågående takarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Omfattande hörndusch under renovering med omålad panel och synliga röranslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Hej Isak,
Toppen tråd och mycket uppskattat att du är generös med alla bilder och kommentarer du lägger ut!
Jag byggde själv en dubbel dusch på mitt egenbygge 1998-2000 och gjorde då en duschnisch för att kunna ställa schampo, tvål mm. inne duschen. Jag skapade då ett fall på bottenbrädan för att förhindra en möjlig vattenansamling, det har fungerat utmärkt. På din bild ser botten delen ut att vara horisontell, fundera på att addera ett fall!

Du är uppenbarligen ung och stark och med mycket energi och drivkraft, lycka till, jag tror att du kommer att få ett superfint hus i slutändan! :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Isak90 och 4 till
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Hej Isak,
Toppen tråd och mycket uppskattat att du är generös med alla bilder och kommentarer du lägger ut!
Jag byggde själv en dubbel dusch på mitt egenbygge 1998-2000 och gjorde då en duschnisch för att kunna ställa schampo, tvål mm. inne duschen. Jag skapade då ett fall på bottenbrädan för att förhindra en möjlig vattenansamling, det har fungerat utmärkt. På din bild ser botten delen ut att vara horisontell, fundera på att addera ett fall!

Du är uppenbarligen ung och stark och med mycket energi och drivkraft, lycka till, jag tror att du kommer att få ett superfint hus i slutändan! :cool:
måste vara visst fall på botten av nisch enligt BKR om jag inte missminner mig.
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Under veckan har snickarna fortsatt med panelen och en hel del läkt har kommit upp.:) Elektriker varit på plats hela veckan, jag har gått med honom och assisterat, pekat och förberett. Blir mycket att tänka på..:rolleyes:

Renoveringsarbete på hus med ställningar och ny panel som pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En byggarbetsplats med ställningar, ny monterad vit panel och öppna dörrar på ett hus under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis monterad vit träpanel och elinstallationer på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus under renovering med byggställningar, ny panel och läkt, delvis klar med nya taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggarbetsplats med pågående installation av ytterpanel och läkt, omgiven av byggställningar och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett litet ormbo.:crysmile: Det blir bortåt 45-50 matningar.
Byggarbetsplats med öppna väggar och tak fyllda med många lösa elektriska kablar och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Öyivind och 11 till
  • Laddar…
Det går undan det där bygget, alltid lika roligt att komma in och se uppdateringarna.

Bra jobbat och tack för att du delar med dig
 
  • Älska
Isak90
  • Laddar…
Hej!

Har under helgen grejat mycket på insidan med slangdragning för termostater till golvvärme och så förbereder jag lite för högtalare osv. Men lite panel har jag fått målat också och snickarna fick upp lite mer läkt i slutet av veckan.:)

Hus under renovering med byggnadsställningar och delvis målad panel samt ny läkt på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under byggnation med ställningar, delvis målad panel och nyligen monterad läkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus under uppbyggnad med ställningar runtomkring och delvis målad ytterpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik

 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Hej!

Slänger in lite bilder på vad som har hänt sen sist.:) Ventilationen är klar för att kunna plasta och glesa taket inför lösullen. På utsidan har salningar och foder börjat komma på plats.:)

Inredning av hus under konstruktion med ventilationssystem och isolering, stegar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat fönster med vita salningar och foder på en vägg med stående faluröd plåtprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterade vita salningar och foder runt ett fönster på ett grått plåtbeklätt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit husfasad med nyinstallerade fönsterfoder och salningar, omgiven av byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad under renovering med nya fönsteromfattningar och delvis skyddad av ställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade fönstersalningar och foder på vitmålad fasad med synliga slangar för elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus under renovering med ställningar, salningar och foder som installeras på utsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering med byggställningar, salningar och foder under installation, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har fått gjort lite slangdragning i vardagsrummet bakom tvn. Har förberett med 6st slangar till två dosor för att kunna ha högtalare i taket. Och så fick jag gjort en stor kabelkanal mellan tv och bänk, den blev jag riktigt nöjd med.:)
Nyligen installerad ventilation och slangdragning för el i ett stomväggskonstruktion med synlig isolering och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av ventilation och kabeldragning i ett tak med synliga träbjälkar, isolering och gröna dosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hoppas jag att jag inte har missat något vad det gäller el och slangdragning i väggarna.:p Undertaket sätter jag själv så där finns det lite mer tid för planering.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Slänger in lite bilder på vad som har hänt sen sist.:) Ventilationen är klar för att kunna plasta och glesa taket inför lösullen. På utsidan har salningar och foder börjat komma på plats.:)

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Jag har fått gjort lite slangdragning i vardagsrummet bakom tvn. Har förberett med 6st slangar till två dosor för att kunna ha högtalare i taket. Och så fick jag gjort en stor kabelkanal mellan tv och bänk, den blev jag riktigt nöjd med.:)
[bild]

[bild]

Nu hoppas jag att jag inte har missat något vad det gäller el och slangdragning i väggarna.:p Undertaket sätter jag själv så där finns det lite mer tid för planering.:)

//Fredrik
Rejäl kanal! Om du inte redan har tänkt på det så vore det kanske bra att sätta typ en remsa masonit som rygg på den. Då riskerar du inte att göra sönder plasten när du drar kabeln.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
Heij83
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Rejäl kanal! Om du inte redan har tänkt på det så vore det kanske bra att sätta typ en remsa masonit som rygg på den. Då riskerar du inte att göra sönder plasten när du drar kabeln.
Eller tejp, den är också ganska tålig och lättare att sätta dit
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Eklanda6 Eklanda6 skrev:
Rejäl kanal! Om du inte redan har tänkt på det så vore det kanske bra att sätta typ en remsa masonit som rygg på den. Då riskerar du inte att göra sönder plasten när du drar kabeln.
Heij83 Heij83 skrev:
Eller tejp, den är också ganska tålig och lättare att sätta dit
Fan det låter som att ni känner mig:p Det blev tejp efter att bilden togs.(y)
Installation av elrör och vattenrör i en väggstomme före tejpfästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vet inte vilken apparatserie du ska köra, men till exxact finns det 3x2-ramar så du kunde satt alla dosor i ett kluster istället? Typ så här; https://www.byggahus.se/forum/threads/uppgradera-el-i-vardagsrummet.288945/page-2#post-2634492

Man kan ju även köra med 32 eller 40 flexslang också, i lägenheten(ovan) gjorde jag så, men då spårade jag förvisso in det i en tegelvägg, men tänkte köra på samma lösning nu tror jag :)
I sovrummet har jag satt nätverk och el bakom tv:n direkt :)
 
Är det ett spjäll jag skådar? Utan ljuddämpare efter? Varför har man tyckt att det ska vara ett spjäll där?

Ventilationsspjäll monterat i takbjälklag utan ljuddämpare, i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.